Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
kleverboi

Bayliner 652 Cuddy - Fel vid leverans och försäljaren åtgärdar ej...

Rekommendera Poster

Halloj!
Hade inte tänkt att detta skulle bli en hata-bayliner-tråd utan jag skulle vilja ha goda råd om hur jag skall hantera köpet av min nya Bayliner 652 Cuddy som jag haft problem med sedan dag ett. Försäljaren är inte snabb med att hjälpa till med åtgärder och jag hänvisas runt mellan försäljningen och servicen hela tiden och uppriktigt sagt känns det för jäkligt att behöva jaga dem för fel på en splitter ny båt.
Så här ser fel-listan ut (just nu)
Vid leverans var batteriet ej fastskruvat - något jag upptäckte när elen försvann ute på havet och det var hög sjö.
Båten tar in vatten genom alla självdräneringar när det regnar med resultat att det blir blött inne i förpiken och det är inte roligt att vakna mitt i natten av att halva sovsäcken blivit blöt kan jag lova =/

Det drar också in så att kölsvinet blir fullt och jag får med sommarens regn åka ner och tömma var och varannan dag.

Vattenhon läcker och det droppar in i förpiken precis innanför dörren på babords sida - inte roligt att få hela huvudet fullt med vatten heller vill jag lova =(
Tackluckan i förpiken läcker oxå men det har bara inräffat vid extremt slagregn då det legat vatten tjockt över båten men jag tycker att det borde gå att täta det oxå eller?!?
List till vindrutan läcker också... 
Sömmen i sittdynan på baksätet har börjat spricka, tål det inte att sitta och ta ett steg över när man skall bak till badbryggan?
Vid monteringen av ekolodsgivare hade marinan borrat hålet under vattenlinjen och ej tätat ordentligt vilket givetvis också... läckte.
Ekolodt funkade inte efter de monterat den heller... Det har de i alla fall fixat efter en hel del påtryckningar. (Tvingade dem i princip att åtgärda per omgående)

Missfärgningar av tyg i förpiken har det blivit nu eftersom så mycket vatten trängt in och det ser rent ut sagt för taskigt ut. 
Jag har sedan första veckan påtalat alla fel och de skjuter bara åtgärderna framför sig. Det gick alldeles utmärkt att vara servicevänlig fram tills kontraktet var påskrivet men efter det får jag bara massa hänvisningar mellan olika personer och att kan vi ta det sen, vi har lite mycket nu
Funderar allvarligt på hur marinan tänker. De vet förstås inte att den bästa säljarn är en nöjd kund och mycket kan man säga men nöjd är jag inte. (Är dock mycket nöjd med båttypen - om bara felen inte fanns där)
För tre veckor sedan var jag inne hos dem och var halvt galen och fick då beskedet att vi bokar en dag så att det säkert skulle hinnas med att fixa felen.

Jo tjena...

Var förbi idag och skulle kolla lite tillbehör och fick då veta att den dagen hade de bokat av för mig och att jag inte fått någon ny tid och att det var mycket nu

Vad skall jag göra?
Vad har jag för möjligheter som konsument i detta läge??
Tacksam för råd och tips på hur jag kan hantera detta då jag är rätt hjälplös just nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första du kan göra är att försöka bedömma om felen är så allvarliga att de innebär tillräckliga skäl för att att häva köpet. I så fall gör det på ett sakligt, korrekt och skriftligt sätt. Båten är ju ny och därför knappast unik. Köp en likadan på någon annan marina och se till att kontrollera att du inte får samma fel igen.

Det blir alltid mycket känslor inblandade när man blir illa behandlad. Men faktum är att det inte hjälper att bli vansinnig. Två klassiska citat, här på engelska, passar väl in i sammanhanget: Money talks och Don´ t get mad, get even.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mycket tråkitgt läge som du har hamnat i! Att Bayliner är så stora i sin massproduktion så att de inte hinner och har möjlighet till en tillfredställande felkontroll är ingenting nytt, så att du har en del fel på båten är inte så förvånansvärt. Vad som är förvånansvärt är omfattningen av felen och hur återförsäljaren smiter från sitt ansvar. För smiter är precis de de gör....ingen som helst tvekan om det! Därför lönar det sig för dig inte längre att fråga eller be om en ny tid på verkstaden. I varje fall inte muntligt. Det har du redan gjort så många gånger så nu är det dags att du för en skriftlig diskution med dem så att du kan ha kommunikationen som ett skrivftligt bevis. Kom ihåg att om du skriver ett mail till dem men att de inte svarar så är det också ett beveis som du kan ha stor nytta av!

Jag tycker så här: Felen på din nya båt är väldigt omfattande plus att det dessutom är av mycket allvarlig karaktär. En del av felen kommer att bli otroligt svårt att åtgärda så att det blir fullgot gjort. (Det är antagligen därför som återförsäljaren smiter misstänker jag!) Eftersom ditt problem är både stort och svårt så tycker jag att du inte ska lämna någonting åt slumpen. Kontakta därför konsumentvägledaren som finns i din kommun där du bor. Han/hon kan tala om hur du exakt ska göra för att du ska lyckas med att få igenom den rättighet som du har.

Du behöver alltså professionell hjälp med detta för att lyckas. Svensk press/media och konsumentombudsmannen är någonting som du kanske kan komma att behöva involvera. Det här kan kommunens konsumentvägledare också svara på och i sådana fall hur det går till för att få bästa effekt. 

Men en sak är säkert: Lyssna inte mer på din återförsäljare när han/hon talar! Du ska begära det han/hon säger skriftligen och ingenting annat!

Kontakta din konsumentvägledare omedelbart är mitt tips. Det som du har skrivit inledningsvis i den här tråden kan du kopiera och maila till honom/henne för där talar du om på ett bra sätt vad som har hänt, vad du har gjort för att få felen åtgärdat och hur du har blivit behandlad av återförsäljaren. Ett således bra beskrivet underlag för din konsumentvägledare för att få ett bra grepp om hela din situation.

Det som du måste komplettera med är när du köpte båten och hur lång garantitid du har på den.

Sedan tycker jag att du mycket väl kan tala om för oss alla i den här tråden vad din återförsäljare heter! Låt oss få chansen att undvika oseriösa båtfirmor och gör oss den tjänsten att vi alla ska kunna välja och/eller välja bort just din återförsäljare!

Självklart håller jag tummarna för dig och att du verkligen får till en riktigt bra lösning till slut på dina problem! Personligen skulle jag ha försökt häva köpet och köpt mig en annan båt från en annan firma om jag hade varit i dina kläder, men du måste ta en sak i taget och att ta det hela i rätt ordning. Oavsett om det handlar om att häva köpet eller att få till reparationer på båten. Återigen kommer din konsumentvägledare till stor hjälp även här. Lycka till som sagt!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

1. Vid leverans var batteriet ej fastskruvat.

Är det åtgärdat av säljaren?

2. Båten tar in vatten genom alla självdräneringar när det regnar med resultat att det blir blött inne i förpiken

Konstruktionsfel?

Kan bli svårt att åtgärda.

Hur täta?

Knepigt problem.

3. Det drar också in så att kölsvinet blir fullt och jag får med sommarens regn åka ner och tömma var och varannan dag.

De flesta båtar tar in mer el mindre vatten, speciellt när det regnar som det gjort på senare tid.

(Temporär) åtgärd: Sätt i en elektrisk länspump med nivåvakt, allt av bra kvalitet.

Kan man göra själv, inte allt för svårt.

Bayliner har väl sparat in på den saken...

4. Vattenhon läcker och det droppar in i förpiken precis innanför dörren på babords sida

Svårt att åtgärda själv?

Om du är nåtsånär händig kan det vara snabbast och enklast.

5. Tackluckan i förpiken läcker oxå men det har bara inräffat vid extremt slagregn då det legat vatten tjockt över båten

Kolla om det går att justera hur hårt luckan trycks an mot gummilisten.

Om det går att justera så prova lite olika inställning och häll sen vatten över och kolla om det verkar tätt.

En taklucka som inte håller tätt på en båt är en tidsinställd bomb för dels möggel, dels frostsprängning i laminatet om det kommer in vatten mellan övre och undre laminaten på fördäck.

Gäller att hitta exakt var det läcker, kan bli lite svårt men inte omöjligt.

6. List till vindrutan läcker också...

Där beror det ju på var det läcker men sånt kan gå att täta med Sikaflex el liknande.

7. Sömmen i sittdynan på baksätet har börjat spricka, tål det inte att sitta och ta ett steg över när man skall bak till badbryggan?

Sicken kvalitet...

Det lär ju inte hjälpa att få ny dyna annat än för stunden.

Vad fasen har de använt för material som är så skört?

8. Vid monteringen av ekolodsgivare hade marinan borrat hålet under vattenlinjen och ej tätat ordentligt vilket givetvis också... läckte.

Åtgärdat?

Det måste ju åtgärdas bums annars får du vatten i akterspegeln och det är inte alls bra.

9. Missfärgningar av tyg i förpiken har det blivit nu eftersom så mycket vatten trängt in och det ser rent ut sagt för taskigt ut.

Tja, hur kan det bytas ut - går det? Riva av beklädnaden och klä nytt?

Det får ju bli ett jobb av proffs i så fall, får ju gå på säljarens bekostnad/garantin.

Näe - vad fasen häv köpet och köp nåt annat.

Du kommer bara att få en massa problem med den här båten.

Jag blir så trött när jag läser sånt här - speciellt när säljaren är en riktig sömngångare.

Visserligen har säljaren ett par tre chanser att åtgärda fel men det här är ju såpass omfattande och allvarliga fel att för din del vore det nog bäst att häva köpet.

Tror säkert det går att fixa till din båt men med den farten säljaren visat hittills kommer båten att ligga för vinterförvaring innan de gör nåt.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt för dig.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Batteriet åtgärdade jag själv.

Tätningen i akterspegeln åtgärdade de samtidigt som de justerade in ekolodets givare så att denna fungerade korrekt. Det tog ca 3 veckor från påpekande till åtgärd var gjord.

Det bli konsumentrådgivning på måndag och jag kommer nog att försöka häva köpet eftersom det strulat såpass mycket och de fel som finns kan orsaka många besvär framöver i form av mögel och annat.
Jag namnger ej firman idag - avvaktar tills jag fått respons på hur de ställer sig till återköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken!
Var nere vid båten för ett par timmar sedan eftersom det börjat regna på förmiddagen. Visar sig vara så att det läcker i popnitarna som håller ihop övre och undre delen av båten också =/
Skickar med en bild på hur det ser ut där det rinner ner under en av popnitarna trots att det inte direkt var ett extremt regn...

Känns som att denna båtsommaren tog slut snabbt... Får avbryta fixet med gamm-båten från -85 och sjösätta den igen tror jag, den har då i alla fall aldrig läckt in.

post-20620-1394235164,0001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så otroligt tråkigt!

Jag vill bara säga det att det är väldigt bra om du fortsätter att fotografera så mycket som möjligt på alla felaktigheter på båten men också att du fotografera själva effekten av felaktigheten....t.ex. när du ser att det har regnat in. Fotografera ALLT så detaljerat som möjligt med en så hög bildkvalitet som möjligt och spara sedan alla dessa bilder! Ta säkerhetsbackup på dem också. Bilderna kan vara ett tungt komplement i din bevisföring.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket tråkig läsning !

Jag skulle bli galen av detta, och kräva att båten gick tillbaka till säljaren. Jag anar att du gett ca 350000 kr, och då kan man förvänta sig att allt ska funka.

Nä, stå på dig.....Jag torde veta var du köpt båten och jag är inte förvånad. Har själv dåliga erfarenheter av deras montage, det är ofta bråttom, vilket resulterar att det blir backjobb på allt.

/ S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten uppdatering på läget gällande denna båt.
Konsumentverket säger att återförsäljaren måste få en chans att åtgärda felen och att de i sin tur måste få reklamera båten vidare till generalagenten. Kan ta lite tid det där men jag går på deras linje just nu...

Återförsäljaren har tagit emot båten förra tisdagen efter lite påtryckningar via mejl och dragit upp den på land under tak för tillfället.
De säger att vill åtgärda felen och att min båt har prioritet men de kan inte svara på hur lång tid det tar. De har ej heller återkommit med någon information om exakt vad de skall göra som jag begärt men jag ger dem en vecka att fixa till läckagen och därefter kommer jag nog att köra rätt hård approach med dem.
Tyvärr har denna vecka gått på tisdag och de hade inte gjort något när jag svängde förbi igår.
Däremot hade de fixat min kompis båt som han köpte för ett par veckor sedan och i mitt stilla sinne undrar jag inte någonstans om inte min båt borde gått före eftersom jag haft problemen sedan sjösättningen, ca 2.5 månader nu...

Nu är ju iofs hans fel enklare att åtgärda kanske därför...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din kompis båt gick före ?

Eeh ...vad hade han fått för problem efter att ha köpt sin båt där då?

Intressant !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara meddela att de haft inne båten på rep och ej lyckats täta skiten. De har också haft tillgång till nycklar så att de skulle kunna gå ner och kontrollera läckage under regn eftersom jag varit borta några veckor.
Jo men visst.
De har inte kollat eller åtgärdat nu heller. Jag har återigen lämnat in båten och fått skriftligt på att allt skall åtgärdas men tror någonstans innerst inne att det inte kommer att bli bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häv köpet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilket skräp. Inte för av vara negativ, men det där kommer dom inte att kunna fixa. De besitter heller inte den kompetensen. (inte ens nära)

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...