Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
GlidarPA

Är en \"naggad\" propeller något problem?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 40 hk Evinrude från -76 på en liten sportbåt med en lika gammal propeller. Propellern är hyfsat fräsch med tanke på dess ålder, inget blad är böjt eller så. Dock så har den gått emot ett antal stenar så den har blivit lite naggad i kanten på ett flertal ställen. Det är inga jättedjupa hack men de är ganska många (alla blad har några hack..). Hur mycket påverkar detta hastigheten på båten? Vet inte hur fort den går nu eftersom jag inte har någon konopmätare. Skulle behöva lite extra fart då jag just köpt vattenskidor, därför skulle jag också vara tacksam för rekomendationer och tips på bra propellrar för det ändamålet.

 

Tack på förhand / PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar göra en hel del när en propeller är naggad i kanterna. Först och främst så tar ju lagrena i växelhuset en ruskig massa stryk pga obalans. Sedan drar det mer bränsle. Allt detta är ju egentligen viktigare ju äldre motorn är. Då är alla delar lite mer slitna, och tål inte riktigt lika mycket belastningar. Propellrar tycker jag du skall köpa hos propellerprofsen. De är inte dyrare, och då får rätt grejer.

Finns ett antal i vårt avlånga land. I Göteborg finns bla annat en firma som heter http://propellerservice.se/ Och dom har ju lyckats överleva i en herrans massa år. Borde väl på något sätt borga för att de håller en hög standard....

 

Senast ändrad av Reine | 25 juli 2007 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad du har för propeller idag vad gäller diameter x stigning.

Brukar stå instansat antingen utanpå propellern eller inuti navet nånstans.

 

OMC Jonson/Evinrude har två propellrar som rekommenderas till 40 hk i Byggplast och Båtprylars (Båtägarnas) katalog:

 

12 1/4 x 15 tum

11 3/4 x 17 tum

 

Om du skall dra vattenskidåkare kan du kanske välja en propeller med 1 tum lägre stigning än du har idag så får du bättre acceleration och ork (men ev något lägre fart). 1 tum ändring i stigning ändrar varvtalet ca 150-200 varv/min på fullgas.

 

Finns även propulse propeller som har ställbara blad men jag vet ej om det finns nån som passar till din Evinrude 40 hk 1976.

Kolla på propulse hemsida.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en propulse proppeller,, vet ej om dom e bra men man kan ju ändra bladen själv sen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse kan i bland fungera väldigt bra på motorer upp till 50 och kanske 60 hk. Däröver är nog en standard eller stålpropeller ett bättre val. Porpulse kan alltså funka jättebra, men som vilken annan propeller som helst så vet man inte det för än man har provat. 

 

Om du ska prova en Propulse så måste du antagligen prova olika stigningar på den (som du kan ställa in själv) innan du vet om den fungerar eller ej. Som Bosse antyder så är det mer kraft som du behöver än fart då du ska dra vattenskidor, så att ändra ett snäpp i stigningen är nog vad du behöver göra. Då får du orken att både komma upp i planing och att orka dra när du väl har kommit upp. I tvära svängar behöver du ju också den här lilla extra kraften så stirra dig inte blind på maxfarten om du ska dra skidor.

 

Om du däremot vill ha ett bra medelvärde på propellern så att den får både en hyfsat bra kraft och en hyfsad bra fart så ska du ta reda på vad max varvtals-rekommendationen är på din motor och sedan välja en sådan stigning att den toppar max rekommendationerna. Det ger en bra balans mellan fart/kraft-förhållandet. Men om du drar väldigt mycket skidor (ofta) så bör du som sagt satsa på mer kraft än fart.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm....ursäkta mig, men jag glömde säga ett par saker:

För det först så är det riktigt att en skadad (om än lite) prpeller lätt kan skada motorn då det uppstår obalans. Du bör därför byta så fort du kan.

 

Det andra är att jag personligen tycker att du ska satsa på en vanlig standardpropeller av aluminium och inte en svindyr stålpropeller om du inte vill ha en Propulse. Orsaken till det är enkel: en stålpropeller kostar flera tusen och står inte i propotion till vad du får. En stålpropeller kan däremot ge mer effekt för större motorer men i ditt fall kommer du knappt att märka någon skillnad alls om du ens kommer att märka något överhuvudtaget! Det andra är att dagens moderna standardpropellrar är så otroligt mycket bättre än de äldre som tillverkades för 20-30 år sedan. Idag håller de en hög nivå samtidigt som de är relativt billiga i inköp. Moderna standardpropellrar kan dessutom löna sig att laga i vissa fall, men älde sådana lönar sig sällan då materialet är för vekt och för mjukt. De moderna är så mycket styvare än de äldre.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åk till någon som har en svarv spänn upp den kör emot stålhållaren och använd den som riktmärke och dra sakta runt för hand stämmer vinklarna på alla bladen och rikta om något behövs, svarva sen av alla ner till skadorna eller dra ny rits och slipa sen ner för hand till skadorna.

 

du har nu en något mindre propeller som är i balance och eftersom du ändå funderat på helt ny så har du inget att förlora om du misslyckas helt.

 

skulle det misslyckas totalt så ta och kapa ner extra mycket så har du en bra trolingpropeller, låg fart mindre motstånd är lika med mindre rök från 2 taktare på tomgång.

 

Tips det är lätt att skölpa upp alu propelrar något extra men knacka försiktigt, du kan även skärpa till kanten på bladen något så de skär vattnet lättare.

 

se bilden materialporerna skvallrar om många svetsningar och expriment med skölpning mm. 

post-15930-1394235155,9274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...