Terri 34 Postad 13 Augusti , 2007 Bra tips om solceller och lysdioder. Lysdioder kanske inte ger lika trevligt ljus som vanlig glödlampa, men det är ju som sagt en avvägning ur energisynpunkt. Senast ändrad av Terri | 13 augusti 2007 | 13:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 13 Augusti , 2007 Jag som bara seglat jolle. Hur lär jag mig egentligen att hantera en 12 meter lång båt på 12 ton, utan att förstöra den under processen? Det är ju stora krafter, och måste kräva väldigt speciella avvägningar för att kunna manövrera den exakt. Finns det kurser för sånt här? Det kanske till och med är ett måste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 16 Augusti , 2007 På vintern däremot så är det nog okej med glödlampor, eftersom den överflödiga värme-energin ändå utnyttjas för att värma båten, så inget går förlorat. Jag har läst att om man får ombord kackerlackor på båten, då blir man aldrig av med dem. Ett par var så noggranna när de hade besökt en annan båt, som visat sig ha kackerlackor, att de tog av sig alla sina kläder och la dem i en spann med vatten och sen dök nakna i havet innan de vågade gå ombord på sin egen båt. Betyder det här att man även bör undvika att ha växter ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 28 Augusti , 2007 Jo, kurser finns men mitt råd skulle vara att segla med någon ett tag innan man lägga pengar på en kurs. En vecka påen båt skulle ge dig svar på många av dina frågor och vara kul också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 28 Augusti , 2007 Kackelackor är ett problem, särskild i tropiskaområden. Det bässta är att inte släppa rackorna ombord. I skandinaviskavatten är det ett mindre problem men rent allmänt skall båten hållas rent och snyggt och för säkerhetsskull ta inte förpackningar av wellpap ombord. Kackelackorna älskar limmet i den Senast ändrad av coastie | 28 augusti 2007 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 28 Augusti , 2007 Att ha vedeldad spis lär också dra in insekter. I såfall är det nog bäst att stapla all ved på land eller bryggan, med presenning över. Senast ändrad av Terri | 28 augusti 2007 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 28 Augusti , 2007 Läste en bok (Farligt Vatten, eller liknande titel) av en excentrisk norrman som byggde sin båt själv. Den är stor, säkert över 12 meter, men har ändå ingen motor! Han seglar den överallt. Jag gillar inte iden med en miljöskadlig dieselmotor i båten. Det är beklämmande att se hur många seglare som körde med motor i stället för hissade segel i somras. Det verkar som om även seglare rycks med i stressamhället nuförtiden. Vill hinna fram så fort som möjligt. Orkar inte hissa seglen. Bedrövligt. För övrigt, med en inombordare som Volvo Penta MD 31 t.ex., sprids det lätt lukt av olja och bensin i båtens utrymmen? Det vore inte så trevligt. Måste man använda motorn kontinuerligt, en Volvo Penta MD 31 t.ex., för att den inte skall bli trög och sluta fungera? Eller kan den stå oanvänd längre perioder? Måste den underhållas varje år, och klarar man det själv eller måste den lämnas in på varv för översikt? Senast ändrad av Terri | 28 augusti 2007 | 18:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 28 Augusti , 2007 Jag har en Perkins diesel i min Storfidra. Allt som allt har jag gjorte mig av med omkring 5 liter diesel under hela sommaren. Motorn är tät och inte läcka olja eller diesel för den delen. Det finns ingen som helst lukt av diesel eller olja i båten. Ja, en motor måste få översyn varje år. Detta är ingen större konst. Man skall skifta olja samt luft, diesel och olja filtern. Det finns några saker att kolla också så som rämmen till alternatorn. Sedan skall motorn konserveras på hösten. Detta är inte svårt alls och hela jobbet tar cirka en timme. Att motorn producerar växthusgaser vet alla. Å andra sidan har jag, som sagt, inte kört slut på mer än 5 liter på ett år. Jag tror inte att det gör mig till en stor miljöbov. En 30 meters fiskebåt kan förbrukar upp till 9 ton om dagen. Jag en gång seglade på ett containerfartyg som vid full fart av 36 knop förbrukade 550 ton tjock olja om dagen! Och förrestan är plastbåterna och syntetiska segel en biprodukt av oljeindustrin. Däremot håller jag med dig om alla dessa seglare som kör motern även under gynsamma seglingsförhålanden. Det är verkligen beklämmande. Senast ändrad av coastie | 28 augusti 2007 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 29 Augusti , 2007 coastie skrev: ...jag, som sagt, inte kört slut på mer än 5 liter på ett år. En 30 meters fiskebåt kan förbrukar upp till 9 ton om dagen. Det låter ändå positivt. Man kan begränsa sig till att använda motorn när man lägger till om båten är väldigt tung. Ute på öppet vatten borde det däremot vara förbjudet! Att Naturen och vindarna helt bestämmer rytmen, är en essentiell del av seglandet. Att vara utlämnad är underbart, även om det blir stiltje (såvida man inte är mitt på Stilla Havet utan proviant). De som stressar har inte fattat det. Senast ändrad av Terri | 29 augusti 2007 | 10:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 25 September , 2007 Specifikation för en båt: Toalett Blake, Septitank 50 l, Vakumtömmning via däck Är detta en dålig lösning för permanent boende på båt vid mindre kustsamhällen och även längre perioder bortom civilisationen? En vattentoalett med behållare på 50 l behöver väl tömmas relativt ofta, kanske nån gång i månaden. Och om jag förstått rätt så krävs det en tankbil, eller modern hamn med stationär anläggning, med särskild sugslang för att kunna tömma den. I så fall fungerar det inte att bo en längre tid utanför civilisationen, och i andra delar av världen kanske de dessutom har andra system med slangar som inte passar. (Att försöka lyckas suga upp för egen kraft med en bit slang är ingen bedrift att se fram emot med entusiasm. ......eller med metkrok ner i hålet. :/ ) Eller har jag missuppfattat hur det fungerar? Är det här för övrigt standardlösning när man har toalett ombord? Senast ändrad av Terri | 25 september 2007 | 09:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 5 Oktober , 2007 Jag såg en väldigt fin liten båt vid en av bryggorna i Grebbestad. Men jag vet inte vad det är för sort. Den såg så sjösäker ut, homogen och helgjuten som en kappsel. Rundade kanter runt om. Plastbåt, med trä i durken. Den hette Annarella och var hemmahörande i Lysekil. Reg. SFC3852. Albatross segel. Rorkulten hade en snidad sjöjungfru på ovansidan. Någon som känner igen den? Vilken båttyp är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Oktober , 2007 Förlåt att jag svarar på din fråga. Den beskrivning du ger av båten får mig osökt att tänka på en modern kosterbåt. Då du skriver liten och sjösäker går mina tankar till Havsfidran, en båt som jag seglade i 10 år, under 1990-talet. Båten är 6 m lång dvs 20 fot. Bifogad bild visar min havsfidra i hållö hamn nån höst i slutet av 1990-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Oktober , 2007 Då du skriver att båten heter Annarella, så finns det en båt på västkusten som är registrerad i SXK (svenska kryssarklubben). Som hemmahamn är angivet Göteborg. Ägarens efternamn är dock för mig ett typiskt Lyseskilsnamn, och när man söker på ägarens efternamnnamnet dyker han faktiskt upp på en Lysekilsadress, där även göteborgsadressen är anngiven. Jag tror, med en till visshet gränsande sanolikhet, att den båten du sett i Grebbestad är en L32;a. Visserligen skriver du liten (våra refferensramar har ju skillts åt förr). Att L32;an skulle va en liten båt är väl inte min uppfattning. Däremot är det en lagom stor båt. Gott om plats att bo i och ändå inte för stor att hantera om man seglar ensam. L32;a är en Arvid Laurinritad mordern koster och börjadde byggas på Malmö flygindustri i början av 1960-talet. Den byggdes då med kort ruff. Har även byggts på ett flertal ställen genom åren bl,a i Kungälv. En del l32;or har lång ruff. Dvs ruffen går långt för om masten. Båten är ju flush/valdäckad. Valdäck benämnes en välvd övergång mellan fridbord och däck på båtar. Laurinkostern är en typipisk segelbåt med valdäck . Själv tycker jag att den kortruffade vertionen är mest tilltalande.Det kanske beror på att jag ägde och seglade en sådan mellan 2001 - 2003. Bifogad bild är inte på min båt, utan på en båt som jag såg i Mariehamn på Åland när jag var där med min L32;a sommaren 2002. Skall du ha en båt för att bo i och även kunna segla långt med, så är L32;an ett bra alternativ. Senast ändrad av toaen | 05 oktober 2007 | 17:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Oktober , 2007 Bifogar en bild på min L32 Moettê där man ser ur den ser ut under vattenlinjen. Dansken Jörgen Brems har en sida om L32,an http://www.l32.jbrems.dk/ Det finns också en klubb för laurinkostrar http://www.laurinkoster.just.nu/ på sidan finns bl.a mina gamla ritningar till L32;a som jag gav till Klubben och som de scannat av och lagt ut på sidan. När det gäller toa tank, så är det frågan om, om inte en 50-liters tank behöver tömmas mer än en gång i veckan, om den annvänds stadigvarande. Bor man permanet i båten, så bör det ju finnas tillgång till både el, vatten och sannitära annordningar. Dvs bäst är ju att bo i en gästhamn med tillgång till toalett och duch iland. Hade själv en 50-liters toatank i L32;an, i min nuvarande båt en Storfidra (7,6 m) har jag Potti Potti. Ligger jag i gästhamnar eller naturhamnar, med tillgång till toa iland använder jag aldrig toan ombord(mer än i absoluta nödfall). Skulle jag ha en båt med en riktig toa med hålltank skulle jag absolut instalera sug på däcket. Inte ur miljösynpunkt, utan därför att det är så enkelt att tömma tanken på det sättet. Har man toatank så skall man naturligtvis också ha möjligheter att tömma tanken direkt ut i havet. Man skall naturligtvis inte tömma tanken i hamnar och naturhamnar, utan tömmer gör man, vid behov, när man är ute på havet. Ligger man länge i en naturhamn får man ta sig en tur ut på havet om tanken blir full. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 8 Oktober , 2007 Fina bilder på båtarna. De liknar den jag såg till formen. Den var nog en 30 fot. Det skulle kunnat vara någon av dessa båttyper, men jag vill minnas att fönstren längs kabintaket sträckte sig längre fram över båten än i den andra bilden, fördelade på jämt avstånd ifrån varandra. Det kan nog säkerligen ha varit en L31 att döma av bilderna i länken. Klart mysig båttyp. Vad som är stort och litet är naturligtvis relativt och en individuell bedömning, beroende av behov och ändamål. Även om ensamseglare nog sällan använder båtar längre än 30 fot. 30 fot kan nog passa bra för rent vildmarksliv och samtidigt ge en viss känsla av rymlighet. Vill man helt bli ett med elementen, så kan man istället göra som Sven Yrvind och nöja sig med 4 meter, som ett skyddande skal omkring sig (på sitt sätt en väldigt attraktiv tanke). Men hurvida man klarar av att segla en båt ensam, beror väl mindre på om den är 20, 30, eller 40 fot, än på riggens och övriga utrustnings utformning och komplexitet. Jag föreställer mig visserligen att det kan bli rätt svettigt att lägga till själv med en 40 fots båt, men det ska väl inte vara omöjligt. Toaletter ombord brukar ha en pumpspolning. Jag förutsätter att de pumpar in havsvatten och spolar med. Det vore ju ett förfärligt slöseri att spola från sötvattenbehållaren. Finns det toaletter som kan spola direkt ut i havet? Det låter iallafall på ditt inlägg som om det inte är omöjligt att ute på havet själv kunna tömma den septitank jag beskrev ovan. Senast ändrad av Terri | 08 oktober 2007 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 23 Oktober , 2007 Nu har vintrarna blivit lite mildare. Men om vattnet runt båten fryser på vintern, är det risk att skrovet skadas och spricker då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 December , 2007 Jag har läst igenom denna disskusion och vill ge dig rådet att köpa en liten båt för att själv uppleva hur det är att segla/ lägga till /vad kondens är / hur toan fungerar /vilken typ av spis som är bra / värmesystem/ mm. Det går inte att läsa sig till erfarenhet och du kommer aldrig att förstå vad du ger dig in på utan erfarenhet. Dessutom kommer du ha kul under tiden. Det finns många båtar som är bra att starta med. Själv startade jag med en Stortriss för att gå över till en Albin Nova (33 fot) via en KarlskronaVigg och en Albin Accent. Nu ska jag bygga en 37-fotare. Jag har haft kul hela vägen! Senast ändrad av ciaraud | 31 december 2007 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 2 Januari , 2008 Alltför många människor i min omgivning har hoppat på det ena efter det andra utan att stanna upp och känna efter och reflektera över vad de håller på med. De rusar in i relationer, äktenskap, bygger hus. Sen kollapsar allt. Springer med huvudet in i väggen. Jag har ingen lust att leva på det viset. Det tar för mycket energi att börja om gång på gång med nya stora projekt. Jag är inte intresserad av att hålla på och byta från den ena båten till den andra. Jag vill lägga min energi på annat. Jag tror det är bra att vara så väl förberedd och insatt som möjligt innan man ger sig på att köpa en stor båt. Jag vill att det skall kännas rätt, och att det är en båt jag verkligen vill ha och leva med, innan jag ger mig på ett sådant projekt. Den båt jag köper blir mitt livs kärlek. Att läsa kan vara till väldigt stor hjälp för att få en uppfattning och insikter om vad det handlar om. T.ex. när jag gav mig ut och jolleseglade för första gången på många många år, så satte jag mig först ner och läste igenom Detta Är Segling. Hade jag inte gjort det så hade jag förmodligen slagit runt, eller åtminstone hade seglingen gått mindre smidigt. Men du har rätt i att moment måste genomföras i praktiken för att man verkligen skall kunna greppa deras fulla innebörd och så lära sig. Att läsa är dock en bra vägledning. Men tack så mycket för din omtanke iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Januari , 2008 Jag har respekt för din inställning att läsa dig till kunskap när du vill göra något - jag är själv likadan.Men att köpa tex en Vigg och öva sig på är inget stort projekt. Det är billigt och egentligen bara att sjösätta och segla. Inte svårt att sälja heller när man vill gå vidare i livet. Att äga en båt och använda den är en bra skola och hade jag inte haft den hade jag inte vetat hur jag vill ha det själv - bara vad andra människor tycker är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 4 Januari , 2008 Är du riktigt sugen på att leva ett enkelt liv och bo i båten är det väl ingen dum idé att skaffa en båt runt 31 fot på en gång. Kostrarna är stadiga på öppna havet och inte svåra att lära sig segla. Rejäla don som inte tappar kölen vid en grundstötning. Min första segelbåt var den jag har nu sen 5 år, en Vagabond 31. Inga problem alls att lära sig fast jag var nästan 50 bast. Har du lite minfre slant kanske en Allegro 27 vore nåt? Rejäla båtar som tål atlantöverfarter. Börjar du med en mindre båt kanske du lägger ner en massa jobb och pengar på den i onödan? En lite större båt som Allegro 27an kan du sälja ganska lätt om du skulle ledsna på hela grejen. Här kan du läsa om både Vagabond, L32 och Allegro. http://www.dromresan.com/bat/index.shtml Somliga börjar spara ihop till en långsegling på det sättet att de gör sig av med hus, bil osv och bor i båten ett par år. Sen kan de båten utantill och har gnidit ihop pengarna. Satsa på din dröm! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Januari , 2008 Eftersom jag har goda erfarenheter av en båt som heter Forgus 31 rekommenderar jag förstås att du tittar på en sådan också. Den är rätt rymlig då den har bredden (3,2m) nästan ända till akterpartiet vilket ger bra rymd. Det finns ett par detaljer på den som jag uppskattar extra. Dels är det den kraftiga kölkonstruktionen med nerbyggd platta som blykölen är bultad mot. Det händer inget om man kör full fart mot stopp i graniten. Dels motorns placering mellan akterkojerna där man med uppfälld motorhuv har full utsikt över motorn och inga problem med paneler som ska skruvas bort. Fälla upp huven tar 5 sekunder och sen är det bara att meka. Det är som att ha ett maskinrum att kliva in i. Bekvämare till och med då man sitter skönt på kojkanten medan man skruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 7 Januari , 2008 Tack för tipsen om båtar. Det tycks som om i stort sett alla båtmodeller, när de blir några meter längre, fylls ut med extra sängplatser, extra toalett, handfat, och dusch. Märkligt. Som om den enda funktionen med en lite längre båt vore att fylla ut den med separata extra segelsällskap. Jag tycker det räcker med EN toalett, och EN dusch! Allt annat är fullständigt slöseri med utrymme. Och EN stor säng räcker för mig. Jag skulle istället behöva den extra rymden till levnadsutrymme, plats för bokhyllor, och viktigast, ett separat arbetsrum. Men båtbyggarna tycks bara vara motiverade att bygga båtar vars syfte är att klämma in så många människor som möjligt, och som är avsedda för slapp semestersegling med bad, sol, och sova, och där inga andra aktiviteter eller komplikationer förväntas uppstå. Alla båtmodeller ser i stort sett likadana ut innuti: bäddar, bäddar och åter bäddar. Fast jag är förstås medveten om att mina behov kanske inte är så representativa för de flesta båtköpare. Jag har sett en och annan båt på marknaden som skiljer sig från mängden, men då är de ombyggen av tidigare ägare. En annan sak. Jag tror Eilean nämnde i en annan tråd att hamnavgifter blir väldigt höga när en båt är över 12 meter. Hur mycket skiljer det egentligen (i Sverige, och utomlands)? Kanske tillräckligt mycket för att egenhändigt motivera en mindre båt, under 12 meter? Senast ändrad av Terri | 07 januari 2008 | 17:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 10 Januari , 2008 Kanske mina passionerade åsikter om hur en båt bör vara inredd framstår som tokiga. Men jag är inte ende som tycker så här, och uppenbarligen finns det fler som delar min uppfattning. Författaren till Långfärd Till Sjöss skrev t.ex.: Trots att vi har fått ett allt större antal båttyper och båtmodeller har skillnaderna mellan båtarna blivit mindre... Båtarna har också blivit mycket dyrare. Därför försöker man få plats med fler och fler människor i små och ännu mindre skrov. Framför allt räknar man kojplatser utan att tänka så mycket på människors andra behov i form av kläder, mat och livsutrymme, för att inte tala om båtens utrustning... Räkna inte bara med sov- utan även med livsutrymme! Det är en konformitet bland båtbyggare som saknar fantasi och mod. Den tycks trofast följa principen för passagerarfartyg, för det är den bilden av ett skepp de flesta personer ur allmänheten bär på. Som om alla med egen båt skulle ägna sig åt charterverksamhet. Jag hoppas några båtbyggare läser detta, så de kan börja tänka om i andra banor. Senast ändrad av Terri | 10 januari 2008 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Januari , 2008 Det är en slags ekonomisk naturlag att alla tillverkare gör som alla andra. Det är för dyrt att marknadsföra och att föra fram en vara som inte mer än en liten del av kunderna vill ha är det ingen som klarar av att göra på spekulation. Det blir att leta upp ett varv och säga hur man vill ha det. Då behövs inte det dyra marknadsföringsledet och båten kan bli som du vill ha den. Därmed inte sagt att det blir billigt! Många bygger själv - eller bygger om. Det är ju trots allt en del av inredningen som ska förändras. Kojer som ska tas bort och rensas från onödiga dynor t.ex. Nu blir det inte så stor skillnad då en skrovformen passar väldigt bra för en massa horisontella kojer vars utrymme undertill oftast är fyllda med utrustning. Vad man i rymligare skrov kan göra är väl att sätta upp något mellanskott vilket då försvårar framkomligheten. Vi tog bort dynan på ena akterkojen i sommar och det blev mycket bättre stuvutrymme för jollen och lite skrymmande saker. En dyna är rätt utrymmeskrävande och onödig om man ändå ska ha grejer på den. Vi seglar sällan fler än 4-5 och båten har 7 kojer. Att göra så mycket mer av det utrymmet går inte då det bara är sitthöjd i akterkojerna. En båt ska vara snygg också vilket gör det svårt att bygga så rymligt och praktiskt som man skulle vilja. T.ex skulle en styrhytt vara skönt att gömma sig bakom istället för en sprayhood. Att ha ratten under tak och kunna ha bra sikt trots att det stänker över hela båten i motsjön. En motorbåt med segel snarare än en segelbåt med motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freetime 0 Postad 15 Januari , 2008 Jag har inte läst alla inlägg, men din budget kunde jag inte finna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freetime 0 Postad 15 Januari , 2008 Jag har inte läst alla inlägg, men din budget kunde jag inte finna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser