Marregurra 0 Postad 24 Juli , 2007 Nytt försök. Alltså: Vår nyinköpta Scampi har lösfotad stor, vilket är ovant för oss, men vi har förstått att det har sina fördelar om man vill trimma aktivare. Problemet är att anordningen för uthalet inte klarar att sträcka bomliket nåt vidare. Känns som att storen får för mycket buk vid kryss. Anordningen verkar helt enkelt inget bra och jag undrar om någon har förslag på (eller visa en bild på) hur det borde se ut. /Mats Senast ändrad av Marregurra | 25 juli 2007 | 08:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 24 Juli , 2007 Prova att skriva frågan igen så går det nog bättre.Jag har lösfotad stor på Scampi och skulle inte kunna tänka mig att byta till en som sitter fast i bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 25 Juli , 2007 Lösfotad stor kräver att uthalet verkligen kan plana seglet maximalt vid kryss. Jag har monterat en skotråtta på bommen och dragit uthalet dit så kan jag enkelt justera buken under segling. Man får dessutom rejäl kraft när man drar rakt bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juli , 2007 Hittade en gammal bild där man ser uthalet. Ganska utsläppt på halvvind. Det var tydligen si och så med vädret även 2002.Fyrskuren talja i bomnocken, vidare inuti bommen och till winsch på rufftakat. Winschen behöver jag bara när det blåser rejält och jag vill sträcka ytterligare lite utan att lätta på skotet, annars går det bra att dra för hand.Ett par saker i bilden som du kanske undrar över: Jo, vi har storskot, men det är fäst mitt på bommen och går till rufftaket. De röda remsorna på bomnocken är till för att man ska vara medveten om var bommen befinner sig så man inte får den i huvudet när man går upp ur ruffen, eftersom storskotet då inte syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marregurra 0 Postad 26 Juli , 2007 Stort tack för era svar! Det var två rejält olika lösningar det! Skotråtta eller block i bomnocken. Inser när jag ser bilden att förre ägaren använt anordningen för rev till storens uthal, vilket ju inte räcker till att sträcka liket. Får fundera på detta./Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 26 Juli , 2007 Hej! Var i seglet får Du för stor buk? Hur långt har Du från horn till bomnock? En viktig detalj är fästningen i bommen nedåt (se bild) förutom utåt i bomnocken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser