waccas 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej på er alla har en fråga angående b-30 170 hk,vad skall det vara för varvtal på motorn har en ockelbo dc 21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Juli , 2007 Varvtalet beror la på hur mycket du gasar!Gällande tomgång, maxvarv osv så ta en kik i instruktionsboken. Finns på Volvo Pentas hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 28 Juli , 2007 Jag har en B30 170 eller AQ170 i min Ockelbo c20. I min manual så står det att den ska varva max 5000. Det satt en 15x17 prop på den när jag köpte den och då hade den problem med att få båten att plana samt att den bara kom upp i 4100 varv. Bytte precis till en 15x15 prop och nu gör den 5000 varv och planar ut mycket bättre. \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 16 Augusti , 2007 Hej Henrik, Jag har också en Ockelbo DC 21 med AQ170 och kommer inte heller upp i 5000. Ska kolla propeller i helgen. Fick du några andra egenskaper som förhändrades i samband med probellerbytet, som accelration och topphastighet? Min båt gör 29 knop med 2 pers i båten. Jag får upp den i plan med 5 vuxna och två barn men då bör man vara 3 st i höjd med förarplatsen om det inte skall ta en kvart . mvh Calle Senast ändrad av Koyote | 16 augusti 2007 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 16 Augusti , 2007 HejFörutom att varvtalet gick upp och den planar ut lättare så tror jag att jag fick upp båten några knop. Bytte tyvärr prop precis när båten fick massa skit under sig. Men som sagt jag tror att den ökade ca 3 knop. \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser