Ekenbratt 0 Postad 27 Juli , 2007 Hej, Vi är en familj med två små barn (1år och 3år) som nu tänker köpa båt. Men jag skulle behöva lite tips på vad för båt som kan vara lämplig. Vi letar efter en bekväm båt som kan passa en småbarnsfamilj. Båten bör vara hyfsat lättseglad med en stark inombordare. När det gäller kojplatser så vore idealet två dubbelkojer utan att behöva använda salongen. Fenixen är ett exempel. Prisklassen vi tänkte oss är ~150.000 - 200.000. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 27 Juli , 2007 Det verkar vara en omöjlig ekvation du anger kojer, motor, pris. Jag seglar själv en albin 78. Den har ståhöjd i ruffen, bra motor, lättseglad, pris ca 120 -130 tusen. Den har inte dubbelruff. Om du köper en A78 har du dessutom råd att förnya båten, ex nya segel, nya dynor, kanske renovera motor och ändå ha pengar kvar. Tänk på att båtar som är 15 - 25 år alltid behöver en liten renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 27 Juli , 2007 Kolla efter maxibåtar ex 84an eller 77an... väldigt rymliga båtar för sin storlek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 28 Juli , 2007 Hej! När vi sålt vår 77a funderade vi, och kom fram ungefär samma krav som du. Det blev till slut en Fenix. Ingen annan båt som vi tittade på kombinerade de flesta av våra krav som Fenix. Stark inombordare kan man väl inte påstå att den har med sina 7.5 ystar dieslehästar men jag tycker nog att den känns hyfsat pigg. Har dock inte pinat i motvind med motorn. Fredrik Fenix 445 kolla gärna in på http://maxifenix.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
designboy 0 Postad 30 Juli , 2007 Kika på en Scampi innan ni bestämmer er. Förvisso ingen akterkabin, men salongen har en (smal) dubbelsäng och en bred enkel samt en stickkoj. Och förpiken är stor (i motsats till ex Fenixen?) Dörr till förpiken/toaletten. Spis m ugn, bra diskbänk, navbord stoor invändigt och en stabil seglare. Vi köpte vår för under 200´ med sjysst skrov och bra motor. (Dock så jobbar vi på att förbättra den ytterligare.) Och ja, vi har två barn... /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 31 Juli , 2007 Jag har också Scampi och vill hålla med om att det är en väldigt lyckad och rymlig båt. Är lätt att segla ensam också genom att den är så kursstabil. Det enda jag saknar är ett duschutrymme och lite bredare akter med badbrygga. Tidigare ägare har i alla fall tagit av en bit av akterpulpit så det är lätt att kliva ombord (bl.a. vid bad). Jonas, vad har du gjort med dörren till toaletten ? (Eller är det bara spegeln som är ditsatt ?) För övrigt fyndigt med delade dynor i ruffen, antar att det blir lättare åtkomlighet till stuv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
designboy 0 Postad 12 Augusti , 2007 Utan att försöka hijacka tråden så kan jag väl svara att dörren har en väldigt stor spegel och att dynorna är delade. Men om jag beställt nya så tror jag hela är att föredra (om det är meningen att man ska sova på dem). Ang dusch så tror jag inte man får nån båt för under 200 med toalett med dusch... =) (Läste dock i nån av de senaste numren av Praktiskt Båtägande om en smart lösning som skulle funka för oss...) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 12 Augusti , 2007 Vet du närmare bestämt vilket nummer av Praktiskt Båtägande som det står om dusch (hittar inget på deras hemsida) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 12 Augusti , 2007 Vill bara tillägga att en scampi är väldigt mycket större invändigt än ex a78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nautilus 0 Postad 13 Augusti , 2007 Seglar själv en Ohlsson8:8, och stor trivs. Har sovit 4vuxna och två barn utan större bekymmer. Ligger runt 180-200 beroende på. http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1642&battypID=7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wesa78 0 Postad 16 Augusti , 2007 Nyss köpt en Arabesque 30 för 160 000. Dom är 3,20 bred men allt invändigt beror på hur ägaren byggt dom. Mitt ex har nästan ny yanmar 12 och rulle nytt storsegel självskotande vinschar och ugn mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
designboy 0 Postad 21 Augusti , 2007 Äntligen har jag hittat vilket nummer det var... =) Det var i marsnummret 2007. Läsarna tipsar. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 21 Augusti , 2007 Tack för infot ! / Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser