Johnson60 0 Postad 25 Juli , 2007 Hej allihop. Jag har en johnson60 -92 som är renoverad efter att ha skurit på en cylinder. Problemet är att det var så länge sedan jag monterade bort motorn från båten att jag har glömt hur kablarna som kommer ifrån båten skall sitta. De flesta kablar har ju kontaktstycken som bara går att sätta på ett sätt, men inte alla. Den stora en ska ju sitta på startmotorns solenoid, utöver den har jag en grov jordkabel samt 2st mindre kablar, den ena av dessa har en hankabelsko och den andra en ringkabelsko. Vi kopplade allt som vi tror att det satt... Då funkar tilten, den går på startmotorn MEN vi får ingen gnista. Är det ngn vänlig själ som vet hur detta ska kopplas..? Mvh. Henke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JensJ 0 Postad 25 Juli , 2007 Sitter dödmansnyckeln på plats? En klassiker som drivit många hederliga människor till vansinne. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson60 0 Postad 25 Juli , 2007 Haha.. ja tyvärr så sitter den ju där Det blev så sent igår att jag inte hade tid att felsöka så mkt. Men dödmansgreppet var det första jag kollade. Ska mäta upp om jag får ström fram till tändspolarna i kväll. Iom att den går på starten så vet jag ju iaf att och jord är rätt. Nu är det bara de små kablarna kvar.. jag vet inte riktigt vad de är till. Tänkte om det är ngn som har en likadan snurra så kanske de kunde kolla hur de sitter.. Mvh. Henke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JensJ 0 Postad 25 Juli , 2007 Det är inte så att de är till just dödmans? För inkoppling på motorn alltså. På min johnson 40 går några sladdar till kontaktstycket som sitter på motsatt sida än solenoiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson60 0 Postad 25 Juli , 2007 Det kan det kanske. Jag får mäta upp sladdarna efter jobbet. Frågan är bara om jag blir klokare av det. Jag vet ju ändå inte var jag ska sätta dem.. Vilken klant jag är. När jag väl hade fått in motorn i garaget, innan jag började riva den så fotade jag allt med digitalkameran så att jag skulle få ihop allt likadant igen. Tänkte inte på att fota motorn när den satt på båten. Måste ändå säga att det har flytit på bra ända tills nu. Jag har aldrig rivit en båtmotor förut. Jobbar vanligtvis med bil & motorcykelmotorer. En motor e ju en motor. Funkar typ likadant.. Fast det är lite fix o trix med en utombordare. /Henke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Juli , 2007 Alltid lika jobbigt när man inte vet hur det ska sitta.. Jag brukar alltid rita av eller oftast fotografera hur det ska sitta innan jag monterar bort något, så när man ska montera tillbaka det är det lugna puckar.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 25 Juli , 2007 Jag hade en likadan -88 som jag sålde tidigare i sommar, då jag kopplade upp den i provstartsbänken så gjorde jag som du, dvs. kopplade ihop de självklara först. Vad jag då hade över var den grova jorden från batteri samt plus (hane) o. minus (ring) från givaren på oljetanken. Jord/minus-kablarna hade på min motor suttit i en bult på sidan av blocket och hanen till oljetanken kopplas ihop med en brun hona som kommer ut ur kabelstammen i bakkant, ungefär vid solenoiden. Har en bild där det syns hyfsat bra, kan maila den. Senast ändrad av keihin | 25 juli 2007 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
demoniak 0 Postad 25 Juli , 2007 Kanske kan sprängskisserna här vara till hjälp:http://epc.brp.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson60 0 Postad 26 Juli , 2007 Keihin.. tack så jättemycket.. Det är på det viset du beskriver som jag har kopplat, du får jättegärna maila bilden om du kan. Jag hann inte kolla ngt igår, frugan blev lite irriterad på att jag är för mycket i garaget och vi behövde tydligen storhandla. Nu har jag ju iaf en uppfattning om hur det ska sitta och vad sladdarna ska gå till. Skulle va såååå skönt att ha båten klar nästa vecka när min semester börjar. Tack alla för välbehövd hjälp. Jag hör av mig om hur det gick.. (eller med mer dumma frågor) Mvh. Henke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson60 0 Postad 27 Juli , 2007 Fortfarande ingen gnista Nu har vi kopplat bort all el från motorn, kollat att kablar ser ok ut och monterat ihop allt igen. Mätte upp allt vi kunde komma på.. hittar inget. Det konstiga med alltihop är att vi hittar jord på de mest konstiga ställen. Det verkar som att hela tändsystemet är jordat. Mäter man tex mellan en en tändhatt och blocket så är det jordat...? Jag läste i en annan tråd här på forumet att det kan vara så att ngn säkerhetsbrytare jordar tändstyrenheten just för att motorn ska stanna. Då kunde man tydligen testa detta genom att skruva bort jorkabeln från cdi boxen, då skulle man förbikoppla detta säkerhetssystem.. Vi provade, utan resultat. Känns som man kört fast lite.. /Henke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser