Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
dekarson

Mer effekt i en aq115. Sitter weber nu.

Rekommendera Poster

Hej

Hur snabbt bör en concorde -69 med aq115 och 100b drev gå. Det sitter en weber på den nu.

På vilka sätt kan jag få upp effekten. Om jag behöver byta till dubbla förgasare, vilka ska jag isåfall välja.  

Kom gärna med tips. Är inte ute efter flera hundra hästar. Men lite extra skadar inte.

Skulle även vilja ha tips på bra propellrar till båten, dimension, stigning och vilken funktion olika propellrar har.

Om någon har en propeller liggandes så hör gärna av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mekat som fan med Aq130 som ju är B20 med dubbla Solexar, portade toppar och stora ventiler, aggresiva kammar sov

Visst kan man hiva på 2*weber 45or men men det ger fan så dåligt med effekt, problemet är att den största restriktionen sitter i avgassystemet, dvs i limpan och ev utlopp.

Ska du få någon valuta för att trim du gör ska du hänga på extractor rör så att avgasern har någonstans att ta vägen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skiljer en aq115 och aq130. För jag är nöjd om jag får ut 130hk. Behövs annat avgassystem då, och vart får jag tag på det isåfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns inte riktigt men har för mig att Aq115 var en B18 med singelförgasare och Aq130 B20 med dubbla solex, men kan ha fel där.

Avgaslimpan var samma i stort sett, men på Aq130 är även utblåsen dubbelväggade. Den limpan passar på aq115 också men ger inte mer effekt direkt.

Limpan räcker nog till ca 140-150 hk innan det bromsar för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, finns det någon förgasare som skulle kunna ge mer effekt? T.ex dubbla zenith från en aq130, eller dubbla stromberg. En sliten propeller, gör det en stor skillnad på varv, hastighet och hur båten planar osv. min concord gör cs 25 knop på max varv (ca 3900 enligt mätaren.)

Senast ändrad av dekarson | 24 juli 2007 | 23:36

Senast ändrad av dekarson | 24 juli 2007 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både AQ 115 och 130 är baserade på B20. AQ 115 har en Solex 44, AQ 130 har två Stromberg 175 eller två Solex 44. I övrigt är motorerna identiska förutom att AQ 115 har likströmsgenerator och AQ 130 växelströms.

3900 v/min är på tok för lågt som maxvarv. AQ 115/130 ska varva 5100 eller t.o.m. 5500 i lätta, snabba båtar. 25 knop låter också lite som toppfart. Förmodligen har du en propeller som inte är rätt för din båt. Det kan ju också vara så att motorn är slut eller feljusterad och inte ger full effekt. Vad har du för propeller idag och vad för slags Weberförgasare har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att weber inte är speciellt bra på marinmotorer då dom är två stegs förgasare. Jag har prövat SU, Solex, Stromberg ovh weber och min bestämda uppfattning är att SU eller stromberg är bäst. Om du skall få ut full effekt så måste du ha avgaslimpan till AQ 130, då den är större samt ett annat insug till denna. Ditt gamla insug passar inte med AQ 130 avgaslimpa. Du kan hitta en limpa till Aq 130 på blocket för ca 2500-3000:-. Om du behåller din gamla limpa så är det viktigt att du spolar ut den ordentligt. Det kan fortfarande fungera men det är jättevanligt att den är egensatt inuti och då förlorar du massor av effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att sätta på dubbla solex 44or fallförgasare som är original på aq130, de ger mer effakt än tex weber 36-36.

Men innan du brötar på megaförgasare, kolla skicket på motorn, kanske behöver den renovering i form av ventiler, kolvar och ringar och ny kamaxel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...