svl_kent 0 Postad 25 Juli , 2007 Hej! Fösrst - är jättegrön på båtmotorer och det syns nog på frågan Har en 50hp Mercury, gått som en klocka i sommar, en dag på sjön så stannade den när den stog på tomgång - inte nåt konstigt med det, har hänt förut och brukar bara vara att dra igång den. Men inte denna gång - efter 20-30 drag så var det enda som hände att den baktände istället och till slut gick startsnöret av vid ett tvärstopp vid en baktändning! Efter inpaddling i en timme så har den nu stått på land i en vecka. Det ser ut som om det inte kommer soppa till stiften. Har bytt membran osv i soppapumpen, ingen skillnad. Provade igår igen att starta den, 3-4 gånger tog det tvärstopp vid en baktänning - det var allt som hände! Nån som har något förslag vad jag ska kolla på. Gnista finns och 2 förgasare kan väl inte ha pajat samtidigt?? TIA / Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nenikoj 0 Postad 25 Juli , 2007 Har haft ett liknande problem. Då var det tändspolen som var dålig. Den ger gnista men inte tillräkligt stark. Plocka bort spolen och snurra till på den då ska gnistan hoppa ca: 10 cm har jag för mig. Gör den inte det så är den slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2007 Kollar i en bok jag har till Suzuki 2-takt. Felsökningsschemat där föreslår: Motorn startar inte men det finns bränsle och gnista: * Defekta eller smutsiga tändstift. * Gapet på tändstift(en) för stort. * Felaktig tändinställning. * Kortsluten el glapp nödstop. * Luftläcka in till bränslepumpen. * Kolvring(ar) som gått av. * Packningar vid toppen, vevhus el cyl trasig. Motorn baktänder genom avgasutsläppet: * Ett el fler tändstift trasigt. * Kolbeläggning i fördelardosan. * Felaktig tändinställning. * Felmonterade tändkablar (går ej till rätt cylindrar). Motorn baktänder genom förgasare: * Felaktig tändinställning. Kanske nåt av ovanstående kan hjälpa dig på vägen. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 11:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser