Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
fengman

Tyck till Uttern 560 och Yamaha F50

Rekommendera Poster

Har kollat lite på en båt idag, kan ni hjälpa mig med lite tankar och åsikter.

Båten är en Uttern 560 -85

Motorn är en Yamaha F50 -00

Pris ungefär 60-65000:-

Vad tror ni om detta paket?

Tack på förhand

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har inte haft nån sån själv, men lite reflektioner kan man ju ha om en båt ändå.

1. Uttern broshyren 1985 där 560 AR (Arbetsbåt) beskrivs hittar du här:

http://www.uttern.se/historiska_broschyrer/broschyr_1985.htm

(Använd den där förstora symbolen när du för musen över en sida så kan du läsa tydligare vad som står om båten)

2. Enl Uttern så tycker de att båten har åtminstone följande användningsområden:

* Fiskebåt (stort och bra fördäck att fiska från).

* Transportbåt (både gods p g av det stora öppna fördäcket och personer med den skyddade hytten för de ombord).

Det finns även kapell till fören enl broshyren om man skulle ha behov av det.

Om inte nån av dessa användningsområden är det du i första hand skall ha båten till kanske du bör kolla på en annan båt.

Sen går den väl att använda för ren nöjesåkning också.

Hytten är ju hyfsat stor då den går ända ut till relingen (då inget s k skarndäck finns på sidan av hytten). Lite spartansk U-soffa som man nog bör ha dynor till för att inte få träsmak. Inget ryggstöd för föraren kan kanske bli jobbigt i längden men det fanns som extrautrusting enl broschyren.

Men å andra sidan kan man stå upp genom takluckan och köra så man kan sträcka på benen emellanåt och även får bra sikt. Öppningsbar akterruta med dubbelglas verkar ju bra (fördelen skall vara mindre imma och ge bra dämpningmot ljud från motorn).

Men man får tänka på att det blir ganska varmt i en hytt varma sommardagar även om den har öppningsbar dörr och akterruta samt öppningsbart tak.

Vattenlekar tror jag går sisådär men omöjligt att dra en tub el vattenskidåkare är det nog inte. Med 50 hk 4-takt tror jag nog det går om än lite trögt. Uttern skriver i broshyren att med 40 hk och 2 pers så kan man få upp båten i 24 knop. Med en 50 hk Yamaha 4-takt gissar jag på 25-27 knop nåt sånt med behaglig marshfart runt 20 knop.

Finns även uttag för åror enl brochyren så den går tydligen att ro också.

Motorn:

Yamaha F50 är en mycket bra motor (om den servats enl servicesschemat som står i handboken). Den har visserligen förgasare så helt modern med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) är den inte som Yamaha F50 fick till 2004 års säsong.

Båten har ett s k klinkat skrov och har en markerad köl (plastbetongfylld som det står i brochyren). Nåt fartvidunder blir det p g av detta inte men över 25 knop lär du komma upp i med Yamaha F50 på den här båten. Den är troligen ganska stampig i lite sjögång.

Hur den beter sig i lite grövre mot-, med- och sidsjö har jag ingen aning om. Men anpassar man farten efter förhållandena klarar den nog en hel del sjögång hyfsat. Den har ju rätt höga fribord (skrovsidor) så jag tror inte det stänker in så värst även i lite sjögång.

Hur den är att åka i kallare dagar på vår och höst har jag ingen aning om men möjlighet finns alltid att sätta i en lite Wallas värmare el liknande vid behov.

Hytten är ganska låg, bara 1,35 m, så det blir att huka sig när man är inne i hytten.

Takluckorna är tydligen avtagbara kapelldukar och det kan ev bli en källa till läckage in i hytten om de inte hålls i bra skick (man kanske kan bygga om till luckor som nog håller tätt bättre istället vad vet jag.

Hoppas nån som faktiskt har en 560 AR hör av sig.

PÅ papperet ser det ut att vara en fin båt om man är klar över dess primära användningsområde och de brister båten kan ha (ingen båt är perfekt).

Priset verker väl OK om båten skötts på normalt sätt och motorn servats varje år. Kolla om impeller (vattenpumpens gummiskovelhjul) bytts nyligen så du vet status på den. Impellern byter man ca var 2-3-4-5 år nåt sånt eftersom det är en sak som slits ut med tiden.

Kolla även att kamremmen byttes 2005 för det skulle gjorts då efter 5 år (bytesintervallen är numera 1000 timmar eller 5 år vilket som inträffar först).

Manualen (PDF) till Yamaha F50 2000 finns här på engelska om du vill kolla i den:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanual.aspx?ls=outboard&yr=2000&lid=5&mid=742

Om du vill läsa test på båten så finns det här (kostar 70-80 kr har jag för mig för ett test):

http://marknad.marinan.com/bestall_tester/

Vi Båtägare 9109 UTTERN 560 AR, TEST

Båtnytt 8804 UTTERN 560 AR, TEST

Båtnytt 8802 UTTERN 560 AR, TEST

Jag mailar dig ett test på Yamaha F50 (med förgasare) så kan du kolla lite på den också.

Lycka till med ev båtköp!

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 18:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde några detaljer, det är 560Ö som den heter alltså en öppen båt men i övrigt är det samma som AR fast utan hytt. Det är framför allt som stugbåt jag ska ha den, alltså som en fraktbåt.

Har idag en Örvnik ca 490 med en 25 hästare på och den fungerar att dra ring med för ungarna, fast det går ju inte speciellt fort. Borde ju bli ett litet uppsving med denna båt.

Alternativa båtar är väl framförallt Norrbåt eller Nordanvind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martinanderssson

Hej

Jag har 560 -87 med F50 -03 som bruksbåt. Jättebra grejer. Gör ca 25knop och drar 0,6-0,7l/dist. Stabil & tyst. Men eftersom den inte har v-botten så slår den lite i grov motsjö. Rekommenderas. Jättefin motor går tyst & drar lite. Aldrig mera 2takt för mig tack..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...