graso 0 Postad 25 Juli , 2007 Hej! Vad är skillnaden på 2- resp 4-taktsmotor? Har hört att 2-taktsmotorn har högre ljud. Vilka fler skillnader finns? /undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Millan_II 0 Postad 25 Juli , 2007 Den största skillnaden är att 4-taktsmotorn gör 2 helt onödiga takter och kostar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 25 Juli , 2007 Som jag förstått det, är de nya 2-taktarna (t ex Etec och Mercury Optimax) jämlika eller till och med bättre än 4-taktarna. De gamla 2-taktarna är däremot sämre på en rak punkter jämfört med 4-taktarna. Dock ska sägas att de gamla 2-taktarna är billigare i inköp och servicekonstnader men drar i gengäld mer bränsle och en del tycker de är miljöbovar (då mycket av bensinen går oförbränd rätt ut i havet) men om man kör mycket så tjänar man ekonomiskt på 4-taktarna pga lägre förbrukning. Själv har jag en Optimax. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 25 Juli , 2007 En fyrtakt går tystare på enbart tomgång över 1500 varv så låter de lika mycket till och med att fyrtakt kan låta lite högre.Men nu skriver jag om direktinsprut tvåtakt typ e-tec eller optimax de varken röker eller luktar. vidare så har du billigare service på tvåtakt ,längre garanti mindre rörliga delar. osv fyrtakt lite lugnare gångröker luktar ingenting. dyrare i inköp men framför allt så tror jag det ligger lite i tidan nu att köpa fyrtakt.Samtidigt så tror jag många blandat ihop gammla tvåtakt med nyare som är helt annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graso 0 Postad 25 Juli , 2007 Tusen tack för info! /något klokare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfbod 0 Postad 26 Juli , 2007 Direktinsprutade 2-taktare och 4-taktare producerar ungefär lika många decibel, men 2-taktaren kan speciellt på lägre varv upplevas ha ett mer ettrigt ljud. 2-taktaren vibrerar också mer på låga varv än vad fyrtaktaren typiskt gör. Vissa 4-taktare är dock vad jag förstått tystare än 2-taktare (t.ex. Honda verkar det som). Förutom att vara billigare så är även 2-taktaren typiskt kvickare i starten än 4-taktarna. Möjligen kan kompressormatade 4-taktare (Mercury Verado tävla med 2-taktarna, men då pratar vi om stora motorer och mycket dyrare med 4-takt). Själv kör jag mercury Optimax 90 och kanske är lite opartisk, men på det sätt jag kör är 2-taktaren att föredra som jag ser det. Skulle jag trolla och/eller köra mycket på låga varv av annan anledning så skulle jag nog dock fundera på Honda fyrtakt (tyst och jämn gång). MVH Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 Juli , 2007 Skriver någon som inte har råd med en fyrtaktsmotor. Och inte har kunskap nog att tala i frågan över huvud taget. Avundsjuka kallas det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 Juli , 2007 4-taktarna är betydligt tyngre än 2-taktarna (gäller i alla fallmindre motorerrunt 15hk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Millan_II 0 Postad 27 Juli , 2007 Råd och råd?!? Jag tycker inte att det är värt att lägga 28000 extra för en 4-takt 50-hästarsmotor jämfört med en 2-taktare. Att man sen får bättre acceleration med en 2-taktare och härligare ljud och doft är ju bara ett plus. Tråkigt med påhopp sådär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 27 Juli , 2007 ofta faller man ju för en viss båtmodell och då sitter det ett visst motormärke på redan och då är det ju bara att gilla läget. Själv har jag nu optimax men och är nöjd. Röker den-nej luktar den-nej vibrerar den-lite på låga varv mer än fyrtakt går den billigt-ja snitt på ca 3 liter timmen Garanti-3 år exempelvis 1 år längre än suzuki. men smaken är som baken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boka 0 Postad 27 Juli , 2007 3 liter timmen?Låter väldigt billigt, hur kör du då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sharkbait 0 Postad 27 Juli , 2007 Så du sitter inne med kunskapen? Kan inte du dela med dig utav din kunskap om vad skillnaden är på 2- resp 4-taktsmotor? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 27 Juli , 2007 Det är allt ifrån trolling till fullgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 27 Juli , 2007 trodde att 2-taktarna ska slutas säljas ? Köpte själv en liten snurra häromdagen till gummijollen, en Suzuki 2,5 hk 4-takt. Känns som det är bekvämt att slippa hålla på att oljeblanda bensin m.m. samt att dom ska låta mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Millan_II 0 Postad 27 Juli , 2007 Den gamla omoderna 2-taktaren ska sluta säljas, man ska inte blanda ihop dom med de moderna, renare 2-taktarna typ Optimax och liknande. Jag passade på att fynda en gammal 2-taktare nu, kostade 60% av vad en ny 4-takt skulle kostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 Juli , 2007 Det var värst vad du var på hugget Hajen!!! Har hållt på men motorer hela mitt liv. Både Motorcykelmotorer och båtmotorer. 2-taktaren är en enklare konstruktion än fyrtaktaren. Fyrtaktaren har en jämnare gång, men sämre accleraton än 2-takt. 4-taktaren har kam och ventiler, samt motorolja vilket 2-taktaren saknar. i regel är 2-taktaren lättare med undantag för Hondas 50hk som är den lättaste 50hk 91kg. Jag har haft 2-takt också, det tog 1 månad att bli guldkund på statoil. Dom rullade ut röda mattan när jag kom. Är du nöjd med svaret?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sharkbait 0 Postad 27 Juli , 2007 Nu börjar dina inlägg bli bättre... Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 27 Juli , 2007 Har lite intressant information som jag fått av en Yamaha-försäljare idag (lokaliserad i Motala). Yamaha har, som somliga kanske har noterat, dragit tillbaka sina HPDI-motorer från den svenska (och Europeiska) marknaden. En del handlare kanske har några kvar i lager, men inga nya ska få tas in. Detta har enligt handlaren att göra med att EU inför gränser för buller. Dessa nivåer klarar inte HPDI, varför de endast kommer att säljas utanför Europa. Den Europeiska marknaden är för liten för att motivera en ombyggnation. Enligt handlaren kommer det även att gälla Optimax och andra 2-taktare! Undertecknad har bla själv provat på en Mercury 135 Optimax, samt en 90 Hk E-tec och för att återknyta till ämnet ... skillnaden mellan 2- och 4-takt är som jag ser det främst att 4-taktaren har en behagligare ljudnivå. Upp till 2000 varv är det som natt och dag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2007 Att det skulle gälla Optimax förvånar mig då de nuförtiden uppfyller CARB 3-star. Men det är väl kanske de Europeiska kraven som är hårdare (ang buller) då? Så, det skulle bara bli 4-taktare kvar då i Europa som är lagliga enl miljökraven om buller? Tur man har en 4-takt då.... Näe, skämt å sido direktinsprutade 2-taktarna måste väl gå att få tysta de också så de klarar bullerbestämmelserna. Det där med att Yamahas HPDI utombordare inte kommer att säljas längre i Europa har jag också hört talas om. Läste det här, men det var rätt länge sen: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,303&Language=no-NO /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 27 Juli , 2007 optimax och andra 2-taktare gälelr väl inte så små som 2,5 hk ? jag köpte min 4-takts för den var billig c;a 6000 samt att den vägde 13 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 27 Juli , 2007 Volymerna (antal motorer, inte ljudvolym :-)) på den Europeiska marknaden är försumbara i förhållande till dem på den amerikanska marknaden och därför kommer tillverkarna inte (enligt återförsäljaren) att bygga om sina motorer för att uppfylla de nya bullerkraven - som vad jag kan förstå inte har något med CARB, EPA etc att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2007 Det är väl EU som lagstiftat om bullerkraven då. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 28 Juli , 2007 Vadå Optimax Ryker ej !!!???, Min bror bytte sin Yamaha 90 hk-92:a, för han ville ha en ren motor som inte osade när han låg och småkörde i vikarna, han köpte en ny Optimax 115 -06, och trodde att osandet var över, men inte, samma djävla brända tvåtaktsolja kommer in i båten i medvind, Oavsett insprutning eller inte så smörjs en tvåtaktare av Tvåtaktsolja som kommer ut i avgaserna, Därav osen och obehaget. Motorn sitter på en Flipper 620. Har på min egen båt Honda 90 hk med förgasare och kan ligga i timmtal och köra trolling Utan att känna så mycket ett uns av olja eller avgaser, Sen att den ar lättstartad gör ju saken inte sämre. 0.69 Lit/dist i 18 knop på en Uttern 7000 ( 2000 Kg. ) inte illa det häller.Toppfart 25 kn. Ang. miljö så 95% av tvåtaktsoljan går oförbränd rakt ut i vattnet efter er !. Min smörjolja lämnar jag på miljöstationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 Juli , 2007 En annan sak som skiljer är att det är mer status att äga en 4-taktare. Det är ju lite på modet att förespråka om 4-taktaren som om den vore suverän. Oavset om man förespråkar 2 eller 4-takt så är det bara så. Men om det nu fanns en suvän motor så hade det inte funnits behov av några andra motorer. Den båsta motorn finns därför egentligen inte. Ytterligare en sak är att många 4-taktsägare har lite svårt att se fördelarna med en 2-taktare. Oavsett om det handlar om direktisprutade eller förgasarvarianten. Ytterligare en sak är att många 2-taktsägare har lite svårt att se fördelarna med en 4-taktare. Varken 4-taktare eller 2-taktare är en optimal och/eller en suverän motor. Det bästa vore att förena fördelarna hos både 2 och 4-taktaren i en och samma motor. Idag har både 2 och 4-takten sina för och nackdelar och det är ju bara att inse att det är så, men det som är så trist är att många har en sådan stor prestige när man talar om 2/4-takt. Det är tyvärr lite sandlåde-nivå ganska många gånger och det är väl därför...pga. prestigen...som 2/4-takts diskussioner tenderar till att bli lite hetska ibland. Själv gillar jag båda motorsorterna beroende på sammanhang och jag tycker att både 4-taktare och DI 2-taktare är väldigt jämnbördiga med endast ganska små skillnader. I de flesta fall är skillnaderna så pass små att det nästan är löjligt att ens tas upp i de olika diskussitionerna eftersom det är knappt mätbart! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 28 Juli , 2007 låter helt otroligt att din brossas optimax ryker mycket.Vem som helst på detta forum som äger en optimax ksn nog säga motsatsen. Vakna upp e-tec och optimax är miljöklassade motorer e-tec en av de renaste som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 28 Juli , 2007 Jag skulle inte vilja påstå att ny 2-takt blåryker som gammal 2-takt, men om du ligger och puttrar på låg fart med vinden in från aktern så nog känner du att det bränns olja! En viktig anledning till att få av oss trollingfiskare har anammat den nya 2-taktstekniken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 30 Juli , 2007 Jag har en optimax och visst ryker den en aning, men inte som gamla tvåtaktare. Dessutom måste jag säga att snacket om att fyrtakttare väger mer inte stämmeriaf inte runt 75-100 hästar. Tex Yamaha F80 170 kg optimax 75 163 kg. Men jag är ganska nöjd ändå. Den kanske brölar lite för mycket runt 2500 varv (innan planing) Senast ändrad av ljud | 30 juli 2007 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 Juli , 2007 Tohatsu 90 TLDI (Direktinsprutad 2-taktare) väger 143 kg. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 30 Juli , 2007 man slipper blanda olja oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Juli , 2007 Hej Roddarn, som vanligt ett bra inlägg som berör det flsta punkter. Jag själv har en 50hästare E-tec och i trollingfart ryker den litet, när vinden står rätt- men min kompiss 50 hästare 4- takt lyktar avgaser också. Det är ju en förbränningsmotor även om det är en 4-takt. Så som man skulle har olika båtar med olika proppar till olikar tillfälle skulle man även har olika motorer. Men har man inte obegänsad med pengar så får man kompromissar. Därför valde jag en ny tva-taktare: billigare, i 50 Ps-klassen bättre att dra tube pga bättre acceleratonsförmåga. Bränsleekonomi inte mycket sämre i de flesta lägen. Litet blå rök vid trolling kan vara störande men inte störande nog för att byta till 4-takt. olja finns i en seperat tank och även 4-takt ägare måste kolla/ fyller på olja. Billigare i drift (även pga billigare servicekostnader) och uppfyllande av avgaskraven gjorde valet lät för mig, men som sagt det gäller bara mig :-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser