Links 1 Postad 26 Juli , 2007 Har en 50hp Johnson från 82 som bråkar med mig lite. Föregående ägaren har bytt reglage (vilket är så gott som identiskt med det som man kan se i sprängskissarna till motorn). Han sa att wiren till växeln inte var helt injusterad och att man fick ta det lugnt när man la i backen till man justerat den. Till att börja med så gick det att få i backen med lite mod. När man drog bak reglaget kände man att några kugghjul hoppade mot varandra. Rätt snälla mjuka hopp mot varandra. Drog man sedan vidare hoppade backen i. Här om dagen när jag var ute så ville backen (kanske 6:e gången jag lägger i backen) inte alls gå i. Nu känner man att kugghjulen bara nuddar varandra. Det är, och har hela tiden varit, rätt trögt att trycka tillbaka reglaget och man känner en motståndspuckel ungefär halvvägs bak när man drar i reglaget. Plockade av huven på motorn och kollade lite vad som händer när man för reglaget fram och tillbaka. När man lägger i backen så ser man att något är felinställt. Den svarta tuben och röret inuti (4 på bilden) trycks bak och sedan pressas den så att allt böjs upp i en svag båge enl. bilden. Aha! tänkte jag när jag fick syn på infästningen till växelwiren (1 på bilden). Den där har ju hoppat lite långt bak. Skruvade av brickan ovanpå (3 på bilden) och visst. Den svara ”pluppen” på gängorna skall ju ligga under brickan och inte nedpressad i kanten som den gör på bilden. Lyfte in pluppen under bricka och drog åt. Prövade reglaget och det gick betydligt lättade och utan den där motståndspuckeln och böjen. Startade och försökte lägga i backen med samma resultat som ovan (lätt touchande kugghjul). Dock tycke jag mig kunna se att den driver runt propellern på lågt varvtal. Men när man drar på så att motorn lyfter till lite så släpper drivningen och motorn ramlar ner igen. Vad jag kan känna och se så flyttas armen som wiren pressar på till sitt maxläge när man rör reglaget. Vilket väll borde vara önskvärt. Jag misstänker att det är en justeringsfråga. den svarta pluppen går att skruva akter ut, utmed gängorna, men är idag i sitt främsta läge. Jag undrar om föregående ägare har skruvat den så långt det går och sedan försökt att vinna en halv centimeter till genom att klämma den i kanten som på bilden. Framåt går den dock som en klocka. Känns lite lustigt om det skulle vara något fel på växellådan då förra ägaren driver en firma som servar utombordare och det ända som skulle vara fel enl. honom är injusteringen av wiren. Har ni några tips hur jag skall göra? Båten finns i Falkenberg och om det är någon här eller någon som har vägarna förbi och som känner för att hjälpa mig och kolla på det så bjuder jag gladeligen på fika, en pizza eller motsv. Senast ändrad av Links | 26 juli 2007 | 12:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 26 Juli , 2007 Sprängskiss på motorn: http://www.evinrude.com/en-CA/Accessories/Literature/Engine.Diagrams.htm?popup=trueKlicka på Find Evinrude Engine Diagrams. Välj johnson. Välj 1982. Välj 50. Välj J50BELCNR. Senast ändrad av Links | 26 juli 2007 | 12:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 26 Juli , 2007 40 visningar å 4 timmar. Här brukar det ju gå fort att få svar. Hoppas inte dte är så att dte här är så allvarligt att ingen har ett bra svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 26 Juli , 2007 Hej, Till att börja med. Har du kopplat loss växeln (själva vajern och adaptern) från sin plats i motorn och provat att föra spaken fram och tillbaka manuelt för att se om växeln löper fint? Om du provat detta och växlarna går i bra är felet gararnterat någonstans mellan reglaget hela vägen in i motorn till inkopplingen, antagligen som du var inne på någon typ av felkoppling eller justering som behöver göras. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 26 Juli , 2007 Som redan nämnt. Kolla först om det går lätt att dra i backen utan vajern. Går det tungt då med är det ju något inne i kugghistorien. Du kan ju även be någon dra i reglaget och se hur vajern uppför sig i löst läge. Kan ju vara att den kärvar i reglaget eller kapslingen. Börja i ena ändan och joba dig till andra tills du hittar felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Gör som Mangemask föreslog. Det är ganska enkelt att justera gas-/växelreglagets rörelser egentligen på de flesta utombordare. Har gjort det på mina motorer flera gånger och det har alltid funkat klockrent. Steg 1: Först av med tändhattarna (eftersoim man kommer att snurra på propellern med handen under justeringarna). Steg 2: Sen har jag tagit av reglagekablarnas anslutning på motorn (växel och gas). Så har jag manuellt på motorn kollat ändlägena på gas och växel så att jag ser var de är. Och så kollat var friläget skall vara så jag vet det. Sen fram till fjärreglaget och kollar där, när jag har fjärreglaget i neutral är då ändarna som skall sitta vid motorn ungefär i rätt läge för neutral? Om inte justera längen på reglagekablarna, vid motor (och eller i reglaget om det skulle behövas). Det underlättar att vara två personer när man håller på med detta. Justera en kabel i taget, först växelkabelns längd, sen gaskabelns längd. Steg 3: Finjustering av växelreglaget/kabeln. Ställ fjärreglaget i neutralläge. Kroka på reglagekabeln för växel vid motorn efter ev grov justering av längden så neutralläget behålls. Med växeln i neutral skall propellern gå att snurra fritt med handen (om inte justera längden på reglagekabeln/änden). Kolla att när du lägger i växeln framåt så går växeln i ordentligt för fram, propellern skall inte gå att snurra (annars justera länden på kabeln/änden och prova igen). Lägg i backen samtidigt som du snurrar propellern, propellern skall inte gå att snurra när växeln hamnat i backläge (om inte justera längden på reglagkabeln/änden och prova igen). Kontrollera hela proceuren igen att neutral - fram - back verkligen fungerar. Ev finjustera. Steg 4: Finjustering av gasreglaget/kabeln. Ställ växelreglaget i neutralläge. Kolla att gasreglaget på motorn står på tomgång. Häng på gaskabelns ände efter ev grovjustering. Kontrollera att det går att dra ett tunt papper utan att det rivs sönder mellan stoppskruven för tomgång och själva stoppet för skruven. Kolla att gasen ökar när du för gasreglaget framåt. På fullgas kolla att reglagearmen är i läge för fullgas. Kolla när du lägger i backen (snurra på propellern samtidigt) och för den alltmer bakåt se att gasen ökar. Steg 5: Kolla över låsmuttrar (ev en droppe looctite), låssprintar, brockor osv. Vid behov smörj/fetta in kullinkar och andra rörliga delar så allt går lätt och fint. Det förutsätts att själva fjärreglaget är OK (infettat inuti där det skall vara det och att går lätt samt ändar låsta med låsmutter/loctite osv). Steg 6: Provkör i vattnet. Kanske finns enklare sätt att justera än detta men ovanstående funkar i alla fall i de flesta fall skulle jag tro. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 27 Juli , 2007 Det är inte själva motståndet som är problemet. Det beror helt klart på att stången på vajern pressas ihop så den böjs. Prövade som sagt att flytta in justeringspluppen in under den avlånga brickan, där den skall ligga, och då går reglaget snällt och fint. Var och pillade mer med motorn igår. Jag jag kunde komma fram till så måste det vara så att reglaget inte är anpassat för den här motorn. Jag tror nämligen det svarta röret som pinnen på vajern löper i är för kort. För när man sätter justeringspluppen klämd i kanten under den avlånga brickan och på så sätt vinner en halv cm till så känner man att kuggarna kuggar i varandra mer markant. Tyvärr började det regna rejält igår så jag kunde inte göra några mer ingående experiment.Ev. skulle man kunne lägga lämplig pinne på ca 0,5 cm inne i det svarta röret. Om det nu går att öppna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 27 Juli , 2007 Ok, är du så säker som det verkar att problemet sitter i vajer/ reglage ska du vara glad, hade kunnat bli dyrt och svårmeckat om problemet varit inne bland kuggarna. Antar då att du testat att lossa reglaget och som nämnt tidigare lagt i växlarna manuellt i motorn. Min rekomendation är att helt klart köpa nya vajrar och ev. adaptrar (är lite osäker på om det finns orginalvajrar som passar till en så gammal motor). Då får du för ca: 1000:- flong nya grejer som garanterat håller längre än motorn. Andra fördelar är att det blir som en ny motor för dig då det blir hur stegfri gasning som helst. Tror bara det kan bli mer problem om man försöker göra egna förlängningar och dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 27 Juli , 2007 Försökte igår att peta in växlarna för hand (lossade wiren från fästet i motorkåpan och använde den att trycka med). Krävs nog rätt ba med kraft för det ända jag kunde yckas med var att få kuggarna att hoppa mot varandra. Och det var likadant både fram och bak. Nu när jag tänker på det. Kuggarna skall väll snurra när växeln läggs i? Eller kan det vara så att motorn snurrar för fort när dom försöker kugga i varandra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 27 Juli , 2007 Hmm.. låter inte bra om du inte kunde lägga i växeln manuelt. Den skall normalt vara lätt att föra fram, bak och neutral utan problem. Snurrar för fort låter inte riktigt troligt, då hade snarare växeln huggit i hårt. Verkar kanske som problemet sitter någonstans från armen till matningen som lägger an kuggarna. Följ armen hela vägen och se om den löper smidigt om inte, ta lite fett här och var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 27 Juli , 2007 Växelwiren ser inte ut att vara riktig, av någon anledning. Felmonterad? Fel längd? Felmonterad medvetet, pga av slitage eller fel wire? Gas och växelwirarna ska se identiska ut vid bläcket för finjustering, vilket de inte verkar vara. Ser inte greppringen för justering, är den bortklippt för att tjäna längd kanske, pga av att det inte är rätt wire. Är inte wiren komplett så kommer den aldig stanna i sitt rätta läge, det kanske går dra fast den så det funkar ca 5-6 ggr... Ps. Proppen kan behöva petas på för att växlarna ska gå i lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 28 Juli , 2007 Med motorn avstängd går det finfint att flytta armen till växlarana i motorn. Men med motorn igång bara hoppar kuggarna på varandra. Likadant fram och bak. Och fram fungerar ju bra ananrs. Skall göra så att jag tar med mig kamera ner och filmar av spektakler och lägger ut på youtube eller liknande. Svårt att förklara i ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser