GurraGas 0 Postad 26 Juli , 2007 Hej! Har precis köpt hus med strandtomt i en sjö ca 7-8 km lång. Funderar på om en ryds 478 GT med 60 hk är ett bra alternativ för vattenskidor och fiske. Var länge inne på buster men de är för dyra begagnat tycker jag. Priset ska ligga runt 70-100.000 kr. Oftast är det familjen som ska åka (2 vuxna 2 småbarn). Ryds verkar vara den båt som passar bäst men kanske någon har ett annat alternativ som kan fungera. Vill inte ha en båt/motor som är äldre än 10 år. Jag har kollat på båtar som är runt 4 meter men de känns lite för små så hellre uppemot 5 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2007 Det är en fin båt. Mailar dig en test på båten. Finns en på blocket inom din budget. Bara nåt år gammal. /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2007 | 10:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juli , 2007 Jag har en Ryds 478 och är nöjd med den. Min har 50 hk och det är nog på gränsen för att dra upp en vuxen på vattenskidor (fast man kan byta till en propeller med lägre stigning, så går det lättare). Så 60 hk är nog bäst till vattenskidor och liknande leksaker. Till fiske verkar en Ryds 478 onödigt stor och dyr i en så pass liten sjö. Med en båt som går över 30 knop kör du 8 km på lika många minuter. Mina föräldrar har en stuga vid en ungefär så stor sjö och där har vi en roddbåt med 4 hk och en kanadensare -- skulle jag köra 30 knop där så skulle sjön kännas alltför liten, tror jag... Du skriver också att barnen är små -- mitt äldsta barn är 10 år och kanske gammal nog för vattenskidor, men jag väntar nog tills alla barn kan åka (orkar inte med tjat om orättvist ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraGas 0 Postad 27 Juli , 2007 jo håller med om att det kan vara onödigt stort men flera av våra vänner bor runt sjön och vi kommer att vara 4 st i båten ganska ofta. Känns även som man inte ska vara dumsnål och köpa en för liten båt. Kanske att en Ryds 440 GT räcker. Var även inne på en linder 400 men när man väl ska bestämma sig känns allt litet. Kanske har man storhetsvansinne i en balja :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 27 Juli , 2007 tycker du gör ett bra val om du tar den större båten. har en 475 sjösala med en 70 hk på bland annat o upplever den som betydligt mycket större än min förra styris en cresent 434.lite fiske grejor o lite badleksaker o picknick korgar o sånt som ska med när det är finväder fyller en liten båt ganska snabbt så det är nog bara bra att ha lite extra att röra sig på.vi är oxå 2 2 när vi är ute ett annat alternativ är ju en liten ht båt kan ju vara bra om det blir dåligt väder för då kan ju ungarna sitta skyddade från både regn o vind.o för dom pengarna du verkar vilja lägga så hittar du en skaplig ht bår för dom pengarna fridenzzz rillezzzzzz ps välkommen till guiden oxå Senast ändrad av rillez | 28 juli 2007 | 00:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser