Bogus 3 Postad 24 Juli , 2007 Min kompis har problem med sin Mariner 60 EFI -05 (fyrtakt).Det började med att den gick illa. Verkade endast gå på tre cyl.Tändstift och bränslefilter byttes men felet kvarstod. Under felsökning så tvärdog motorn. Den drog runt bra men tände inte det minsta. När jag mätte upp säkringarna så upptäckte jag att det inte fanns spänning på säkringarna till bränsleinsprutningen och tändningen. En kabelsko till en jordkabel fäst till blocket bakom 4:e tändstiftet var av (hade troligen hänt i samband med tändstiftsbytet). Efter att jag monterat ny kabelsko så fanns det spänning på alla säkringar men fortfarande vägrar motorn starta.Det kom ingen varning från smartcraft-systemet när motorn började gå illa.Det luktar ingen bensin trots att motorn har dragits runt ganska mycket. Är även tveksam till om det kommer någon gnista (fick ingen överföring av gnista mellan tändkabel och gods vid startförsök).Hur går vi vidare? //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 24 Juli , 2007 Hej! Personligen skulle jag börja hos en mercury/mariner verkstad. Ni kanske behöver prova motorns styrenhet på en annan motor eller likn. Kanske kan de köra diagnos på den eller hela motorn. Borde va den när man varken har gnista eller soppa på en efi snurra. Har ni bränsletryck efter pumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Juli , 2007 Du har väl garanti på motorn än? Om ja så är det nog ett fall för en Mariner/Mercury verkstad. Tror jag har verkstadshandboken (i PDF) till Er motor om du (mot min rekommendation) vill fortsätta felsöningen med hjälp av den. Hör av dig i så fall. Verkstadshandboken är till Mercury men det är ju exakt samma motor som Mariner i detta fall. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 25 Juli , 2007 Det blir verkstadsbesök. Garantitiden är två år vilket innebär att den just gått ut! Surt när motorn bara gått 50 timmar./Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zelena 0 Postad 10 Augusti , 2007 Problemet är nu löst. Startproblemet berodde på ett avbrott i givarn till svänghjulet medan motorfelet härleddes till en trasig tändspole. Tack för hjälpen innan Bosse! //Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser