Ironmountain 0 Postad 26 Juli , 2007 Hejsan Jag har lite problem att få min båt att plana. Jag har en Ockelbo C20 med AQ170 motorn och ett 270T drev. Problemet är det att när jag drar på full gas så orkar bara motorn upp i ca 3000 varv och sedan segar den sig sakta men säkert upp i plan. För att få upp den i plan behövs mer eller mindre att någon går fram i fören eftersom aktern gräver ned sig. I planat läge så kommer motorn upp i 4100 varv. Jag tror att problemet ligger i att jag behöver en annan prop eller kan det vara att motorn går dåligt? Den prop jag har nu är 15x17. Någon som kan hjälpa mig? \Henrik Senast ändrad av Ironmountain | 26 juli 2007 | 10:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Juli , 2007 Frågan är vad din motor ska varva som mest med låt oss säga 2 personer ombord? Om du har kvar instruktionsboken så står det där hur mycket maxvarvet ska vara. Kolla upp det och tala sedan om hur mycket detta maxvarv får vara så är det lättare att gå vidare sedan. 4100 rpm verka vara alldeles för lite. Då kan man undra: Har den varvat mer tidigare eller har den alltid haft ungefär samma maxvarv? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 26 Juli , 2007 Jag har kollat i manualen och maxvarvtal ska vara 5000. Detta är första året jag har båten och den har varit så här hela tiden för mig. Har även pratat med tidigare ägare och det varit samma sak för honom. Problemet var dock inte så stort för honom då dom mest gillade att glida omkring. Jag har beställt en 15x15 prop som jag ska testa och hoppas detta löser problemet. \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Juli , 2007 Ja, då är det väldigt sannolikt att det är just propellern som behöver bytas. Vilken storlek och stigning du bör ha vet jag inte, men det optimala är att motorn varvar så nära instruktionsbokens rekommenderade max varvtal då det är två personer i båten. Om du har samma varvtal i verkligheten som enligt bokens maxtal så får du på det viset en optimal balans mellan styrka och fart. Se bara till att den inte övervarvar. Ska bli spännande att höra hur resultatet blir med propellern som du har beställt. Hoppas att det blir bättre med den annars får du nog säkert byta ur den till en annan tills du hittar rätt. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 28 Juli , 2007 Var precis och satte på den nya 15x15 proppen. Det blev som en helt ny båt. Planade lätt som en plätt och nu varvade motorn till 5000 varv. \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Juli , 2007 Gött - härligt när det är så enkla åtgärder som löser problemet. Hoppas du får många fina båtturer nu framöver! /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser