roffeg 0 Postad 25 Juli , 2007 har en VP B23 som inte går rent. Går ojämt på låga varv, bättre på högre varv men inte så bra att man vill köra med den. Har bytt tändspole, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, spetsar och tändinställning är enl. instruktionsboken. Har kollat ventilspel och det är ok. Ej tagit kompprov men ska göra det idag. Har tagit loss förgasarna och rengjort men de blev inte bättre. Servicekit till förgasaran kostar 2x980 kr är det lönt eller är det bättre att köpa ny förgasare och insug (byta till en)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juli , 2007 Kolla så du inte har en kass avgaslimpa/knä med vatteninträngning som följd. Vatten i förbränningen gör att den går halvpissigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 25 Juli , 2007 Påminner och samma problem jag har haft med min AQ145(B23) Sista åtgärderna jag gjorde för att få min att gå på tomgång var att plocka tändfördelaren i molekyler för rengöring etc. plus rengöring av ena tomgångsmunstycket, som jag hade missat. Den låg gömd bakom koppar nippeln där en slang från bränslepumpen kommer upp, gissar att det är någon slangs vakumslang eller något annat. Är ingen expert. När detta var gjort fick jag båten att gå på tomgång. mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roffeg 0 Postad 26 Juli , 2007 tror att jag har hittat felet. Det var packningen mellan förgasrhus och spjällhus som täpppte till det lilla hålet däremellan. Packningen var egentillverkad. Inte lätt att får till den. Nu har jag ingen packning där och då går motorn perfekt förutom att tomgången är hög, måste justera spjällen idag så att tomgången går ner till 900rpm nu 1500 rpm. Tog ett komp.prov och det var ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser