Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Kamala

GPS-sjökort

Rekommendera Poster

Tips på vad för slags sjökort/program jag kan använda till Qtek9100 med bluetooth?

/ejje

post-20838-1394235155,4699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! qteken har väl windows mobile 5 och då borde tex fugawi,Oziexplorer funka alldeles utmärkt med den....

Mr Moon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Vilket är att föredra för en fullständigt novis på området. Skall inte ut på stora havet uten endast åka runt hemmakusten, Umeå-Holmsund-Täfteå.

/ejje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en vattentät påse att ha luren i.

Vet av erfarenhet att Qtek en är väldigt fuktkänslig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! qteken har väl windows mobile 5 och då borde tex fugawi,Oziexplorer funka alldeles utmärkt me

Ok, och vilken är lämpligast att ha för en fullständigt novis på området. Skall bara användas för skojs skull,far inte ut på stora vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Fugawi i en handdator jag hade, funkade bra men allt blir så förbannat litet på handatorer och dylikt så jag skippade den varianten relativt fort...men men...smaken är ju som baken så vissa funkar det säkert för men dock inte mig....

Mr Moon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en handdator med Fugawi och BSB kort och det funkar kanon.

Men som Mr Moon sa man får ju pruta lite på skärmstorleken.

Men det går att zoma in så att du ser ganska bra ändå.

Mvh. //Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får pruta en hel del på funktionaliteten också. Fugawi på handdatorn är ett fullkomligt handikappat program. Bara som exempel kan jag nämna att när man exporterar BSB kort från Fugawi på PC till det FX4 format som Fugawi på handdatorn läser så skalas korten ned rejält och man förlorar massa detaljer pga. lägre upplösning. Trots det så blir inte filerna så väldigt mycket mindre. Och det får inte ens att välja att den inte skall skala om även om man har lagringsutrymme så det räcker och blir över.

Men jag vet inte om några bättre alternativ dock.
Skulle vara intressant med något program för handdatorn som använder sig av vektoriserade kort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen är ju att BSB-korten är rätt lätta att komma över på nätet. Mejla om du vill ha ett tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Ja filerna blir jättestora i FX4 format.

Jag kollade på ett av mina kort (536) Öregrund-Väddö och det va på hela 3 meg. Och specialerna ligger på runt 400k. Och den skalar inte ner något, det ser precis lika ut som när jag kör på den bärbara.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...