Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
skepparn

Penta MD 17

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min motor och det är när jag kör på höga varv ca 2800 , blir motorn alldeles för varm. Ca 2500 funkar men är max. Impeller har jag bytt, så att kylvattnet funkar som det ska. Alla tips mottages med varm hand om vad det kan vara för galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr du kontrollerat så att inte det är stopp någonstans på vägen från vattenintaget till motorn. Ibland kan det räcka med att någon liten bit av en impeller har fastnat i någon kylvattenslang. Det har hänt mig när jag hade en Albin 25:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det kan läcka från vattenpumpen in mot maskin. Kommer det ordentligt med vatten med avgaserna? Har du vatten i motoroljan (grå olja)? Dräller det vatten under motorn? Hoppas jag inte förolämpar dig men om du har sötvattenkylning av typ Martec med elektrisk pump så kan det vara värt att kolla sötvatten nivån i expansionskärlet När du sätter tändningen så att pumpen går. Det skall komma en hel och fin stråle i kärlet och nivån skall vara max. Hoppas detta kan vara till hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rikard

hej.Hade samma problem på min md 21,det visade sig vara att slangarna till sjövatten filtret var dåliga så att när pumpen jobbade för fullt så kolapsade slangarna, dom sögs alltså ihop,kolla slangarna veck å dyligt om.lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma problem förra sommaren med vår MD17C med sötvattenskylning (Martec) från -77 . Allt över 2300 resulterade i överhettning. Jag bytte också impeller utan effekt och även termostat. Till sist rev jag ned värmeväxlaren och blåste ur alla kanaler. Det var enorma mängder skräp där. Efter rengöringen blev det betydligt bättre, men inte helt bra... Kunde tyvärr inte följa upp det hela eftersom backslaget rasade i augusti. Nu har vi satt in en ny motor och då passade jag på att också sätta in ett sjövattenfilter för att undvika liknande problem längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på frågan men har en ny fråga. Vet någon vilken storlek jag skall ha på propellern på min 17 MD 36 hk. Jag har en Västkustsnipa med för liten propeller som tidigare ägare satt dit. Kapitano

post-10016578-1394236609,1687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stötte på några olika problem med MD17 när jag hade en sådan i en A25:a.
Det första var att kylvattenintaget hade för liten diameter, Albin bytte aldrig när de började montera
en större motor. Det andra var att även om jag kunde hålla kylvattnet på bra temperatur (volvo org. vvx och remdriven cirk pump) så blev motoroljan alldeles för varm över 25-2600 varv. Kanske beror det på det trånga motorrummet  men frågan är om inte en MD17 behöver en oljekylare med för att kunna köras så hårt. Motorn var fö nyrenoverad och hela kylsystemet nytt.

Vad jag förstått på andra så klarar Martec systemen inte av att kyla en MD17 ordentligt, de är inte tillräckligt dimensionerade. Har man sjövattenkylning så är det nog bara att börja kratsa rost ur hela motorn för att få bra kylning igen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Installerade MD17C HD i en 3ton deplacementsbåt 1887. Motorn dock av årsmodell -80 men aldrig tidigare ibruktagen. Monterade en martec-kylare direkt. Saknar vattenfilter, kör ca 200h/år, en hel del bogseringar, laster runt 1 ton och även några långturer på 4-5 tim nonstop. Har aldrig haft några driftstörningar relaterat till kylning. Har haft bränslestopp tre ggr, senast i fjol då sjömacken sålde diesel med inblandad etanol (gick ut 4000l från den pumpen).

Har bytt en slang i förberedande syfte samt offeranod på värmeväxlaren ca vatrt annat år. Jo då Martec (med elpump) klarar lätt att kyla en MD17. En skillnad är dock att HD-utförandet har samma sjövattenpumd som till MD21 (något kraftfullare en originalpumpen) samt att effektuttaget är nedsatt till 30 Hp. Är fantastiskt nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överbelastar du inter motorn när du kör 2800 v/min. Har du en MD17C, vilket är vanligaste,, skall toppvarvet vara max 2500. Har du en ovanligare MD17D får toppvarvet uppgå till max 3000. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MD17D som toppar 3000 varv mår nog inte jättebra av att gå över 2500 varv längre stunder. Dom börjar bli till åren och det ligger ofta lite skit i kylkanalerna. Samma överhettningstendenser sker på MD5a/b (2500 v) och MD5C (3000v) samt även MD11C (2500v) och MD11 D (3000v). Men som sagt, det gäller att veta vilken modell man har: En MD17 C ska INTE köras på 2800v!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört en del negativa erfarenheter av MD17 men stöter på dom då och då nu när jag letar båt. I denna tråden är ju erfarenheterna blandade. Hur är egentligen MD17 generellt jämfört med andra VP-modeller. Har jag anledning att vara försiktig eller är de lika bra/dåliga som de andra.

 

Själv gillar jag VP och har haft två MD2:or som fungerat  bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan konstaterats så varvar du motorn väldigt högt, troligen övervarv.

 

När det gäller temperaturen gjorde jag ett test på min MD17C med sjövattenkylning.

Jag kokade upp lite vatten i en gryta och sänkte ner termostaten (med jordsladd) i den.

När nålen visade precis där det röda fältet enbart är rött låg temperaturen på 70 grader.

När visaren var där det röda fältet börjar var det 65 grader.

Vill minnas att temperaturen var 35 grader där det gröna fältet började.

 

Men givare och mätare var gammla så det kanske inte är samma för dig.

Sedan har jag hört att det är olika mätare beroende på sjö eller sötvatten kylning.

 

Jag kör inte i saltvatten så jag monterade en termostat för sötvattenkylning och ville då ha lite koll på hur varmt motorn gick helt enkelt.

Motorn tror jag mår bättre av att jobba varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i min motor (MD 11C). När jag körde motorn på 1 600 rpm gick den upp till det röda fältet på värmemätaren för att efter ca 30 sek sjunka ner till nästa kall motor. Jag har bytt det mesta såsom kylvattenslangar, värmegivare på motorn, termostat och detta hjälpte inte ett dugg. Jag trodde att jag hittat felet när jag upptäckte att i en av slangarna under avgaslimpan satt det en plugg men det hjälpte heller inte. Efter upptagning hösten 16 lyfte jag ur motorn ur båten och demonterade avgaslimpan, båda topparna men lät cylindrarna sitta kvar. Demonterade även kylvattenkranarna. Sedan tog jag en svetstråd (1,5 mm) och körde ner i vattenkanalerna, in genom hålen där vattenkranarna suttit. Jag fick ut rostflagor stora som små och till sist monterade jag en 4 mm wire (30 cm lång) i chucken på borrmaskinen och så körde jag i alla vattankanalerna från båda hållen i topparna och i cylindrarna. Jag varvade rensandet med att blåsa med tryckluften och jag fick säkert ut en och en halv kaffemugg med rost. Sommaren 17 har värmemätaren stått still exakt på mitten av det gröna fältet och har inte visat någon tendens att stiga år rött någon gång så jag känner mej nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Ljungen säger:

Jag hade samma problem i min motor (MD 11C). När jag körde motorn på 1 600 rpm gick den upp till det röda fältet på värmemätaren för att efter ca 30 sek sjunka ner till nästa kall motor. Jag har bytt det mesta såsom kylvattenslangar, värmegivare på motorn, termostat och detta hjälpte inte ett dugg. Jag trodde att jag hittat felet när jag upptäckte att i en av slangarna under avgaslimpan satt det en plugg men det hjälpte heller inte. Efter upptagning hösten 16 lyfte jag ur motorn ur båten och demonterade avgaslimpan, båda topparna men lät cylindrarna sitta kvar. Demonterade även kylvattenkranarna. Sedan tog jag en svetstråd (1,5 mm) och körde ner i vattenkanalerna, in genom hålen där vattenkranarna suttit. Jag fick ut rostflagor stora som små och till sist monterade jag en 4 mm wire (30 cm lång) i chucken på borrmaskinen och så körde jag i alla vattankanalerna från båda hållen i topparna och i cylindrarna. Jag varvade rensandet med att blåsa med tryckluften och jag fick säkert ut en och en halv kaffemugg med rost. Sommaren 17 har värmemätaren stått still exakt på mitten av det gröna fältet och har inte visat någon tendens att stiga år rött någon gång så jag känner mej nöjd.

 

Du satte väl tillbaks pluggen i slangen under limpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att TS hade problemet 2004.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till "Pentax"; Nej, jag satte inte tillbaks pluggen, orsaken till att jag inte gjorde detta är att jag har sjövatten kylning nu och då ska inte pluggen sitta i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Ljungen säger:

Svar till "Pentax"; Nej, jag satte inte tillbaks pluggen, orsaken till att jag inte gjorde detta är att jag har sjövatten kylning nu och då ska inte pluggen sitta i slangen.

 

Helt rätt!

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dålig vinterkonservering har min MD17C troligen rostat sönder, sötvattendelen av kylsystemet funkar inte som det ska. Troligen läcker det avgaser rätt in i sötvattenkylningen. 
 

Min lokala mekaniker, som jag litar på, menar att det förmodligen blir till att byta motor. 
 

Problemet/felet upptäcktes när jag skulle köra hem till sommarbryggan efter vinterförvaringen, så bevisligen går ju motorn trots problemet med kylningen. 
 

Min undran här är: vilka risker finns det att  köra med motorn? Kan jag fortsätta köra med den tills den pajar helt, eller riskerar jag att förstöra ytterliga något om jag kör med motorn? Det blir då kortare dagsturer i närheten av hemmahamnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor med dålig kylning riskerar väl att värmenypa, att skära. Det lär

ju hända vid sämsta tänkbara tillfälle med eventuella följdskador som resultat. 
 

Läcker det kylvatten i avgaserna, kan du också få kylvatten in i cylindrarna. Då är det godnatt med motorn eftersom vatten inte kan komprimeras. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...