hawkee 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej, hoppas någon har tid att förbarma sig över en riktig nybörjare. Vädret suger så det blir inte mycket sol och bad med båten så jag vill ge mig an lite fiske av makrill istället och behöver nog en hel´ del tillrättavisningar. Vill släpdörja makrill med min clas ohlson dörjar -Frågor: Var är lättast att hitta makrill i södra skärgården? När på dygnet? Vilket djup går de på? Något annat att tänka på? Vilka djup eller bottenbeskaffenhet bör det vara? ...som ni förstår så är alla tips till hjälp! (Var ute i går kväll och körde planlöst omkring i askimsfjorden men fick inget) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 27 Juli , 2007 Finns knappt några makrillar. Bara enstaka små. För kallt i vattnet sa någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkall 0 Postad 27 Juli , 2007 Att det inte finns några är nog knappast sant. Runt Lysekil lär det vara gott om dom.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 27 Juli , 2007 Verkar vara lite ont om makrill just nu. Har dock fått några 40 cm för en vecka sedan. Detta var i området Galtarö-Böttö. Andra bra områden brukar vara norr om Danska Liljan vid sidan om farleden eller vattnen runt Trubaduren-Vinga. Askimsfjorden kan nog vara lite chansartad. Bättre att ge sig ut så att man är lite mer till havs. Dock behöver du nog inte gå så långt ut som Trubaduren för att få makrillen. Om du går ut söder om Donsö kommer du till Donsö Svartskär. En släpdörj behöver inte gå så djupt. 2-4 m räcker oftast. Det blir säkert bättre fiske fram i Augusti. /Lod Senast ändrad av lods | 27 juli 2007 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 27 Juli , 2007 Tjenare och tack för svar. Danska liljan böttö och svartskär verkar lagom att titta till. Uppgrundningen nw vinga har man ju också hört talas om men då får det vara lugn sjö för min del.. Spelar tid på dyng eller väder någon roll eller är det bara och köra och hoppas man träffar ett stim? (Lods; Finfin hjälm förresten) Senast ändrad av hawkee | 27 juli 2007 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 27 Juli , 2007 :-) Min favoritmössa... Hemmasydd i älgskinn... Tidlös design... Jag brukar fiska dagtid, typ eftermiddag-kväll. Många förespråkar tidigt på morgonen, men då är inte jag vaken. Spelar nog inte så stor roll. Är makrillen inne så hugger den. Dock tycker jag att det verkar som att den slutar ta när det mörknar. Utliggarn väst Vinga som du nämner är normalt mycket bra. En av mina favoritrundor börjar väst Styrsö, ut mot Trubaduren, sedan mot Vinga och några varv runt Utliggarn. Är det gott väder rekommenderas en bad och/eller fikarast i den fina viken på Vinga. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ImOla 0 Postad 10 Augusti , 2007 Jag fick faktiskt 5 st ganska fina makrillar i Askimsfjorden härom kvällen! Det var på släpdörj! Strax utanför St Amundön!!! Lycka till! /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 11 Augusti , 2007 Då finns det inga fler. Sämre makrillfiske har inte funnits på mången år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jag tycker inte att makrill fisket är dåligt i år. Drog 25 st för 3 timmar sen på dörj. Dock har de varit i lite minsta laget under juli men nu börjar det ordna upp sig.De sista dagarna har man börjat dra en del riktiga vedträn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jag tycker inte att makrill fisket är dåligt i år. Drog 25 st för 3 timmar sen på dörj. Dock har de varit i lite minsta laget under juli men nu börjar det ordna upp sig.De sista dagarna har man börjat dra en del riktiga vedträn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 15 Augusti , 2007 Prova öster om Vallholmen och Valö och sedan söderut. Ute runt Vanguard fick vi också en del när jag höll till på Vrångö. Kungssund var även ett bra ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser