Mawi 1 Postad 26 Juli , 2007 Har nyss fått händerna på vår nya segelbåt. Massor med nya bra saker som jag aldrig haft förut. Vattentank, helt underbart men hur skall man sköta den? Hur gör ni. Vi har en modell som man kan öppna ett relativt stort lock och skura ur inuti: Hur ofta bör man göra detta? Använder ni något slags anti-beväxningspreparat? I så fall vilket. Bör man tömma och öppna inför vintern? Andra tips? Med vänlig hälsning Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 26 Juli , 2007 tja i båtaffären finns sk biotabs som är antibakteritabletter. Dom skickar man i tanken när man fyllt den med sitt färskvatten c;a 1 tab/10 lit vatten. Sedan ska vattnet vara desinficerat och ok att dricka.... funkar hos oss ialla fall. /Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Birgerro 0 Postad 26 Juli , 2007 Hej Martin! Så här gör jag,töm tanken på hösten även pumpar och slangar( frysrisk). På våren fyll lite vatten och klorin tvätta tanken ,ta upp gojan med en mugg pumpa ej,fyll tanken tillsätt klorin,pumpa fram till alla tappställen låt stå två timmar ,skölj sedantanken flera gånger tills kloren är borta,sedan har du gott vatten hela sommaren. MVHBirgero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 26 Juli , 2007 det beror helt på vad du fyller med för vatten. Fyller du med vatten ifrån kommunalt reningsverk så skall det vara så rent att du inte behöver tillsätta något. Vanligt vatten håller sig fräscht i månader om det förvaras mörkt och svalt. Själv brukar jag skura ur min tank med vatten och lite klor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser