Beckman 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej! Jag har nu åkt med båten hela sommaren, men jag tycker den borde gå fortare. Motorn är en evinrude etech 90hk. Och det som är konstigt är att den varavar max 3500var/min vid full gas. Enligt speccsen på brp så ska den varva 4500-5500. För det är ju vid de varven den leverarar 90hk. Vad sak jag göra? kan det vara något så enkelt som för stor propeller? bilder finns i sjöbod. Vorde jättetacksam för hjälp.!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 27 Juli , 2007 Låter onekligen skumt, med tanke på hur ny maskinen tycks vara. Jag antar att varvet går över 3500 om du varvar upp motorn i friläge? I så fall kan man ju börja misstänka att du har en propeller med för stor stigning - eller ett motorfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2007 Hej, Upp mot 5500 varv/min på fullgas skall du ju ha på din motor. Eller åtminstone mellan 5000-5500 varv/min. Ca 2000 varv för lite tycker jag. Propellern: Tror ingen propeller i världen kan vara så fel att du bara kommer upp i det varvet du har, så att du har fel propeller kan man nästan utesluta. Skulle den som en gång hängde på motorn på din båt satt på så fel propeller så har den personen i alla fall inte haft mycket kunskap om en hur en propeller (diameter och framför allt stigning) inverkar på motorvarvet. Men för säkerhets skull: vad har din propeller för diameter och stigning? Brukar stå instansat på propellern, antingen på utidan eller insidan av navet. Övrigt: Borde vara nåt med motorn som inte står rätt till. Du kan ju börja med att kolla att du har gnista på alla tändstiften (kan ju vara så att den bara går på 2 cylindrar). Annars är ju din motor direktinsprutad och hela bränsleinsprutningen sköts ju elektroniskt. Då är det ett fall för Evinrude verkstan. Om verkstan har den kontrollutrustning som man bör ha (koppla motorn till dator och få ut motordata den vägen för felsöknng) så hittar de förmodligen felet på stubinen. Men inte alla verkstäder har Evinrudes kontrollprogram för det är ganska dyrt (minst 50 t kr plus moms). Kolla på din båttillverkares hemsida Arimar, det kan finnas s k performance reports/test/bulletins, och kanske den testats med en Evinrude E-tec 90 hk så kan du se vilka varvtal de kom upp i med en viss propeller. Kan ju finnas performance reports på Evinrudes amerikanska hemsida också, kolla. Hitta en test på båten i alla fall, de testa med 120 hk Johnson: http://www.nauticalweb.com/boatshow/arimar/540eng.htm Ca 42 knop med den motorn, de nämner ca 37-38 knop med 70 hk. Åtminstone runt ca 40 knop borde din gå om du får upp varvtalet uppåt 5500 varv/min. Din båt, Arimar 540 Sea Pioneer, är ju fjäderlätt med en torrvikt på bara ca 300 kg så med en 90 hk Evinrude E-tec borde den fullkomligt flyga fram på fullgas. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej! Kom hem från jobbet nu, jag ska ut och testa fullgas vid tomgång och exakt varval vid full gas. Återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 27 Juli , 2007 Så nu ska vi se: propeller: 13 25x17. varvtal tomgång ca 500 varvtal full gas: 3200,om jag tiltar upp motorn. annars neråt 3000. Testade att starta den och ta bort en av hattarna märkte ingen större skillnad. Har inga instrument för att kolla om den tänder på alla.tips? ( verkstan öppnar mån). Om man gasar i neutral hackar den vid ca 1100 rp/m. Om den gick i 42 med en johnsson 120 (tyngre) borde den ju gå i 40 eller liknande om man är ensam. Jag hittar inget om vilken propeller det ska vara men det är som du säger, propellern kan inte inverka så mycket som 2000 varv!!?? För den är inte seg eller så. edit. Den ska gå i 40 knop, det gör de på blocket med samma motor. Senast ändrad av Beckman | 27 juli 2007 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2007 Hej, Propellerns diameter och stigning, 13 1/4 x 17 tum, är helt normal för en 90 hk utombordare. Några saker jag funderar på: 1) Vid vilket vartal ligger motorn på när man får felindikering på en sån här E-tec 90 hk (typ överhettning eller andra fel)? Motorns varvtal begränsas ju då så man inte skall skada motorn. Kan du kolla handboken vid vilket varvtal det är? Du får ingen indikering i intrumentet att nåt är fel? 2) Du skulle kunna kolla gnistan med en tändningsprovare kanske, från Biltema (kostar 30 kr, artnr 15-142). Så du ser att du har gnista på alla stift. Ev byta till nya stift. Kolla hur stiften ser ut, det kan ge ledtråd vad som är fel. Färgen, blöta/torra, osv. 3) Har du bensin-/vattenavskiljande filter? Om ja, har det bytts nån gång (el är det nytt)? Kollat bensinfiltret på motorn - ev gör rent. Har du intern tank eller extern bärbar tank? För att utesluta problem med bränsletillförseln kan du prova med en annan extern tank med färsk bensin. Sen får man ju kolla att när du har full gas på gasreglaget vid förarplatsen att det verkligen är fullgas på motorns reglagearm. Ta bort motorkåpan och kolla ändläget för fullgas på motorn. Ta bort änden för gaskabeln på motorn. Sen för du för hand armen för gasreglaget på motorn så du ser ändläget. Kolla sen med gasreglaget (fjärreglaget) vid förarplatsen när det är i läge för fullgas att stötstången hamnar i läge så att det verkligen är fullgas på motorn. Montera tillbaka kabeln/änden för gasen på motorn när du är klar. Nåt mer tror jag inte jag skulle våga göra på egen hand eftersom motorn är under garanti antar jag. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 22:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2007 Hitta en E-Tec 90 manual 2007 på internet. Varvtalsbegränsningen (S.A.F.E.-skyddet) är 1200 varv/min så det kan inte vara det som är aktiverat. Lite tips att prova enl handboken (sid 35, 2007): Motorn förlorar effekt: * Skadade eller felaktiga tändstift. Se SPECIFIKATIONER på sidan 43. * Bränslefiltret igensatt. * Vatten eller smuts i bränslesystemet. * Vattenintagen är igensatta och kylsystemet fungerar ej korrekt. Se MOTORÖVERHETTNING på sidan 18. * Felfunktion i oljesystemet. * S.A.F.E.-skyddet aktiverat. Se MOTORNS ÖVERVAKNINGSSYSTEM på sidan 16. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 juli 2007 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 27 Juli , 2007 Motorn är ju ny? så filtrena är ju färska. Tror det inte är något fel på kylningen, motorn blir inte jättevarm och strålen är kraftig. Dock så under vintern så vart det en rinnfläck av olja längst ner på motorn, altså under drevet. Men den drar inte mycket olja, så det är nog inte så farligt. Det är bra att evinrude har en heltäckande 3års garanti, riktigt bra. Får kolla om varvet har öppet i morogon. Annars så reder det ut sig på måndag, har fixat lite nummer. Senast ändrad av Beckman | 27 juli 2007 | 23:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 31 Juli , 2007 Lämnade in den igår, får se vad de säger när jag hämtar ut den.( NÄR jag hämtar ut den.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 26 Juni , 2008 Ny sommar och som förra året har frågna åkt upp. Ska jag byta upp mig i propeller. Nu går båten i 36knop @ 5500rpm (maxvarv). Vad tror ni om att byta upp propeller en aning? propeller: 13 25x17 Senast ändrad av Beckman | 26 juni 2008 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 26 Juni , 2008 Vad var det för fel på motorn då??intressant att höra detta! mvh/utombordarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 26 Juni , 2008 Ajjuste, från förra sommaren: Den tände inte på en cylinder så de gjorde något i styrboxen tydligen. Men åter till ämnet. Tycket ni jag ska byta upp mig i propellerstorlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser