svante-raptor 0 Postad 31 Juli , 2007 Förhoppningsvis ett argument som är på väg att upphöra iofs, men än så länge så kan ivarjefall inte jag bortse från följande faktum: Är det några snurror som stjäls idag, så är det väl ändå 4T?! För att slippa stå på land, när man vill åka båt, så välj 2T. Egentligen t.o.m. gammal 2T! Ja, jag vet; ett skruvat argument på sitt vis men ändock; jag kan än så länge, ganska så lätt trösta mig med att köra gammal 2T genom att tänka på detta faktum... SAMT att när jag funderar på att uppgradera till 4T så får det mig medvetet/omedvetet att avvakta just av denna anledning. Känns ju inte kul att behöva ligga sömnlös för att man oroar sig för att nya motorn skall vara borta nästa gång man åker till båten... Förra vintern var en liga och hälsade på hos det varv där jag vinterförvarar båten... 6 st snurror snoddes (4T, alla i mitt spann dvs. 115-hk-klassen) där jag också hade min båt. Min snurra var dock kvar.... Bortser man från detta så är ju onekligen 4T intressanta/trevliga snurror fast med nackdelen avseende service-behovet som jag ser det... Detta, tilsammans med alla lovord om E-tec-snurran gör att man börjar vackla: Antingen en finfin 4T av något märke men (förmodligen) allra främst en Evinrude E-tec?!... Så tycker jag nog nu ivarjefall, kanske, eventuellt, eller...?! Vad brukar ni 4T-ägare få betala för servicen av Era snurror förresten? Vilka intervall och kostnader är det på servicarna på resp. motormärke? (Kan ju vara intressant att väga in i ekvationen för den bättre ekonomin-argumentet!) //Svante-raptor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 31 Juli , 2007 Att 4-taktaren är så mycket dyrare att serva än en (modern) 2-takt är en lika stor myt som att 4-taktaren är mycket tyngre, i alla fall i segmentet kring 100 HK som jag har erfarenhet av. Den olja jag får köpa vid höstservicen har 2-taktsägaren kört upp under sommaren ... Betalar 2300:- inkl moms och material för fullservice på min 4-taktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 1 Augusti , 2007 min Suzuki 30hk 2-takt väger 60kg 25hk 4-takt väger 70kg 40hk 4-takt väger 110kg polarens Suzuki 70hk 4-takt väger 162kg som sitter på en HR 510 grym båt o motor man hör knappt motorn om samma jobb på en 2-takt skulle kosta 600:- då är ju 2300:- mkt dyrare Senast ändrad av 2HOT4U | 01 augusti 2007 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 1 Augusti , 2007 I segmentet kring 100 Hk var vad jag syftade på. Mercury Optimax väger till exempel nästan lika mycket som Hondas och Yamahas 4-taktsmotsvarigheter i detta segment ... trots en cylinder mindre! Säg mig var du servar en 100 Hk 2-taktsmotor för 600:- och jag ska också överväga att byta ner mig ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 1 Augusti , 2007 behöver man byta olja o filter på en 2-takt? det ända jag vet är att man byter växelhusolja och tändstift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 1 Augusti , 2007 På mina höstservicekvitton brukar det i alla fall vara en redigt lång lista med genomgångna moment, alltifrån motorolja och tillhörande oljefilter, till att smörja alla nipplar, spruta in olja i cylindrarna och antikorrisionsspray över hela motorn, byta växelhusolja, se över stiften, rengöra eller byta bränslefiltret, eventuellt byta impellern osv. I alla fall ytterst få av de genomförda momenten som bara är hänförliga till 4-takt Återigen, den olja 4-taktsägaren betalar om hösten betalar 2-taktsägaren om sommaren (oljan till nyare 2-takt är dyr!) så summerat är det inga stora skillnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 2 Augusti , 2007 > Ang. miljö så 95% av tvåtaktsoljan går oförbränd rakt ut i vattnet efter er !. Min smörjolja lämnar jag på miljöstationen. Gäller det nya 2-taktare såväl som de gamla 2-taktarna? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2007 Det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja, t ex: http://www.gronkemi.nu/alkylat.html#miljoanpassad Såvitt jag vet och läst så släpper även 2-takt med direkt bränsleinsprutning det mesta av oljan rakt ut i sjön efter förbränningen inne i motorn, tyvärr. Tvåtaktare med direktinsprutning... Släpper ut olja som en gammal tvåtaktare. Källa: http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=7443393&CFTOKEN=43134432&id=388 /Bo Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 2 Augusti , 2007 Lysande artikel! Har också funderat på varför inga marinmotorer är försedda men katalysator. Men kanske inte går att få dem att fungera på de varvtal en utombordare körs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 2 Augusti , 2007 Intressant,, 28000 över efter 4 takts köp,, eftersom en ny SELVA 50hk kostar ca:42000 så köper du nya två taktare för 14000kr om jag räknat rätt.. Mmmmmmmmmmmmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2007 katalysator funkar bara effektivt när rätt värmetal är nått. många marinmotorer kör ju med blöta avgaser dvs med kylvatten. köp 4 taktare och du blir ledsen varje gång den är snodd, köp 2 taktare och du får ha den kvar det extra den drar i soppa tjänar du in på försäkringspremien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 2 Augusti , 2007 Har kört 4-takt i 8 år, utan vare sig stöldförsök eller haverier. Ingen jag känner har heller blivit av med sin motor. Men visst, en gammal 2-taktare är mindre stödbegrlig än en nyare motor ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 2 Augusti , 2007 Bra länkar. Jag tycker det är riktigt trist att läsa att de nya 2-taktarna släpper ut oljan i vattnet precis som den gamla 2-takts tekniken. Jag undrar hur t ex Etecs superrena direktinsp. 2-taktsmotor kunnat få så fina testvärden/meriter när den släpper oljan rätt ut. Förefaller märkligt tycker jag. /Freddie Senast ändrad av freddie1 | 02 augusti 2007 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2007 Är det nån som har pejl på om tillverkarnas egen 2-taktsolja till direktinsprutade 2-taktarna är biologiskt nedbrytbar? Yamaha - HPDI: Yamalube 2-M? Evinrude - Ficht/E-Tec: Evinrude XD100 Tohatsu - TLDI: MD Platina Oil? Mercury - Optimax: OPTIMAX/DFI 2-cycle outboard oil? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2007 Hade jag varit i valet med ny motor så hade jag taget en titt på dieslarna istället, och även försökt att få lite mer info om de nya lätta dieslarna utan vattenkylning. This Slovenian invention consists of a unique air-cooled diesel outboard motor for boats. It combines a commercially available air-cooled diesel engine with an existing drive (lower unit with propeller) of an outboard motor for boats. It offers solution to many technical problems associated with the existing air-cooled or water-cooled Otto engines used in outboard motors for boats. The air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition. It also uses significantly less fuel. If using organic or bio fuel the air-cooled diesel outboard engine significantly reduces pollution of waters. This makes the proposed solution suitable also for vulnerable inland waters and lakes that are protected by environmental regulations. Due to air-cooling, the outboard motor weight is similar to other motors with Otto engine. The prototype of the air-cooled outboard diesel motor successfully performed approximately 100 working hours at the sea on a boat. The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power. Innovative Aspects: This is the first time that an air-cooled diesel engine with vertical crankshaft was used to propel outboard motor for boats. In comparison to water-cooled diesel outboard motors, the innovative motor is much lighter. Compared to Gasoline - Otto outboard motors the innovative motor uses significantly less fuel and also poses much smaller burden to the environment. Main Advantages: - Air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition - Extremely low consumption of fuel - Works even with bio-diesel, which significantly reduces pollution of waters and for this reason it could be used in inland waters that are under restrictive environmental regulations se även yanmar, sen har nog nissan samt någon mer japs dieslar i sitt sortiment http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2007 Yanmar utombordardieslarna väger bly, hopplösa vikter, t ex 36 hk Yanmar utombordardiesel väger 120 kg. http://www.comcen.com.au/~minards/images/yde_out.jpg /Bo Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2007 | 19:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2007 Test på en Optimax 115 hk. http://www.kastloss.no/tester/article145527.ece En del ris och en del ros. Fick dock inte så bra totalbetyg tycker jag, lite överraskande. Vi tar en till, Evinrude E-Tec 115: http://www.kastloss.no/tester/article141737.ece Blev lite bättre slutbetyg där. Blir lite enklare att diskutera 2-takt direkinsprutat när man har lite fakta att gå på. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2007 ojdå det var ju 20 kg mer än en mercury 4 takt eller ca 20 procent kanske drar denna bjässe 20 procent mindre i soppa och då lär vikten inte göra så mycket. vridet är nog bättre och jämnförbart med tyngre motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 2 Augusti , 2007 jag kör bio olja men har dock en väldigt gammal 2-taktare,, skulle va kul med en ny motor nån gång o som ni skriver vågar ja inte köpa nått av de verken 2 eller 4 takt hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Millan_II 0 Postad 3 Augusti , 2007 Jag har då inte lyckats hitta nån ny Selva 50hk för 42000. Min jämförelse var Mercurys 50hk 2-takt: 40000 4-takt: 68000 Prisskillnad 28000. Och dom 28000 lägger jag hellre på bränsle och tvåtaktsolja. På lokala marinan hade dom en 2003 årsmodell 4-takt Selva för 43000. Då är den begagnad! Glöm aldrig att nytt är alltid nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser