Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Talla

Bygga \"Badbrygga\" till båten....

Rekommendera Poster

Tjosan!

Har lite funderingar på att bygga en badbrygga till akterspegeln på båten.. någon som gjort det? Något som är möjligt att ro iland tro?

Har sett att det finns till nyare modeller av Glastron båtar...
Någon som har tips eller ideer? smiley-smile.gif\

skulle vara mkt praktiskt och  härligt att ha..
Mvh Johan 

post-21406-1394235156,5393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.... jag heter också Johan och har en Glastron!

Min båt har genomgått ganska ordentlig renovering, se bilder i albumet eller http://moviebox.mine.nu/bilder/nessie/ 
Jag funderar även på någon typ av badplattform i aktern men eftersom jag har utombordare så får det bli två små på var sin sida om motorn.
Som det är nu har jag en liten badbrygga på ena sidan från Båtsystem köpt hos Classe. Rostfria rör och teak. Monterad med genomgående rostfria gängstänger, var ett j-la jobb att få till brickor och muttrar på insidan må jag säga. Bara skruvar utifrån höll inte märkte jag förra säsongen.
Den badplattformen jag funderar på skulle inte vara en variant som hänger från akterspegeln över vattnet. Utan den skulle gå ut jämns med botten och skrovet på sidorna. På så sätt skulle den fungera som flytkraft och ge mer bärighet i akter samt fungera som fasta bärplan vilket förhoppningsvis förbättrar planingen och minskar stegringen. Om det ger 1½ fot extra i vattenlinjen så blir det antagligen en stabilare båt också.
Så långt som jag har tänkt på konstruktionen så tänkte jag börja innefrån och ut i stället för att gjuta någonting i en form och skruva dit. Först nån typ av foam/distansmaterial man fäster och formar till. Sedan polyester och glasfibermatta på det, avsluta med en finare matta. Sedan spackel, grov sen fin. Sist nån typ av topcoat, kanske International Perfection.
Det du har i åtanke är nåt som liknar en sån som går att köpa i original eller? Men du vill slippa en löjligt hög kostad för original-grejer gissar jag?
Vill du bygga i glasfiber? Mycket jobb med att göra en form för en enda gjutning och svårt att få det snyggt första gången man gör ett sånt jobb.
Eller kan rostfria rör och teak vara ett alternativ? Är ju ett visst hantverk att jobba med rostfritt också och få snygga bockningar och svetsar. Kolla om Båtsystem har något som passar först i så fall http://www.batsystem.se/

Fin durk du har i din båt förresten. Bra mycket fräschare än standard i USA-båtar. Har du bytt ut gamla durken eller lagt ovanpå? Jag har bytt ut allt invändigt ned till skrovet, allt var genomruttet men min båt är ju mycket äldre också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Johan! smiley-smile.gif\
Tack för snabbt svar!

kul att du också har funderingar och tips på hur man skulle kunna få  till en badbrygga. Har inte kollat på pris vad en orginal skulle kunna kosta men säkert är det många dyra tusenlappar tyvärr...
hade funderingar på om man skulle plasta in en formplywood och måla med topcoat men kanske inge bra i längden då den kanske suger åt sig vatten om det går hål på ytskicktet.
Tack för kommentaren om golvet..smiley-smile.gif\ var mkt svett å tårar innan det kom på plats. det är en teakplywood som ja formsågade och limmade på befintligt durk efter ja tagit bort den gammla äckliga heltäckningsmattan. 

Tittade in i ditt bildarkiv å blev riktigt imponerad!  vilket jobb  du måste ha lagt ner, var allt helt ruttet? Såg iallafall mycket bra ut.

Vad ska du lägga för golv i den? Stavteak,teakplywood, matta eller
målar du ?
Det där med den skrovformade badbryggan låter riktigt intressant.
Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...