Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
sciroccogtx15v

Renoverad Fenix

Rekommendera Poster

Eftersom jag sitter och deppar på land av olika anledningar, passar jag på att tipsa om min sida på nätet om våran nyrenoverade Fenix.

 

Gå till http://maxifenix.com klicka på GDS Tips och missa inte länken till de 1001 bilderna längst ner på sidan!

 

Fredrik

Fenix 445

Våran

post-22157-1394235155,7886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,

 

Känner mig rätt deppig själv. Efter att ha totalrenoverat min Fenix och arbetat som en galning under hela hösten, vintern och våren kan jag konstatera att vi nu varit ute tre kortare seglatser med en övernattning vardera - under hela sommaren!

 

De helger som vi kunnat sticka ut på har det regnat och ruskat. Nu när båda har semester stack vi istället till Skara sommarland (Vädret var fint i tre dagar).

 

Båten har mestadels legat vid bryggan och glänst som en pärla, men att sticka ut med tre små barn i tråkigt väder - nej tack!smiley-undecided.gif\

 

Inte blev det något träff heller och snart börjar jobbet, avmastning, ta hem dynor, lyfta upp båten, konservera motorn, på med pressening...

 

/Fenix 102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag håller med er!

 

Har just kommit tillbaka ifrån en sen semester på/runt Åland. 16 nätter på raken, oräknat dom helger som vi var ute innan semestern.

 

Härlig segling, inget regn, gott om plats på alla bryggor, något friskt badvatten, sprakande stjärnhimmlar redan vid tio tiden på kvällarna.

 

Och några helger till kan man segla!!!

 

/Anders

Fenix 247

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik.

 

Var inne och kikade på dina renoveringar. Vilket kanonjobb du har gjort.

Båten blev kanonfin. Jag skall dra iväg den länken till en polare som har deppat ner sig pga av sin Fenix. Bland annat så rasade motorn första säsongen så 2007 blev det ingen segling för honom.

Förhoppningsvis kommer ditt arbete att inspirera honom.

 

/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det uppskattas!

 

Hoppas din kompis frisknar till. Ett tips är att leta reda på en beg MD5a, dom kostar mellan 5 och 10 tusen, så skadan behöver inte bli så dyr. Motorn är ju ganska enkel att byta om man inte har fem tummar på varje hand. Att byta till en ny kostar minst 10 ggr mer. En ny ger ju lite mer trygghet, kraft och en tid kanske ett högre värde på båten men jag hade letat rätt på en begagnad om jag skulle råks ut för haveri.

 

Fredrik

Fenix 445  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Fredrik.

 

Jag fick ditt E-mail på motorn och kommer att vidraebefordra detta till polaren.

 

Mycket uppskattad omtanke.

 

Ha det gott, hoppas vi träffas på sjön.

Sparar ett par whisky till dig

 

//Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, å ena sidan är det en ny tråd. Å andra sidan gäller min fråga Fenixägare. Jag är intresserad av Fenix men har en liten speiell fråga. Då jag och frugan är nygifta undrar jag var man sover och kramar bäst. Lyckligtvis är vi båda typ mindre; 172 resp 158 cm. Dock verkar främre salongen för litet. Utrymmet över bordet ok men meckigt. Slutligen aktre sängen som har två bra liggplatser men man saknar närkontakten. Är modellen att ligga på tvären där bak trots att det är lätt klaustrofobiskt?

Hälsningar Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att ligga på tvären är nog inte så tokigt om man sätter in ett öppningsbart fönster under sittbrunnsbänken, på styrbords sida. Se bild på www.maxifenix.com under fliken bilder.

 

Fredrik

Fenix 445   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...