Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Domky

WALLAS

Rekommendera Poster

Hej

Min värmare har funkar i alla år MEN nu så går fläkten men det blir ingen värme VARFÖR?

Lampan lyser alldrig rött??

någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla så att du har ordentligt med ström fram till värmaren.

Kolla sedan att pompen fungerar (tickar) brukar kunna fastna efter en vinters stillestånd)

lyft sedan upp slangen ur bränsleslangen  och kolla att bränslet sugs upp i slangen.

Om allt deta fungerar är det troligen fel på glödtråden eller någon av temperatursäkringarna.

Kolla glödtråden genom att lossa kablarna och kontrollmät med multimeter(ohm meter) om du inte vill plocka isär värmaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,,

Tack för råden:

Jag har nya batterier så ström finns

Men det tickar inte,, Hur kollar man den pompen ???

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lättare att kolla Pumpen!

Nya batterier är inte någon garanti att du har ström fram till värmaren. En oxiderad kontakt är lika alvarlig som uttjänta batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte tickar så går inte pumpen som förser värmaren med brännsle.  Har du kört värmaren med varmluftsutblåsen tilltäppta?  I så fall kan värmesäkringen ha lösts ut.  Finns en liten knapp på sidan, tryck in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok skall kolla detta ...   bara det att jag inte kommer åt värmaren,, sitter likson innanför under gasreglaget.. finns en liten lucka underifrån.. kanske finns nån knapp där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, dessa placeringar av prylar på båtar kan ju göra en gråhårig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men sitter knappen på sidan eller inunder där alla slangar går in eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror nog på vilken modell och årgång du har.

På vår gammla värmare fick man klossa en kåpa på undersidan för att komma åt värmesäkringen

http://www.varmedoktorn.net/3.html så kan du hitta ritningar m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä hittade ingen knapp eller nåt sånt..får väl frysa... ):

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förmodligen värmeskyddet som utlöst om värmaren inte startar.

det ska på värmaren sitta en automatsäkringsknapp (den ska va röd). Förmodligen sitter den vid utblåskanalerna, så gör det på min 1800. Kan du trycka in den så är det klart sen bara att köra.

Det är med 99% sannolikhet att det är ovan som är fel.

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar får kolla det i dag igen...... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade knappen. en liiten en... och den var intryckt.. självfallet  ):  skiit!!   Inga andra ideer??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var det med pumpen,hördes det något tickande ljud?

Om inte så försök att knacka på den med skaftet på en skruvmejsel t.ex. Det brukar vara vanligt att den hänger sig över vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok men var sitter den inuti eller?  Nä de e just det.. det blir inget tickande  kommer endast åt den underifrån ska jag öppna under i och knacka lite då?  När den e på ?

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nummer 3 på bilden är pumpen (om det är en wallas 1800 som du har)

Vet inte om du lossar hella undertelen för att komma åt pumpen eller om det finns någon service lucka att öppna.

Knacka på pumpen när värmaren går.

post-14277-1394235168,9415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SHit!  plockade bort underdelen,,, kollade alla slangar,, kollade pumpen.. knackade på den men INGENTING hände.... men måste ändå säga att pumpen var förvånandsvärt liten.... sak samma funkar inte.. den drar inget bränsle allt kanske pumpen har gått??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer med ett litet tips.

Mät med en multis om det är 12 V fram till pumpen då du ska köra. Finns det spänning fram så kan jag tipsa om att de sk brytarspetsarna i pumpen kanske har dålig kontakt. Min pump funkade inte heller men fick tips här på MG att fila på brytarspetsarna i pumpen. Skruva loss bakkåpan och sen ser du en y formad brytarspets, kolla så att de inte är skit eller något annat där (fila upp dessa med en fil i så fall).

Annars kan det bli pumpbyte om ingen annan här några fler tips. Finns inte så mycket mer elektronik i pumpen vad jag vet?

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade det.. plockade bort hela undrredet var ungefär som ett U så man kom åt nästan allt, Pumpen satt självklart längst in mot skrovet.. fixxade å donade men den ville inte gå i gång.. menf asen va liten den va? Var hittar men en ny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan man byta glödstift på en Wallas värmare? Vad kostar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Det låter märkligt, jag har haft 2 Wallas, den första var typ 20-30 år gammal men funkade klockrent. När den väl krånglade typ som din då var det antingen värmeskyddsknappen eller att man fick knacka på pumpen försiktigt så kom den igång. En gång fick jag köpa ett renoveringskit och byta, har du provat det ? Finns i båtaffärerna typ Erlandssons, Hjertmans mfl.

Har svårt att tänka mig att pumpen gått sönder.

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Min erfarehet är följande: Standardfelet på Wallas 1800 är att kolven i pumpen fastnar under vintern. Botas, som tidigare sagts, med att banka på pumpen. Ibland är kolven extra tjurig och jag har haft turen att den vibrerat loss efter ett antal timmars åkning in på säsongen.
Så, tickar pumpen, så är det ett annat fel. Tickar den inte så är det ovanstående problem. Sedan så skall det nämnas att Wallasen är otroligt känslig för spänningsfall i elsystemet (underdimensionerade kablar, ärgade kontaker osv). Testas genom att starta motorn och sedan försöka starta Wallasen. Går brännaren igång då så ligger felet där.
Min wallas har nu lagt av fullständigt och läcker fotogen, så det blir inlämning till värmardoktorn i vinter. Har dock en heatpal i båten som värmer, så jag klara mig på det viset.
Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får ta mig en ordentlig titt.. som sagt den tickar inte och jag får ingen värme.. men fläkten går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...