Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jonol

Generatorremsbyte Bayliner 175

Rekommendera Poster

Jag köpte en Bayliner 175 20070627 i Laxå och efter c:a 6-7 timmars körning gick generatorremmen av. Den är nu beställd från Belgien, den finns inte i Sverige. Det set ut som jag måste demontera främre motorfästet för att få dit remmen, min fråga är kan jag palla upp motorn eller måste jag in på verkstad med båten för att byta remmen?

Hälsningar

Johnny

 

Senast ändrad av jonol | 26 juli 2007 | 19:56

post-28106-1394235156,6261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan palla upp motorn, det är inget problem.

Men se till att du inte ändrar höjd på motor kuddarna

för då blir inte axeln till drevet som går in i svänghjulet synkat.

 

Du behöver absolut inte in på verkstad för detta!

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde (läs Skall!) inte det vara ett goodwill / garantiåtagande från återförsäljaren?!? I min lilla värld låter det så....

 

Lycka till i alla fall - alltid tråkigt när något strular, särskilt när det är nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir ju lite orolig när jag hör detta - jag köpte en likadan båt förra veckan, troligen av samma säljare, men min båt fanns i Örebro, på den har jag haft följande problem:

1) - Vindrutan gick inte att öppna fullt, satt en kupolskalle isället för försänkt på ett ställe - Denna bytte jag själv.

2) Loggen funkade inte - Talade med säljaren idag, verkar som om det saknas en adater mellan slang/drev, de skulle skicka en på måndag, så servicen från min säljare/företag är bra i alla fall.

 

Har du tagit kontakt med säljaren och sagt att DE skall byta remmen - eller har du erbjudit dig själv?

 

 

 

Senast ändrad av gost | 29 juli 2007 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har båten i Storsjön i Östersund så de kunde inte komma upp och byta den säger de.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är loggen?

Mäter den gångtid?

Enligt en mekaniker som jag pratade med på Marinshopen i Älvsjö så kan jag lossa bultarna vid generatorn och trä in remmen där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer smolk i den här affären, bytte trailer till en med broms eftersom jag skulle köra upp till Östersund och betalade extra för den som skulle klara en last på 1000 kg. När jag kommer hem så ser jag att max last för trailern är 670 kg!! Båten väger väl närmare 900 kg fulltankad. Har försök prata med ägaren i Laxå men det gick inte, han lyssnade inte.

Kommer att gå vidare med det här.

Att generatorremmen gick av berodde förmodligen på att den inte var spänd riktigt, borde ha blivit kollat vid lev. servicen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det vore intressant att vet hur det går för dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du/ni kan ju alltid lägga in en kommentar här, fungerar förvånadsvärt bra.

 

Mvh Dessin

 

Senast ändrad av Dessin | 03 augusti 2007 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va det min tur då, idag va det min rem som gick sönder - som tur var spjälkades din isär ich jag hörde hur det slog mot motorkåpan, stoppade motorn och kunde köra på tomgång till närmsta ramp. Väl hemma va det ju bara att lossa en backelit distans och ta bort remmen, ska försöka fixa en imorgon.

Dessa remmar borde ju finnas överallt då detta är en standardmotor (Mercruiser 3.0L) - nån som vet var det kan finnas i Sthlm? SeaSea?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, ringde Marin & Fritid, där jag köpte båten, de skickade en rem direkt på måndagen när de öppnade och jag hade den på tisdagen, kan man kalla bra service, givetvis gick detta på garanti. Tog 5 minuter att byta. Passade även på att beställa en extrarem så man har en extra......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...