zailor13 0 Postad 24 Juli , 2007 Hej. Har en Albin Viggen som jag tänkte byta alla vant/stag på. De är nu original från 75 vilket inte känns så säkert längre... Nu är det rakt igenom 4mm, min fråga är om detta är det rätta på en båt i den storleken. Jag har funderingar på att göra lite längre seglingar, typ england eller kanske medelhavet och funderar på att kanske förstärka riggen lite. Vilka belastningar utsätts en mastheadrigg med 11,5kvm stor och 19kvm genua för? Är det lika bra att köra kraftigare rigg rakt igenom eller räcker det att förstärka toppvant tex? Tänkte också göra någon form av akterstagssträckare. Hur gör man bäst det? vajer och vantskruvar har ju brottgränser på ca 2ton medans block bara har ca 3-400kg. Kan man anväda sig av block då eller måste man ha en speciell akterstagssträckare? de kostar ju ca 2000 kr! Tacksam för svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juli , 2007 Välkommen i gänget, du verkar vara nybörjare? Av frågorna att döma. Kolla efter sprickor och trasiga trådar om det är Ok så låt dem vara. Jag skulle vara mer orolig för hur beslagen ser ut på masten och om det korroderat eller glappar.. Samt djupa spår i riggbultarna. Ang akterstagssträckare, inte 17 behövs det en sån på Viggen. men om du vill ha så fixa så du har en hanfot sista biten ner av akerstaget och flytta ut ändarna mot sidorna. Sätt sedan ett block mellan dem som du drar ner för att spänna ihop hanfoten. Detta finns på tusentals båtar och är billigt och går inte sönder. Lycka till med din seglats till England.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 25 Juli , 2007 Om du inte har erfarenhet själv av riggar så låt en expert titta på riggen. En sådan är Magnus på yachtsport.se. Han är mycket erfaren. Som föregående inlägg. Du ska nog mer fokusera på beslagen på masten än på vanten. Kolla också att alla röstjärn mm (där vanten fästes i båten) och se efter sprickor mm. Viggen är väl annars känd för att vara rubust byggd. Lite trög men trygg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zailor13 0 Postad 25 Juli , 2007 Beslag och vantskruvar är redan kontrollerade/utbytta. Nu gäller det alltså vant/stag. Och om det är värt att byta till en grövre dimension. Tack för svaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 Juli , 2007 Ja säger bara: DYNEMA*-fiber!! För mindre båtar å backstag även till större. Inget slitage på segel å bara att skära av med kniv & slå ett pålstek istället för dyrbar riggarservice med stålvant! * flera gånger starkare å stummare än stålwire. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 27 Juli , 2007 Jag skulle definitivt inte byta upp till en större dimention. Det är ändå sex stag som håller masten på vardera sida. Vardera stag har en brottgräns på 1280kg. 4mm är standard på mindre båtar. mvh / Plarsa http://www.rival22.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Juli , 2007 Låt dem va. Kolla bara ev. sprickor på masten vid nitarna. Dynema i alla är men det är rätt dyrt, du måste fixa kaus och det är inte alls bara att slår en pålstek. Vem vill ha en massa fula knutar, förlåt det heter knopar....överallt, de är svårskarvade och svårsplitsade. åsså få till exakt rätt länggd. Du kommer ha fullt upp med alla linor utan att behöva börja med sånt trassel åsså. Ha en skön sommar.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 Juli , 2007 En vacker knop skäms inte för sig. Kaus och en bra löpknop går alldeles utmärkt, å för egen del har ja ratat allt vad permanenta vantskruvar heter och kör istället med den 1000-åriga snabb-vantnålen (se bild) med inbyggd spännfunktion (i självväxt ene). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 Juli , 2007 Men hörru arkivdyrkarn-lw Visst äre vackert med en krumväxt enepinne som spännhake och den passar jättebra på din båt.Knopar är åsså vackra. Men inte på en Albin Viggen. grabben skall ha kvar sina wire vant och stag. På din båt skulle det vara totalt fel att ha dem däremot. Frågan är om du inte t.o.m skall ha tjärad hampa i stående riggen och ej plastlina.Segla lugnt och ha det bra,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 Juli , 2007 LW, tänk på att en knop minskar brottstyrkan rätt rejält på linan! Å till Viggen-killen: Så länge du inte har skador på vajrarna är de OK som tidigare skrivits. Lägg pengarna på något roligare istället, kanske nya segel? Senast ändrad av Peter_K | 28 juli 2007 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zailor13 0 Postad 19 Augusti , 2007 Tack för alla svar. Och förresten, arkivdykarn_lw, kul att träffas praktiserade för ca 2 år sedan hos din bror som segelmakare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser