Stefan_L 7 Postad 25 Juli , 2007 Hej! Min gamla AQ 130 har börjat ge mig bekymmer. Den ville gå på 3 cylindrar på tomgång, jag bytte då tändstift och kablar för att utesluta dessa. När jag bytte upptäckte jag att ett av de gamla stiften var lite vått och det luktade inte bensin eller olja utan det såg ut som vatten... Problemet kvarstår men bara på tomgång. Som jag ser det måste vattnet komma in via avgasporten från en rostig avgaslimpa eller också har block eller topp rostat så pass att topplockspackningen inte tätar längre. Det som talar mot att topplockspackningen läcker är att motorn går bra på lite högre varv, om packningen läckte borde ju lite kompression försvinna och dessutom trycksätta kylsystemet så att vattenpumpen inte orkar få in vatten i motorn. Motorn borde i så fall gå varm men det gör den inte. Det handlar inte om några större vattenmängder, oljan ser fin ut på oljestickan men det finns lite vitt skum under påfyllningslocket. Eftersom motorn är sjövattenkyld och går i saltvatten känns det lite halvakut... Frågan är om det är värt att kosta på en gammal motor en ny (eller bättre beg.) limpa? Är det topplocket eller blocket som är kass är den definitivt skrot. Någon som har andra teorier om problemet? För mig känns det som ett motorbyte vore det mest rationella. Enklast vore att byta till en ny B20, då passar allt utan bekymmer. Frågan är var man kan hitta en sådan i skapligt skick. Förr såldes det ju nästan oanvända motorer som militärt överskott, går det att få tag i sånt fortfarande? Tacksam för tips och idéer! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 25 Juli , 2007 Hej. Det låter som att en av cylindrarna får in vatten samtidigt med insugningen av bränsle/luft.Om så är fallet så går den inte på den cylindern vid tomgång men går som den ska vid högre varv.Kan också vara att den tar in tjyvluft vid den insugsporten.Spraya startgas vid insugsröret för den cylinder som krånglar så märks det om den tänder på det stiftet.Har Du en vattenläcka via topplocket kan Du rädda sommaren med att köra igenom Motorsvets som finnes att köpa hos bildelshandlare.Lägger sig och tätar där det finnes en läcka.Jag har använt det medlet i mitt slutna system på B 20 då topplocket släppte in vatten i en cylinder, det höll en hel sommar.Bytte sedan topplock,köpte ett begagnat för 1000:- Kolla på Blocket efter motor jag har sett renoverade B20 till salu för rimliga pengar.Lycka till.Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 26 Juli , 2007 OK, det kan ju ha rostat hål på en insugskanal i topplocket så att vattnet kommer in med insugsluften. Motorsvets har jag funderat på men det blir lite knepigt i en sjövattenlyld motor utan att ta upp båten och göra operationen på land. Tacksam för fler teorier om problemet och tips på var man kan hitta en frisk B20 för vettiga pengar. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crilla 0 Postad 28 Juli , 2007 jag satte ut en annons på blocket om att köpa ett b20-block föra vintern ficka massa svar köpte ett 500kr så dem finns fortfarnade där ute... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 31 Juli , 2007 Ett tips kan vara att kolla om packningarna runt oljekylaren håller tätt, annars kan det komma in vatten via vevhusventilationen ( har själv råkat ut för det, efter byte av utlopps packningarna är det inget vatten alls i olja Affe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 3 Oktober , 2007 Hej! Jag lyfter min gamla tråd med lite info om någon är intresserad. Eftersom det bara rörde sig om mycket små vattenmängder som kom in i en cylinder körde jag vidare resten av säsongen (det blev inte många turer). Jag bestämde mig för att byta motor och har skaffat en B20 från en bil som har gått 10.000 mil. Förhoppningsvis ska det räcka att byta lager, hona cylindrar och byta kolvringar i den. Ska också byta till en P-kam och kanske ett utbytes topplock som klarar blyfri bensin. Färskvattenkylning ska det också bli, ett helsystem som inkluderar även avgaslimpan. Vissa delar från den gamla motorn ska jag använda så jag plockade ner den helt, lite nyfiken på hur dålig den egentligen var. Vattnet har helt klart komit in från en rostig avgaslimpa, för övrigt ser allt förvånansvärt bra ut. Visst har topplock och block rostat lite i kylkanalerna men inte så farligt. Jag har kört den i saltvatten sedan 2002, före det har den gått hela sitt liv i sötvatten. Den hade säkert gått några år till med en ny avgaslimpa men dess dagar hade ändå varit räknade i saltvatten så det känns ändå rätt att byta motor. Vevaxel, kamaxel ©, kolvar, vevstakar och t.o.m. lager är i mycket bra skick. Block och topplock har många år kvar vid körning i sötvatten så om någon är intresserad av delar är det bara att höra av sig. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 4 Oktober , 2007 Jag hade precis samma problem som du med min B20, vatten i oljan, men motorn gick hyfsat bra, max 4500 RPM. Tog bort toppen och såg att topplockspackningen hade gått sönder mellan kylkanalen och en cylinder. Ventilerna hade börjat rosta och tätade inte speciellt bra. För övrigt såg det väldigt fräscht ut. Bytte topplockspackning, och slipade ventilerna med indianpinne och ventilslippasta, nu varvar jag 5200 och får upp min finmar till 30 knop. Eftersom topplockspackingen inte satt fast ett dugg, tror jag att det beror på att man nyligen bytt topplockspackning och glömt att efterdra ordentligt med momentnyckel när man varmkört första gången. Jag gjorde det och man kunde dra åt en hel del en gång till. Lycka till med ditt motorbyte, och skriv gärna några rader om dina erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 24 Januari , 2008 Mitt projekt har blivit lite mer omfattande (och dyrare) än vad som var tänkt från början... Utbytes B20 block ultraljudstvättat, nya kamlager och borrat till 92mm (2130 cc) Nya kolvar (B21E Mahle) Utbytes topp för blyfri bensin Slipad vevaxel, nya lager Ny kamaxel, P Ny limpa och krök Värmeväxlare för färskvattenkylning (helsystem, även limpan fv-kyld) AQ170 (B30) sjövattenpump för att ha lite marginal på kylningen B20 bilpump för cirkulation av färskvatten Jag ser fram mot att få testa den nya motorn när våren kommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson Postad 24 Januari , 2008 Nu blev jag nyfiken. Var har du hittat ett helsystem till kylningen eller har du byggt ett eget? Har själv en nästan nyrenoverad motor i båten och har funderat på ett kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Januari , 2008 Jag tror att Martecs färskvattenkylning till AQ130 är tänkt att kopplas som helsystem men jag är lite skeptisk till deras lösning. Dels ser värmeväxlaren ganska liten ut och sen använder de en impellerpump i samma storlek som originalet som cirkulationspump. Jag har köpt en beg. värmeväxlare med exp.kärl som ska ha suttit på en 5 l V8. Mitt nya topplock är inte marinkonverterat vad gäller kylningen utan jag använder en remdriven cirkulationspump från en B20 bilmotor. Avgaslimpan kopplas in i kylkretsen där värmepaketet är kopplat i en bil. Mellan limpa och krök ska jag sätta en 2-3mm rostfri plåt mellan 2 packningar för att hålla isär sjö- och färskvatten. Sjövattnet ska gå från intaget i drevet via sjövattenfilter och oljekylare till vattenpumpen (från en AQ170) vidare genom värmeväxlaren och sen ut i avgaskröken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 26 Juni , 2008 Jag lyfter min gamla tråd lite. Den nya motorn går riktigt fint, jag håller fortfarande på att köra in den så jag har inte testat fullt ut men så här långt verkar det bra. Jag tänkte ge den i alla fall 10 timmar utan att överskrida 3500 rpm och därefter byta olja och filter. Jag har en liten fundering kring motorns temperatur; motorn är nu färskvattenkyld med cirkulationspump av biltyp. Limpan är inkopplad i färskvattensystemet där bilens värmepaket normalt sitter. Tempgivaren sitter baktill i toppen och visar en temperatur på 85-90 grader. En extra tempmätare i övre kylarslangen visar 75-80 grader. Termostaten börjar öppna vid 76 och ska vara fullt öppen vid 89 grader. Jag har inte borrat det där extra hålet i kylvattenfördelningsrörets (puh!) bakre gavel som finns på en sjövattenkyld B20. Jag räknade med att cirkulationen skulle bli tillräcklig i och med utgången för värmepaketet som ju normalt sett inte finns på en båtmotor. Är temp.skillnaden mellan fram och bak på toppen något att bry sig om? Det borde inte vara någon fara så länge den inte kokar och det gör den väl inte ens vid 100 grader tack vare övertrycket i kylsystemet. Att ta ur frostpluggen baktill på toppen och borra det där hålet med motorn i båten lockar inte direkt. Det skulle nog gå med hjälp av spegel, ficklampa och många svordomar men jag gör det helst inte... Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 26 Juni , 2008 Hej Stefan... Jag håller på att göra exakt samma sak med min B20 som du gjorde med din, dvs total renovering och sötvattenkylning, Vattentempen som du beskriver är helt normalt och du kan vara lugn. Undrar om du kan lägga ut här eller skicka bilder till min mail(allan.balic@bilia.se) på din motor och instalation av sötvattenkylning... Är tackasam för många bilder fr alla vinklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Juni , 2008 Ja, man kanske inte ska bekymra sig så mycket. Jag får se hur jag gör. Lite bilder ur motorrummet: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maltisen 0 Postad 27 Juni , 2008 Blir imponerad hur rent o snyggt du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 27 Juni , 2008 Hej Stefan.... Är faktisk imponerad av arbete som du gjorde, både imponerad och inspirerad, tackar så mycket för bilderna, vill inte vara tjatig men undrar om du kan ta några bilder så att man ser hela motor från sidor V H och frammifrån, bilderna som du har lagt in är för mycket detaljerade och från nära håll, ta några bilder där hela motor syns så att jag kan se hur och vart du har placerat komponenter....1000000 tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Juni , 2008 Nja, det är svårt att komma åt att fotografera i motorrummet så några bilder på hela motorn blir det nog inte. Motorn är i grunden uppbyggd som en AQ130 förutom kylsystemet, det går nog att läsa sig till det mesta om det i mina inlägg ovan. Är det något särskilt du undrar över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 27 Juni , 2008 är nyfiken på hur limpan sitter i förhållande till bilvattenpumpen och den grova röret som sitter på under sidan av pumpen, sammt hur har du kopplat in värmeväxlare och kylning till avgaslimpan.... är tacksam för alla bilder, bilder säger mer än 1000 ord:)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Juni , 2008 Limpan och vattenpumpen kan bara monteras på ett sätt. Det grova vattenröret är ändrat så att det går ner under generatorn som sitter under limpan. Det lilla vattenröret till pumpen ser du på bilderna, det går upp framför limpans främre gavel. Utgången bak på toppen som i bilen går till värmepaketet är här kopplad till limpans vatteninlopp, kopparröret som sitter i limpans 4 vattenutlopp är kopplat till det lilla vattenröret på pumpen med en vinklad slang. Värmeväxlarens färskvattendel är kopplad till motorns termostathus och till det grova röret från pumpen. Sjövattnet går så här: Från vattenintaget till sjövattenfiltret vidare till oljekylaren sedan till impellerpumpens sugsida, från pumpen till värmeväxlaren, från värmeväxlaren till avgaskröken. Som du också ser på bilderna har jag monterat en extra generator, dels för att remmen till cirkulationspumpen ska komma runt impellerpumpen, dels för att få två separata batterikretsar. Detta kräver dubbla remskivor på vevaxeln. Ett alternativ är att flytta den befintliga generatorn till motorns vänstra sida. Senast ändrad av Stefan_L | 27 juni 2008 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 29 Juni , 2008 Ok Stefan Tack för info och bilder, ska se hur jag gör, återkommer om det blir någåt som är oklart... MVH Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej Stefan Vart har du fått tag på dubbel vevaxelremskivan, är det någåt som Volvo har?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 11 Juli , 2008 Dubbel remskiva fanns nog på exportmodeller av Volvo 140 och P1800 med AC eller servostyrning men att hitta sånt hos Volvo 35 år senare är knappast troligt. Jag har en gjutjärnsremskiva från marinmotorn innerst och en bakvänd plåtremskiva från bilmotor ytterst med en distansring mellan samt en längre skruv i vevaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 11 Juli , 2008 Distansringen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benito 0 Postad 11 Juli , 2008 Hej, jag såg Din motor på maringuiden och konstaterade att den såg exakt lika dan ut uppifrån som min.. Jag har låtit en verkstad helrenovera motor dvs ny motor i gamla kläder. Den har legat stilla under 2,5 år men startade fint i min trädgård. Vid sjösättningen började problemen, den gick på tom gång sedan dog den. Nu har jag rensat ur massor med skit ur bägge förg, kollat alla munstycken, bytt tändspole och kablar nya tändstift allt är sedan kollat med stroboskåp, perfekt. Ny bensinpump, nytt sjövatten filter, den är sötvattenkyld numera Återstår justering av förgasarna. Den är svårstartad ibland, ibland startar den direkt, men går ibland 2 min ibland 5 min sedan dör den utan jag kan göra något åt det. Har Du möjligen en förklaring och ännu hellre hur jag skall ställa in förgasarna? 2 st Solex. Den sitter i en mycket vacker Orrskär 26, välskött med enbart Owatrol 1 2. Med vänliga hälsningar Bertil bertil.ahlstrom@tele2.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 12 Juli , 2008 Hej Stefan... Tack för info angående dubbelremskivan, ska kolla på måndag med vårt lagerpersonal om det finns kvar som artikelnummer på volvos classicparts, vi brukar faktisk ha nästan allt till våra gammla bilar och motorer till skapliga priser med personalrabatt.... MVH Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 13 Juli , 2008 För förgasarinställning kolla denna tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101721 Kolla också att du inte har vatten eller annan skit i bensintanken efter 2-1/2 års stillestånd. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser