Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Fredric_sthlm

Omkörd, ifrånkörd, skitsur!

Rekommendera Poster

Ja, jag är bitter 15.gif\

Jag har en Bayliner 2655 med en Penta smallblock (350) 260 hk och ett OMC drev som går skitslött! När jag köpte den gjorde den 27 knop på loggen men bytte ut Rochestern till en 4-ports Holley som eliminerade startsvårigheter och taskig tomgång. Sedan gick båten långsammare och långsammare...Nu gör båten 13 knop!

Jag tänkte att det var ngt med propellern men Propellertrim sade att den 13 aluprop som sitter på borde tillåta motorn att varva över 4000 varv men det varvar i själva verket 3100 vi fullgas.

Komptest visar att det är bra.

En annan sak som inträffade vid förgasarbytet är att motorn reagerar långsammare vid gaspådrag, vadan detta nu då?? Det känns som att den segdrar igång båten.

ÄR det ngn inställning på förgasaren som vi missat??

Andra förslag på felkälla?

 

//Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen höjdare på motorbåtar, men går gasreglaget i bott?

Slaget på gasreglaget på den nya förgasaren kanske är längre så att bottengas i själva verket bara är 75%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändning rätt inställd?

Går på alla cylindrar? (tändstift och tändkablar ok)

 

Är förgasaren rätt bestyckad (munstycken) för den typen av motor?

 

Får den bensin i rätt mängd? bensinpump ok?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du säger att den har gjort 27 knop med den gamla förgasaren och att problemen kommit när du monterat den nya.

Varför misstänka propellern i det läget?

 

Skulle jag vara dig så skulle jag montera tillbaka den gamla förgasaren och kolla om den fungera som den gjorde innan. Gör den det så är det inställningarna med den nya förgasaren som är problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

innan du gör för stor grej av det , kolla sugsilen i bränsletanken, byt bränslefilter och blås rent munstyckena.. annars byt tillbaka förgasare ...Men en Holly som får tillräckligt med bensin och luft funkar i alla lägen...

 

Som jag sagt i andra inlägg:

-En dålig Holly är alltid bättre än en dålig Rochester, men en ny och rätt inställd Rochester är alltid bättre än en ny Holly....

 

// RC

 

PS. när maskin går som du vill, prova med 15 eller 17 stigning på proppen så gör båten närmare 40 knop.. bara ett tips.. så du slipper bli ifrånkörd.. DS

 

Senast ändrad av RCarlsson | 27 juli 2007 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har idag varit ute med mekanikern och finetunat tändning samt förgasare och stört friden utanför Gåshaga. Fick till lite mer prestanda men skall byta en del i förgasaren. Det verkar som att det trycks in lite snålt med soppa och det är ngn sorts spridare som verkar ransonera lite snålt med bensin. Hoppas att detta byte skall ge båten drag igen. Skall även kika på de möjliga förklaringar som jag fått av er.

Tror du att jag kan få upp denna tunga båt i 40 knop med en motor?! Som det är nu är jag mer än nöjd om jag grejar 28 men men gråter inte om det går snabbare :-)

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 28 juli 2007 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett förslag e att du inte tagit upp båten på ett tag och botten växy igen mer och mer pga dålig färg. ha ha det kunde varit så lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tung och tung... det beror på vad du jämnför med men, om jag inte missminner mig (har hänt ngn gång) så skall det inte vara omöjligt med 260 hk motorn, rätt propp och lite övning med powertrim och trimplan...

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

40 knop låter väldigt optimistiskt... Jag har en Monterey 256 (väger ca 2,5 ton) med 250 hp och den gör 34,5 GPS-knop med nästan tom båt, solen i ryggen och blank sjö. Det jag har läst mig till är att många säger att den ska toppa 32-33 knop med den motorn, så jag är trots allt nöjd med toppfarten. För att få upp dig båt i 40 knop så gissar jag att det krävs uppemot 350 hp.

När det gäller dina prestandaproblem så gissar jag att den nya förgasaren är fel bestyckad (för små munstycken) för den motorn.

Lycka till!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Med 260hk kommer du aldrig upp i 40 knop med en 2655:a -88-89 wide body.

Kommer du upp i över 30 knop så har du rätt propp enl erfarenheter av kompisar med samma båt och motor.

Inte ens 2455:an i samma årgång når 40 knop, men nästan...

 

 

Mvh

 

/Persk

 

Senast ändrad av Persk | 30 juli 2007 | 08:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Varför bytte du ut förgasaren?

 

Om du har dålig tomgång så rekommenderar jag att installera brytarlöst tändsystem typ Ignitor. Bättre tomgång bättre bränsleekonomi etc.

 

Du skall ha 15 propp.

 

http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=6599

 

http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=5341&highlight=prop size

 

Mvh

 

/Persk

 

 

 

Senast ändrad av Persk | 30 juli 2007 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena...Jag har en 2650-89 Wide body med Cheva 350,260hp och med VP DP..Den har en Roschesterförgasare som funkar alldeles utmärkt. Vid ca 4100 varv toppar den ca 27-28 knop enl GPS..(beroende på vilken sjö det går).Det är jag rätt nöjd med för båten är stor å tung...Jag har inte upplevt några startsvårigheter eller taskig tomgång..Den hoppar igång så fint efter ett par pump med gasen och spinner så fint på tomgången..Nu är det ju så att man försöker ju alltid hitta det mest optimala för sina grejer, men varför spräcka en bra giv som funkar?? Jag behåller Rochestern till den bevisligen börjar krångla......Ang din Holley så är den med all säkerhet felbestyckad..Byt ut munstyckena och kalibrera förgasaren ska du se att det ordnar sej..Eller varför inte kort å gott byta tillbaka till Roschestern??.Lycka till

 

MVH

 

Peter...... 

post-22516-1394235165,0379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena...Jag har en 2650-89 Wide body med Cheva 350,260hp och med VP DP..Den har en Roschesterförgasare som funkar alldeles utmärkt. Vid ca 4200 varv toppar den ca 27-28 knop enl GPS..(beroende på vilken sjö det går).Det är jag rätt nöjd med för båten är stor å tung...Jag har inte upplevt några startsvårigheter eller taskig tomgång..Den hoppar igång så fint efter ett par pump med gasen och spinner så fint på tomgången..Nu är det ju så att man försöker ju alltid hitta det mest optimala för sina grejer, men varför spräcka en bra giv som funkar?? Jag behåller Rochestern till den bevisligen börjar krångla......Ang din Holley så är den med all säkerhet felbestyckad..Byt ut munstyckena och kalibrera förgasaren ska du se att det ordnar sej..Eller varför inte kort å gott byta tillbaka till Roschestern??.Lycka till

 

MVH

 

Peter...... 

post-22516-1394235165,0922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...nu hände det igen..smiley-wink.gif\... jag hade fel ang. toppfarten på 2655....

..när du hittat rätt alu propp, och du tycker att nu går den bra och inte för ansträngt, så om du har råd byt till en rostfri 4bladspropp, så får du några knop till (2-5 om motorn orkar..segar den sig upp och har svårt att varva ut är proppen för stor)

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut förgasaren då båten var extremt svårstartad. Får jag inte ordning på Holleyn så får jag serva upp Rochestern och köra den igen. Brytarlöst kommer jag att fixa.

Klart är att jag måste få upp flåset i motorn (förhoppningsvis genom justeringar i ovan nämnda Holley) för att då få högre varv. Att nu byta ut 13 proppen mot en 15 skulle ju ge ett ännu lägre vartal. Drömmer just nu om den dag (nu i veckan förhoppningsvis) då förgasaren är korrekt, motorn varvar attan och att jag då kan sätta in 15 prop eller 4-bladigt som RC rekomenderar och göra ca 30 sköna knop.

Att det ska vara så jäkla mycket att tänka på med båtar...

Önskar att jag kunde meka som ni killar, nu sitter man i händerna på andra som langar i den ena och den andra (dyrt är det dessutom) och båten går fortfarande inte som jag vill..

Skulle hellre ge ngn av er en slant eller en låda drickbart för att få båten att gå bra, skulle kännas tryggare men misstänker att ingen har tid (just nu). Jag huserar på Lidingö om ngn vill komma och kika.

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 30 juli 2007 | 15:26

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 30 juli 2007 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vi satte nyligen samman en ny 5,7gxi med ett 290dp genom att bygga en svänghjulskåpa av den gamla 290 kåpan och den nya dps kåpan. Vi har nu kört detta med B8or och fått en gpsfart på 31knop. Och då ser båten ut som ett månlandskap i botten, och motorn varavar 4700varv och skall varva 5000varv. Så vi räknar nog med att få ett par knop till. Dessutom tycker jag mig känna att båten vill tappa häcken tidigt. Funderar på ett par speedrails. Vad tror ni?

 

Senast ändrad av Kjove | 05 augusti 2007 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du frågar Robert! 21.gif\

 

Mekanikern skall byta ut munstyckena eller plattan som han kallar det för (han är nästan säker på att det är dem det hänger på). Detta skall göra att motorn varvar ur som den ska. Han hade tyvärr inte tid innan helgen som var utan skall göra detta nu under veckan.

 

Var ute i helgen (helt fantastiskt och jag ser ut som en babordslanterna idag) och motorn varvar 3100 på max. Skall bli ruskigt spännande när mecken trollat med Holleyn. Grejar han inte det, ja då reklamerar jag hela jobbet och ser till att få Rochestern fixad för nu är jag trött på följetången.

 

Vad har du nu hittat på för nytt? Ska du sälja pärlan??

Mvh

Fredric

 

 

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 06 augusti 2007 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... jo...jag skall sälja... Pga att jag har 3 barn (10,14,17) som alla skall ha med sig antingen en kompis var eller som den stora killen - sin tjej... och även i en stor båt som vår blir det trångt med 7-8 man ombord....VARJE GÅNG man skall ut.. *suck*

 

men, men det är ju kul att dom vill åka med alls och sanningen att säga så kan jag och sambon koppla av lite mer då dom har ngt att göra /ngn att umgås med..

 

så vi tittar runt på lite olika flybridgebåtar just nu, det viktiga är att vi hittar rätt storlek på båten och att skicket är i grunden bra - alltså inget möggel mm.. märke spelar inte så stor roll, bara vi har råd?!?!

//

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också kikat på flybridgebåtar men  faktum är att vi inte tjänar så mycket mer utrymme på det (om man inte vill sova på flybridgen vill säga). Har kollat på både Forbina och Bayliner 2858 och 3258. En rätt speciell båt är annars Silverton 322, extremt bra utrymmen samt med en stor fördel med att det går en trappa förut från flybridge. Den jag hittade var dessutom inte speciellt dyr (ca 500) från USA, till Gbg hamn, CE märkt och klar. Såldes samma dag jag visade intresse för den.

Jag dreglar annars på en Princess Riviera.

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/silverton-322-my-saald-vaestergoetland-281936.html

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/princess-366-150206.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...