Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Rock

Roder på Magnifik Midget ställer sig inte rakt när rorkulten släpps

Rekommendera Poster


Hejsan ! En kompis till mig har en köpt Magnifik Midget som rodret inte faller tillbaka till utgångsläget på när rorkulten släpps i låg fart . Skall det vara så ? Kan rodret vara fyllt med luft så det finns flytkraft i det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


såvitt jag vet är detta inget ovanigt och kan även ha exempelvis med dåligt balanserad roderupphängning att göra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som om det skulle kunna vara att din kamrats segelbåt är något feltrimmad i segelsättningen. Vet du om hon är fallgirig? Eller lovgirig? Är ej riktigt hemma på modellen men har hon ett balansroder? Isåfall så bör man nog kolla upp vridcentrumet på den. Mvh IJ´ s Marin Designe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte skrivit om du seglar eller går för motor, men jag gissar att du seglar. I så fall brukar man trimma så att båten är något lovgirig, dvs båten styr långsamt upp mot vinden om du släpper rorkulten.

Jag har f ö aldrig varit i en båt med rorkult som har någon form av automatisk tillbakagång av roderläget till noll, någon annan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej, på de segelbåtar jag har seglat på (Maxi 87, Linjett 32 och Albin Alpha) har rodret inte haft någon automatisk tillbakagång till läge noll. Det beror på hur man trimmar båten med segel. På Maxin och Linjetten är segelsättningen väldigt balanserad att man kan i långa stunder släppa rorkulten helt utan att båten sticker iväg åt något håll. Alphan är någorlunda balanserad men tenderar till lovgirig, speciellt under kryss med krysstället.
 
För motor är det en helt annan femma. Där bildar propellern virvlar innan rodret (inombordare), så för motor har jag svårt att tro att någon båt med inombordare är kursstabil.
Hur det är med utombordare vet jag inte. Någon annan? ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har utombordare på min båt som drar ordentligt snett åt ena hållet när den går för motor pga att motorpallen inte sitter i mitten (har utanpåliggande roder vilket omöjliggör en centrering.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...