Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
2HOT4U

Suzuki 30 2-takt vs 25hk 4-takt

Rekommendera Poster

vad säger ni

är det värt att betala 10000:- extra för 4-takt och få 5hk mindre?

 

vad tror ni om förbrukningen och ljudnivån?

 

den ska sitta på en Höga Rodd 435

 

ps.

2-takt utan direktinsprut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Tohatsu 25 hk 4-takt så...

* EFI

* Bra drag

* Bränslesnål

* Tyst och fin (utom på högre varv)

* Miljövänlig (CARB 3-Star)

* Du kan få den med eletrisk start och elektrisk powertrim(ovanligt)

Nackdel: ganska tung, 73 kg (lång rigg). Suzuki DT30 väger 60 kg (lång rigg)

 

Det är bra drag i dessa Tohatsu.

Du kan få ett test som visar det svart på vitt.

Edit: du kan kolla testet här:

http://www.tohatsu.se/index.php?id=13286

 

Nu drar ju inte en 30 hk 2-takt med förgasare några kopiösa mängder bensin ens på fullgas så du ruinerar dig knappast på bensinnotan med den.

4-taktarn på fullgas är inte helt tyst heller men snål är den vid alla varvtal utom mot toppvarv där även den börjar sörpla i sig hyfsat fort.

 

Eftersom jag själv haft 2-takt med förgasare förut men har 4-takt nu så kan jag jämföra lite och ingen mer 2-takt med förgasare för min del.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det. Inte på en så lätt båt. HR 435 mår bra av en lätt motor. Visserligen så drar 4-taktaren mindre bränsle än en 2-taktare av förgasar-typ och 4-taktaren är tystare. Men tänk så många liter du får för 10.000 kr! 4-taktaren har sina fördelar men det har den gamla 2-taktaren också. Jag tänker på helheten nu i kombination med just den båt som du är intresserad av när jag gör mitt uttalande om vad jag tycker.

För 10.000 kr får du dessutom en 30 km/h upptagningsvagn för plus att du då får ett par tusen över till både bränsle och motorolja!

 

Ett annat alternativ är en direktinsprutad 2-taktare. Den ligger ungeför på samma pris som 4-taktaren i inköp och är billigare att serva, men är oftast lättare i vikt. På samtliga övriga punkter är den så gott som identisk med en 4-taktare. Det är väldigt lite som skiljer de åt i de tekniska värderna.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtar båten imorgon

får bli 30hk

den är ju ändå monterad o klar nu tror inte att dom skulle bli glada om jag sa nej

 

ska bli kul med egen båt

det är min första

 

försäkra den oxå

kostar 1680:-/år

 

 

 

Senast ändrad av 2HOT4U | 26 juli 2007 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns några 25-30 hk 2-takt direktinsprutade?

Tohatsu har sina TLDI med den minsta är 40 hk.

Evinrude E-tec börjar vid 40 hk.

Mercury har inga så små Optimax.

Yamaha heller inga.

 

Näe, det ser mörkt ut tror jag på den fronten.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det så långt gånget så kör på med Suzuki DT30.

Det blir nog bra skall du se.

Har själv haft en Suzuki 2-takt förr i tiden men det var en 65 hk.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hämta båten igår o körde runt ca.20min

den går mkt bra men tycker att den lite för mkt

 

några grejer som måste fixas

motorlåset och låset till luckan skramlar som s*tan

när man sitter på luckan blir låset lite lös då skramlar den

sen ligger styr vajjern mot skrovet så när man kör sakta så slår den o låter illa

 

edit:

fixa allt idag

la lite tejp på motorlåset sen pressa i lås-delen så den inte skramlar.

tejpa E-profil isolering under luckan och skrovet fungerar mkt bra

nu skramlar inte låset.

klädde in styr vajjer i 15mm rörisolering det hjälpte oxå.

 

 

men tänker fortfarande om jag gjorde fel o inte tog Suzuki DF25 för 7000:- mer

men men får bli en 4-takt nästa gång

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var ute o åkte på riktigt idag för första gången

 

rörisoleringen hjälpte inget

det va inte styrstagen som vibrera mot skrovet som jag trodde

den slår i kåpan/fästet under ratten efter som motorn vibrera och styrstagen går in o ut ca.1cm

 

får försöka justera motorn lite om det hälper

men enligt säljaren händer det att motorn går lite ojämn i låga varv under inkörningen sen att man ska blanda i lite extra olja gör nog inte saken bättre

vi får se hur den går när man börjar blanda normal 2%

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...