waccas 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej.har en b-30 170 hk sötkylning, har en acktank som är sammankopplad med sötkylnings systemet, vidare så har jag två element med typ kylflänsar på är detta ett bra system jag har ingen aning själv.Vad jag har förstått så är det en liten cirkpump på röret som går till element men jag har aldrig lyckas o få värme på elementen.Tar det lång tid att få upp värme i elementen tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 27 Juli , 2007 Novis men Du har ingen dold kran som är stängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 27 Juli , 2007 Har en liknande koppling och där kommer värmen i samma takt som motorn blir varm. Har ingen separat cirkulationspump utan det går på motorns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 28 Juli , 2007 Hej har samma system men på instrument panelen har jag en om kopplare för värme i beredaren eller beredaren och elementen. skulle tro att du har någon liknade lösning då du inte vill ha varmt i båten mitt i sommaren. så kika mitt reglage är ett svart T handtag som man drar ut. Tog ett tag innan jag fattade vad det var. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 31 Juli , 2007 Hej o tack för svaren.Vad menar du att du gör ifrån instrument panel hur funkar det med när du stänger av tanken för varmvatten till element.Är det elektriskt eller mekaniskt,på min ack tank så finns det ingen strömkoppling på nått sett .På mitt system så går det ett rör ifrån cirkpump på motor till acktanken vidare i retur till motorn,samt att det går rör ifrån acktank till element.Sen går det rör från acktanck till vv kran o duch . Från min färskvatten tank så går rör till en pump som pumpar kallvatten till ack tank och till kv kran.Sen har jag även en liten cirkpump vad skall den göra skall den hjälpa kranvattnet eller cirkulation på element sidan jag hajar ingeting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 1 Augusti , 2007 Det enda du kan göra är att följa rören och leta efter en dold kran. Den måste sitta någonstans. Elementet ska bli varmt i samma takt som motorn blir varm om kranen är öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 1 Augusti , 2007 Hej igen ,jag har kollat varenda rör överallt hittar inget att öppna med eller stänga.tycker själv att det är konstigt om man inta kan stänga och öppna vatten för element Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 Augusti , 2007 Detta låter långsökt men finns det någon termostat som ser till att motorn först blir varm innan den släpper vatten till elementet? Om det finns så kan den ha hängt sig. Enda sättet att kolla funktionen är att lossa den, ser den OK ut, koka den och se om och när den öppnar. Mät temperaturen med en termometer. Jämför med vad du har för normaltemperatur på motorn så att den öppnar lite tidigare än motortermostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 2 Augusti , 2007 Hej igen Jag har ett nytt termostat i motorn när det öppnar sig så kommer det fram vatten till beredan men det går inget vatten vidare från beredan till elementen har funderat om det finns luft i systemet har själv köpt båten för två månader sen han vi köpte den av är på semester så jag får inte tag på honom. Jag har en liten cirkpump för varmvattenkran funderar på om den oxå har med cirkulation att göra för element Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 Augusti , 2007 Ok, det finns bara ett sätt kvar, lossa beredarens till och frånslangen, samla upp vätskan ska vara 50% glykol, kolla på något sätt att det verkligen är öppet genom systemet, sätt tillbaka, återfyll vätskan, lufta . Då ska det fungera. Om du inte hittar fri passage så ta del för del och kolla var det är stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser