Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
etxttpp

Y-Boms skydd????

Rekommendera Poster

Är det någon som har något tips på vad man kan använda som skydd på Y-Bommen, jag har bytt båt och det har blivet lite tajt, Båtens bredd 2.41, båtplatsen bredd 2.58. Alla svar beaktas ju billigare desto bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte namnet på produkten, men det liknar cellplast lite. Den stora skillnaden är att den är mycket tätare och smular sig inte eftersom den är tät. För övrig så är den väldigt lik om man tittar på vikten och hur lätt den är att skåg/skära till en bra passform. För just skydd på Y-bom är den jättebra! Har själv dessa på mina Y-bommar sedan flera år och som jag har satt fast med bulktape. Den här produkten används på våra vägbyggen och är ofta turkos eller blå i färgen.

Andra alternativ är vitmålade bildäck som man skär ut i lagom längde så att de kan ligga hyfsat platt eller vanlig heltäckningsmatta. Men jag tycker att det jag har fungerar bäst. De är dessutom väldigt enkla att skära till och att montera. När det väl är gjort så har de hållt för mig i varje fall.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarns första förslag är bra. Men var köper man dessa skydd?

Jag har köpt platta fendrar 4 st (billigaste varianten) och bundit fast på bommarna. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

jag har liggunderlag som jag skurit till och använder silvertejp som fästmaterial.

i och med att jag använder grått liggunderlag syns det inte så mycket heller.

detta är mitt tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar det med  silvertejp? Jag har använt det någon gång och den tål inte solljus! Slut på ett par  veckor. Men det kanske varierar med fabrikat.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, jag tror nog att liggunderlag ligger bäst till, skära ut och fästa med el stapps. Tack ska ni ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liggunderlag kanske fungerar jättebra det med...vet inte, för jag har inte provat det själv. Tänkt den tanken för några år sedan men valde bort dessa då jag misstänker att de inte står emot solen så bra. I varje fall inte på sikt. Den produkt som jag talar om tål både sol, vatten och salt. Jag antar att man kan köpa dem på byggvaruhandeln, men jag tog mina från ett pågående vägbygge. Det var bara att fråga byggubbarna så jag fick hela kombin full! Billigare än så kan det inte bli.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina liggunderlag är på år 3 och jag har iof bytt en del silvertejp mot buntband under årens lopp. men viss tejp håller än och det är som sagt mitt 3e år med denna lösning.

Finns säkert något bygge att hitta billigare lösning på men mitt läge var att, jag fann det enklast vid tillfället att helt sonika köpa 2 st grå liggunderlag och skära till.

hur du än gör så lycka till och kul om mitt tips kom till användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtplatserna blir ju inte större direkt.

Kolla in en ny innovation som en Övikspojk tagit fram.
Det finns nu s.k bomfendrar - läs mera på www.smartmarine.se på deras webb står det om dem. Ska finnas på seasea och Hjertmans :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men varför i fridens namn ska man ha Y-bomsskydd?

Y-bommarna är ju av stål och skadas knappast av en mindre plast eller trä-båt,

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

liggunderlag? silvertejp? buntband?!! Är ni Galna eller?!

Vad ska båtgrannen säga?

Det måste ju vara cerifierade grejjer för sjön, visst det kostar en biljon gånger mer än ovannämnda. Är är också EXAKT lika till funtionella.

Ooops...IRONI MODE: *ON*

SORRY, STÄNGER AV DEN *OFF*

SÅJA Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bauhaus mm har billig rörisolering. Det tillsammans med buntband gör susen.

Även liggunderlag kan användas...kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...