Thairell 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej Jag har tänkt ta ur motor och måla om skrovet invändigt i min träsnipa. Problemet är att det har spillts/läckt en del olja som ligger utsmetad längs hela skrovet. Nu undrar jag hur man ska ta bort detta elände, antar att jag inte ska ta avfettning till träbåten iaf. Några förslag till målarfärg till insidan skulle oxå vara behövligt. Tacksam för svar // Janne Senast ändrad av Thairell | 27 juli 2007 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 27 Juli , 2007 Har inga idér om hur du får bort oljan. Men nertill kan du ju måla med järnmönja (finns recept på www.trabatsakuten.nu) så ruttnar den inte så lätt. MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thairell 0 Postad 27 Juli , 2007 Ok, tack för tipset men jag måste ju få bort oljan först. Kanske går med högtryck och diskmedel, någon som provat eller råkat ut för samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 27 Juli , 2007 inte högtryck på träet bättre att skrapa torka bort det istället.terpentin kan ju va ett alternativ till avfettning eller lacknafta för det kan ju inte vara skadligt för virket då det används ganska flitigt på husfasader av trä samt att späda målarfärger o sånt med fridenzzzz rillezzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Juli , 2007 Högtryckstvätt på trä skadar trät och kan dessutom göra det ganska mycket. Fibrerna tar stryk och kan göra att trät blir som en svamp som suger upp allt istället för att stå emot. Aldrig någonsin högtryckstvätt på någon form av trä! Om du däremot har variabel tryckinställning så är det okay med ett svagt tryck som ur en trädgårdsslang. Men i det här fallat så är det nog enbart en manuell rengöring som gäller. Torka, torka en gång till och igen tills du har fått rent. Den allra sista biten bör du nog slipa så att du får en trä-ren yta så att färgen fäster och sitter kvar även på lite längre sikt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thairell 0 Postad 27 Juli , 2007 Tack för alla svar, inser nog själv att det inte finns någon genväg utan det är bara att börja ploera för hand tills det blir rent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser