Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
DeWalt

Måtte djävulen ta den svenska sommaren

Rekommendera Poster

Japp då är vi snart inne i augusti. Semestern är snart slut. Ser tillbaks på hur många båt turer det blivit hit intills. En halvdag har vi varit ute på sjön. Kungsbacka vädret har inte varit hyggligt mot båtfolket.

Men vi tar nya tag mot säsongen 2008.Känner i mitt gamla fotbollsknä att den sommaren blir kanon21.gif\

post-23086-1394235163,5718_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här uppe i jämtland har vi haft ett ruskit väder hela sommaren solen har lyst varje dag nä skämt åsido det har varit en av dom varmaste o torraste sommar i mannaminne.jag har lidit med er där nere i södern.inatt regnade det faktiskt en hel del det kom säkert 5-6 mm o det är sommarens regnrekord,på 7 veckor regnade det 2 ggr o det var liksom nån liten skur bara.har passerat 1000 sjömil med råge med min örnvik 670 weekend nu så här har det åkts en hel del båt.vi får hoppas att ni får en fin augusti i stället fridenz på er rillezzzzzzzsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte har det varit mycket till tommar inte.
Började ju skapligt men juli har ju varit rätt så dyster.
Får la hoppas på bra väder nu i augusti och in i september... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Kanske dags att tänka om?

 

De som åker cabbe bil räknar väl aldrig med sol varje dag under säsongen, de som vill bruka fordonet oftare ser till att ha tak över huvudet.

 

Men sjöfolket verkar ha missat detta helt ser mina brygggrannar som knappt hinner ösa ur sina båtar förrän det är dags igen att ösa innan de kantrar vid bryggan.

 

All fukt kommer ge mögel och annat otrevligt bra grogrund, nuvarande båt mode med öppna eller halv öppna sportiga båtar är nog mer avpassat för ett klimat med fler soldagar än regndagar.

 

Packar just middagsmaten regn på väg in till middagen enl prognosen men familjen tycker ändå det är mysigt med en båttur skulle det spricka upp med lite sol så får det räknas som bonus. 

 

Ha en bra dag på sjön.

post-15930-1394235163,6367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle byta till kabin eller hyttbåt till nästa år så kan man ju dra ut i regn och lite sämre väder.

Just nu tittar solen fram här (norra Vänern) men det blåser...

Hoppas på några soldagar under aug i alla fall (semester till 20:e).

Förutom det kassa vädret har jag även haft inbrott i båten, suck.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 28 juli 2007 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt sa räven.

 

Jag roade mig med att kolla hur vädret under min första semesterperiod som tog slut förra veckan var, enl statistiken, som vi för på jobbet.

 

Summan var 5 dagar utan regn 3 med sol och 170mm regn.

 

Tur är väl att jag ska ha 2 semesterperioder till, skam den som ger sig...

 

Har trots dette varit ute ett 20 tal gånger, men de blir ju inte de resmålen som man hade tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt,har man båt som skulle passa bättre i Florida eller Medelhavet så får man stå ut med att det vissa somrar här i Norden är lite skrynkligt väder.Har man båt som passar det svenska vädret så har man mera salong än kapell och dessutom värmare.Åker man öppet så blir turerna vissa somrar väldigt få. Har man inte investerat en miljon i båt så kan man låta den ligga vid bryggan i avvaktan på bättre väder. Det finnes ju mycket annat att göra. Med hopp om bättre båtväder i Aug. Hälsn.Göran med salongsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med om att vädret har varit jävligt emot på västkusten, men glöm inte bort alla fina helger det kan bli under augusti-oktober...man får inte ge upp än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njäe, att det blir fler turer med cabinbåt vid dåligt väder håller jag inte med om, beror väl kanske vilken entusiast man är.

Är värdelöst att vara ute när det regnar allt blir blöt och skitigt. Även om man har kapellet uppe så är det ingen höjdare.

Visst en enstaka skur funkar ju men ihållande dagsregn eller risk för många skurar så får båten bli vid bryggan.

 

Och åka med kapellet uppe funkar inget vidare ialla fall inte i våran båt, Sikten blir begränsad, vill kunna sticka upp huvudet över rutan ibland där det är lite trixit mellan grynnorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bättre är det här nere i söder. Har precis blivit med båt som jag bara vill ut med och bada/fiska/sola/mm/osv. Är ju bara så hied att komma ut på det stora blå. Har hört att nästa vecka skulle det komma in bättre väder, kan ju knappast bli sämre...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att klaga på här i Norrlands huvudstad på solkusten.

Men så har vi ju sveriges soligaste ö här också - Holmön! :-)

Har kört dryga 50 timmar under sommaren i strålende sol - för det mesta.

 

Överraskade hustru med att i förrgår säga:

- nu ska vi ta en tur igen och övernatta i båten.

Åkte 550 m till gästhamnen i centrala Umeå och övernattade där. smiley-cool.gif\

Middag på båten Sjöbris med bluessång som underhållning.

Det blev en trevlig kväll - natt.

 

PS det har nu regnat hela natten och förmiddagen :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i allafall nästan byggt färdigt mitt badrum.

Men jag håller med er, man blir deppig av det fina vädret.

Mest synd tycker jag om ungarna som inte kan bada utan att frysa utav tusan.

Men vi har i alla fall varit ute ett tiotal gånger, alltid något.

Hoppas att Augusti ocg September blir fina, så hoppet är inte ute.

Tänkta jag skulle säga till min chef att jag ångrar min semesterperiod och vill skjuta på den.*s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå väder ?, Har ni inget tak !?. Det är ju bara att stänga dörren och sätta på värmen om det behövs. I vårt klimat så duger det inte med några Italien & Florida båtar om man vill vara ute till havs och i skärgården, när man väl är fri från sitt arbete, nä vi behöver ombonade båtar i Svenskt farvatten, lär av Finland.

( Men visst är det trevligare med sol och värme ! ).

Jag är glad att vi har den båt vi har, Uttern 7000 !.

post-15969-1394235163,9448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar olika båtägare har olika uppfattning.
Men huvudanledningen till att jag har båt är för att kunna njuta av fint väder till sjös, kunna ta mig till lite aviga platser och få en annan frihet.
Fattar inte riktgt vitsen med om man nu har tak att ge sig ut i hällregnet på sjön o gubba runt. Visst om man kör lite mer långturer men knappast som dagstur... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När den lilla 2 år gammal redan börjar på morgonen fråga sovabåt sovabåt  då spelar vädret ingen roll en middags lur på sjön med regnet smattrande på rutorna är helt OK.

post-15930-1394235164,1014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är fint som snus jag har både en styris o en kabinbåt det är oki med styrisen i finvädret men kabinen är go i alla lägen fridenzz rillezzzzzzzzzzzsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man köpa båt med tak..

Men det är rätt fint att åka utan tak en fin dag, det kan man inte i en båt med tak.

Inte så kul att sitta inne och köra i fint väder.

Jag kan väl ge mig ut i regn oxå, jag har ju kapell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas båtar till alla på blocket.2.gif\

Tycker det verkar dumt att sälja båten för att det har regnat.

Det blir väl fler fina somrar.

Många annonser är nog såna som har tagit sig vatten över huvet.

Dyra huslån, men vill ändå ha en båt och så gick det åt helvete ekonomiskt.

Nä ta det lungt det kan bli en sensommar som blir riktigt varm.

Ge inte upp hoppet än.

Vi har 17 grader i vattnet här, det brukar vara 23grader vid den här tiden i normala fall.

 

Senast ändrad av BoatBruce | 28 juli 2007 | 18:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan har jag en bekant som köpte ny husvagn, levererades i maj, och tänkte ligga ute halva sommaren med barnen.

Han är inte helt nöjd han heller.

 

På sommaren är man rätt beroende/sugen på hyfsat väder oavsett aktivitet, så är det bara, det är nog ungefär lika tråkigt för alla.

Om det sedan är båt (med eller utan tak), husvagn, fester, stuga eller hotellvistelse för vidare förströelser på nöjesfält...så är vädret av stor betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt!

Det spelar ingen roll om man har sommarstuga, husbil, husvagn eller båt.

Regnar det så regnar det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan tagit upp min båt, sommaren i kungsbacka har varit bedrövlig. Nästa år lägger jag i båten i april så vore det väl själva f-n om man inte skall få lite båtväder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ang rubriken.
Är det inte just det han har gjort?5.gif\ 
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå sitta inne !, det går mkt. bra med takluckor på 2 kvm. med dem öppna så solar jag jättebra vid solsken villsäga !.

Mvh. Ingen

post-15969-1394235164,2203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tak hela tiden och båten är den torraste jag har haft samt att man har skydd från solens (när den finns) livsfarliga strålar och man nyttjar tidig förmiddagssol och eftermiddagssol genom sidorna.

Men det är ändå inget kul att sitta och kura medans det blåser och regnar

 

Senast ändrad av orven | 28 juli 2007 | 19:15

post-19228-1394235164,2762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, att sola är ju farligt säger vetenskapen smiley-cool.gif\

Man får väl se regnandet och molnigehten ur den positiva synvinkeln.

Man kanske slipper malignt mela...

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta deppa, börja steppa.

Läst i Aftonbladet

 

Senast ändrad av Ringhede | 28 juli 2007 | 19:37

post-4060-1394235164,329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fint väder då sitter jag på taket och kör, resten av familjen latar sig på sol deck.

post-15930-1394235164,3613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm.....av bilden på det fina Lego-bygget att döma så har den övriga familjen tydligen övergett skepparen! 2.gif\

 

De kanske drog till Bahamas istället med säkrare solchanser....

 

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Alle man på deck.

post-15930-1394235164,4133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Blir nog en hel del billiga motorer på blocket framöver från alla sjunkna båtar. Denna ligger nog på botten ganska snart.

 

Senast ändrad av nikitalord | 28 juli 2007 | 20:31

post-15930-1394235164,4536_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...