575fredrik 8 Postad 26 Juli , 2007 Hejsan. Ja då har man blivt ägare till en Waeco Coolmatic CF-18 då. Man får hoppas att man blir nöjd med den. Mvh. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Hej, Jag har haft en CF-18 i 5 säsonger nu. Jag har råkat ut för att bärhantaget gått av en gång (fick ny på garantin). Det finns bärhantag i aluminium men men när de skickade mig en sån från Waeco passade den inte. Det finns tydligen lite olika revisioner på boxen. Hur som haver är jag nöjd med min. Bytte cig-kontakten på sladden till en bättre då jag har 12 volt uttag av fabrikatet Sutar i min båt och orginal cig-kontakten från Waeco passa inget bra i den så det blev en Sutar cig-kontakt (hane) jag bytte till. Fördelar: * Håller kölden väldigt bra. * Drar lite ström (effekt 35 Watt, ca 2,9 A, som mest, i praktiken blir strömförbrukningen inte så hög, se handboken). * Integrerad spänningsvakt. Av-/påslag automatsikt vid olika spänning beroende på om man ställt reglaget på High eller Low. Har du bara ett batteri i båten ställer du på High, har du även förbrukningsbatteri så sätt på Low. Av-/påslag sker vid olika spänning beroende på om man valt Hig el Low. * Finns skyddsöverdrag i mjukt plastmaterial med två bärhantag på gavlarna som gör boxen lite mer oöm (har det på min). *)Se mer info nedan. * Hyfsat lätt (ca 10 kg) för att ha en kompressor inbyggd. * Verkar gedigen och driftsäker (har gått bra för mig i alla fall, är inne på 5:e säsongen med min). Nackdelar: * Kanske lite tung att bära längre sträckor med på land om den är fullproppad med dryck och mat. * Beroende på hur många ni vanligtvis är i båten kanske den kan upplevas som lite trång volymmässigt (18 liter) men man får väga det mot tyngden också (nästa storlek CF-25 är visserligen 23 liter men väger då ytterliggare några kilon. * Inte inbyggdt stöd att köra den på 230 volt inomhus osv. Du måste ha med en batterieliminator med cig-kontakt i så fall (kompressorn brummar också lite grann som kan vara störande inomhus om man skall sova i närheten av där boxen står). Mobitronic EPS-100W rekommenderas enl handboken i så fall till CF-18. * Reglaget för temperaturreglering är det lite svårt att veta vilken temperatur det blir i boxen i olika lägen. Det har hänt både en och två gånger att jag tagit upp djupfrysta smörgåsar när det var dags att käka... Och glass som övergått i flytande form... Man kan lägga i en termometer så har man lite bättre koll. Man lär sig genom erfarenhet vad som blir lagom inställning på skjutreglaget. Jag är i alla fall väldigt nöjd med min CF-18 och den gången jag behövde kontakta Waeco om bärhandtaget som gick av fick jag snabb och bra hjälp av dem. Hoppas du blir lika nöjd. /Bo *) Praktiskt isolerings- och skyddsöverdrag, skräddarsytt för WAECO CoolFreeze boxarna. Föredelarna? Först och främst en avsevärd förbättring av kylboxarnas effekt med samma energiförbrukning. Förutom den höga isoleringsverkan ger de attraktiva överdragen skydd mot väta och nedsmutsning. Fyra stabila monteringsringar gör det möjligt att surra fast kylboxen säkert och hindra den från att halka omkring. Artikelnummer: IC-CF-18 REK Ca Pris: 545.00 SEK Färg: Silvergrå/svart Material: Oxfordnylon med gummiförstärkt botten. Övrigt: Över- och underdel kan tas av med hjälp av dragkedja. Praktiska sidofickor för småprylar. Öppningar för reglage, ventilation, handdtag och anslutningskontakter. Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 16:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 26 Juli , 2007 Hej Bossee. Tack för ditt seriösa inlägg. Tror du att det går att köra kylboxen på en batteriemilator som ger 50w (12V/3.8A) finns på Clas Ohlson för 325kr? Det vore ju ganska bra att kunna kyla ner den hemma innan man sticker ut på sjön. Ett sånt där fodral du pratade om kanske man ska önska sig av frugan när man fyller år He he he. Mvh. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 batteriemilator som ger 50w (12V/3.8A) finns på Clas Ohlson för 325kr? Det tror jag kommer att funka fint. Jag har nåt liknande till min (antingen var det hos Biltema el så var det Clas Ohlson jag köpte en batterieliminator - komer ej ihåg) och den var nåt i stil med det du föreslår. Jag har även samma batterieliminator (via cigguttag) som jag kör min GPS navigator på inomhus vid köksbordet ibland. Jag köpte en extra datakabel till min navigator (en Raymarine 435i) och har en cig-kontakt (hane) i ena änden på den datakabeln och så tar jag tröm från batterieliminatorn (12 volt, cig-kontakt hona). /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 19:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 26 Juli , 2007 Hej! Seglare som nästlar mig in... Hade en CF 18 i förra båten, en fantastisk maskin. Men det går inte att köra den på en enkel eleminator, den drar nämligen ganska mycket ström när kompressorn startar, uppåt och kanske över 10 A. Du måste med andra ord ha ett batteri eller möjligen en STOR kondensator. Jag vet eftersom jag provat.... Du kommer att bli förvånad hur lite ström boxen drar, den är grymt snål med amperetimmarna! Fredrik Fenix 445 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Kan tillägga att jag även använt min laddare, CTEK Multi XS 7000, som strömkälla till min CF-18. Multi XS 7000 går även att använda som strömförsörjare (inom vissa gränser, Supply-läge med konstant spänning 13,6 V, max 7 A), inte bara som en batteriladdare. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 20:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 26 Juli , 2007 Hej. Jag har en CTEC XS-3600 tror du att det går med den oxå? Mvh. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 CTEK Multi XS 3600 har inget Supply-läge som XS 7000 m fl har. Därför kan du inte använda den som ett s k spänningsaggregat. Så jag tror därför inte det funkar att använda den som du tänker dig. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 23:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 4 Augusti , 2007 Hej igen. Nu har jag köpt en batterieliminator på Biltema art.nr 26-7217 (sidan 285) för 179kr. Och det funkar hur bra som helst. Det står max 5A i katalogen men på kartongen står det 6A och att den med fördel kan användas till drift av 12v kylbox. Ville bara tala om det för det finns säkert fler som vill kyla ner boxen hemma innan man åker, och då är det ett billigt alternativ. Mvh. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 12 Mars , 2008 Här kommer en knepig fråga för er som begriper er på strömförbrukning (jag gör det inte) http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ /> : Hur länge kan batteriet driva en CF-18 innan det blir så lite kraft kvar i det så att det inte orkar ge ström till startmotorn på en Yamaha F150?Jag har alltså bara ett batteri i min DC 64 och vill helst kunna ta mig hem efter en skön dag på någon holme. Undrar Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 12 Mars , 2008 Vad har du för batteri, Ah? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 12 Mars , 2008 Ähum, ingen aning. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ /> Vad kan det sitta i en Yamarin som standard tro? Vi säger att det är på 75 Ah. Såg nu i bruksanvisningen att det finns en inbyggd batterivakt så att boxen kopplar ifrån när batteriet kommer ned till 11,5 V (rekommenderat läge för startbatteri). Frågan är bara hur många timmar det tar för att komma ned dit... Senast ändrad av Sirba | 12 mars 2008 | 23:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 13 Mars , 2008 Hej! 35/12= 2,91 ampere! När kompressorn går, kör du i vanligt kylläge och temperaturen är 20 grader ute går boxen 10% av tiden!!!0,29 Amp, Är det 32 grader går den 18% av tiden så säg att den max drar 0,5 amp garanterat! Har du ett batteri på 75 amp som är i bra skick och räkna att du inte ska förbruka mer än 40 amp ur detta så har du kyla för 80 timmar!! Hade min i min Volvo på strömmen i bagaget från Fre lunch till Mån och hade kyla i boxen och fick igång bilen! Obs!! kör du i frysläge så räkna som mest på 2,9 amp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 13 Mars , 2008 Och!! Köp inte någon billig eliminator till dennabox. Du ska ha en Eps 100 från 220v till 24 v boxen drar i start ögonblick upp mot 15 Amp! Och har du den på cig uttaget och boxen står och hoppar så koppla direkt på batteriet, många som har äldre båtar med tunna kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser