2HOT4U 3 Postad 26 Juli , 2007 vad säger ni är det värt att betala 10000:- extra för 4-takt och få 5hk mindre? vad tror ni om förbrukningen och ljudnivån? den ska sitta på en Höga Rodd 435 ps. 2-takt utan direktinsprut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Om det är en Tohatsu 25 hk 4-takt så... * EFI * Bra drag * Bränslesnål * Tyst och fin (utom på högre varv) * Miljövänlig (CARB 3-Star) * Du kan få den med eletrisk start och elektrisk powertrim(ovanligt) Nackdel: ganska tung, 73 kg (lång rigg). Suzuki DT30 väger 60 kg (lång rigg) Det är bra drag i dessa Tohatsu. Du kan få ett test som visar det svart på vitt. Edit: du kan kolla testet här: http://www.tohatsu.se/index.php?id=13286 Nu drar ju inte en 30 hk 2-takt med förgasare några kopiösa mängder bensin ens på fullgas så du ruinerar dig knappast på bensinnotan med den. 4-taktarn på fullgas är inte helt tyst heller men snål är den vid alla varvtal utom mot toppvarv där även den börjar sörpla i sig hyfsat fort. Eftersom jag själv haft 2-takt med förgasare förut men har 4-takt nu så kan jag jämföra lite och ingen mer 2-takt med förgasare för min del. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 23:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Juli , 2007 Jag tycker inte det. Inte på en så lätt båt. HR 435 mår bra av en lätt motor. Visserligen så drar 4-taktaren mindre bränsle än en 2-taktare av förgasar-typ och 4-taktaren är tystare. Men tänk så många liter du får för 10.000 kr! 4-taktaren har sina fördelar men det har den gamla 2-taktaren också. Jag tänker på helheten nu i kombination med just den båt som du är intresserad av när jag gör mitt uttalande om vad jag tycker. För 10.000 kr får du dessutom en 30 km/h upptagningsvagn för plus att du då får ett par tusen över till både bränsle och motorolja! Ett annat alternativ är en direktinsprutad 2-taktare. Den ligger ungeför på samma pris som 4-taktaren i inköp och är billigare att serva, men är oftast lättare i vikt. På samtliga övriga punkter är den så gott som identisk med en 4-taktare. Det är väldigt lite som skiljer de åt i de tekniska värderna. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 26 Juli , 2007 Hämtar båten imorgon får bli 30hk den är ju ändå monterad o klar nu tror inte att dom skulle bli glada om jag sa nej ska bli kul med egen båt det är min första försäkra den oxå kostar 1680:-/år Senast ändrad av 2HOT4U | 26 juli 2007 | 23:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Tror inte det finns några 25-30 hk 2-takt direktinsprutade? Tohatsu har sina TLDI med den minsta är 40 hk. Evinrude E-tec börjar vid 40 hk. Mercury har inga så små Optimax. Yamaha heller inga. Näe, det ser mörkt ut tror jag på den fronten. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Ja, är det så långt gånget så kör på med Suzuki DT30. Det blir nog bra skall du se. Har själv haft en Suzuki 2-takt förr i tiden men det var en 65 hk. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 29 Juli , 2007 hämta båten igår o körde runt ca.20min den går mkt bra men tycker att den lite för mkt några grejer som måste fixas motorlåset och låset till luckan skramlar som s*tan när man sitter på luckan blir låset lite lös då skramlar den sen ligger styr vajjern mot skrovet så när man kör sakta så slår den o låter illa edit: fixa allt idag la lite tejp på motorlåset sen pressa i lås-delen så den inte skramlar. tejpa E-profil isolering under luckan och skrovet fungerar mkt bra nu skramlar inte låset. klädde in styr vajjer i 15mm rörisolering det hjälpte oxå. men tänker fortfarande om jag gjorde fel o inte tog Suzuki DF25 för 7000:- mer men men får bli en 4-takt nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 31 Juli , 2007 var ute o åkte på riktigt idag för första gången rörisoleringen hjälpte inget det va inte styrstagen som vibrera mot skrovet som jag trodde den slår i kåpan/fästet under ratten efter som motorn vibrera och styrstagen går in o ut ca.1cm får försöka justera motorn lite om det hälper men enligt säljaren händer det att motorn går lite ojämn i låga varv under inkörningen sen att man ska blanda i lite extra olja gör nog inte saken bättre vi får se hur den går när man börjar blanda normal 2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser