Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Mawi

Inombordsmotor- underhåll och skötsel

Rekommendera Poster

Har nyss fått händerna på vår nya segelbåt. Massor med nya bra saker som jag aldrig haft förut.

Bla annat en relativt ny VP Inombordare, läser man bruksanvisningen så skall man kolla olja och kylarvätska i princip varje gång man skall starta,, verkar lite överdrivet tycker jag.  Kylvattenkran och bränslekran skall stängas efter varje användning, gör ni detta? Inför vintern är det verkligen nödvändigt med oljebyte varje år? Impellern byta bara vid slitage eller oftare? Annat underhåll?

Med vänlig hälsning Martin                     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båt. Har själv en vire 7 innombordare och jag glömmer nog alltid att stänga Kylvattenkran och bränslekran så länge jag inte håller på med något speciellt på motorn. Oljebytet årligen hållar jag nog på utifallatt. Det känns dyrt att chansa.

MVH

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja/kylarvätska kanske inte är helt nödvändigt att kolla vid varenda start, men kanske ett par ggr i månaden? I ägarhandböcker t bilar står det väl ung samma sak, kolla olja osv inför varje användning, men vem gör det?

Att stänga kranen t kylvattenintaget bör du nog tänka på att göra. Inte roligt om slangen börjar läcka o båten sjunker..

Likaså är det väl idé att stänga även bränslekranar. Får du en läcka på bränsleslangar och inte kranen är stängd så har du i bästa fall ett helvete att få bort lukt, slabb osv. I sämsta fall behöver du inte tänka på att få bort desamma....

Impellern är säkert inte TVUNGET att byta varje år, även om jag själv gärna lägger dom futtiga kronorna för att slippa ev bekymmer med 1) kylproblem 2) ev gummirester i kylkanaler vilket medför framtida kylproblem.

Så för att kort besvara din fråga: Tiden det tar att kolla olja/vatten, öppna o stänga kranar osv är väl investerad tid enl min uppfattning. Likaså de timmar du ägnar åt bl.a. oljebyte o kolla av anti-freeze på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...