Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
fengman

Motorproblem AQ170

Rekommendera Poster

Tjena

Min far har en AQ170 snurra i sin båt med ett 280 drev, nu är det så att han har problem med den. Jag tror att det är blockpackningen som har åkt men jag tänkte kolla mer om ni har samma åsikt?

* Vatten i oljan uppe i ventilkåpan dock inte på stickan.

* Lyfter man på ventilkåps locket kommer det avgaser.

* Under belastning verkar den även trycka avgaser via packningen i ventilkåpan.

Vad tror ni?

Tack på förhand

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en volvo B30 motor samma som i Volvo 164a. Min 164 var alldeles vit geggig uppe i ventil kåpan och full med komdens just som du beskriver. Det visade sig inte allvarligare än att motorns ventilations system var ur funktion. Det var bara att rensa hålen för ventilationen så var problemet borta. (Det var främmst stopp i infästningen på insugsröret) B30 är en robust och bra jutjärnsspis ! Kolla detta har du tur så räcker det med det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill haka på denna fråga. Jag har en B20 ( AQ130) som efter ett tillbud med att en packning till utloppsröret på oljekylaren, har fått vatten i oljan..

Det sprutade in vatten i motorummet under gång vilket jag först inte märkte,jag märkte detta när varvtalet helt plötsligt gick ner från 4200 rpm till 1800 rpm.... vände mig då om och kollade i motorrummet som såg ut som en simhall... det var vatten upp till generatorns underdel.. och det rök och pös..... fick gå de sista 8M med 5 knop länspumpandes.. när jag väl är hemma och stannade motorn såg jag att det droppade från uloppsröret på oljekylaren... Nu är packningarna bytta och den håller tätt, dock är det vit oljegegga i ventilkåpslocket samt lite på stickan.. kan jag ha haft tur och fått in vatten via vevhusventilationen?? det var även vatten som stänkt upp via förgasarnas Jag skall ner nu till båten och byta olja och filter.. det vore väl själva ¤%&%& om jag även dragit topplockspackningen.. vad tror ni ???  Jag har redan haft så jäkla mycket otur denna sommar med båten att inte tror det är sant....

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...