Carl_Axel 4 Postad 24 Juli , 2007 Min intercooler (inte för att jag vet vad den är till för) har gått läck och kräver omedelbar reparation. Motorn är en Volvo Penta MD41 200 hk. Någon som har erfarenhet av att reparera en sådan? tacksam för svar Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Juli , 2007 Vad läcker? Luft eller vatten? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanse1 8 Postad 24 Juli , 2007 En intercooler kyler insugningsluften vilket gör att man kan öka motoreffekten. Sannolikt är din intercooler utrustad med offeranod (zinkanod). Om inte anoden är bytt på länge kan intercoolerns aluminiumhus korroderat. I intercoolern sitter en insats av tunna och många skivor av en slags mässingslegering. Sannolikt är inte denna insats skadad utan läckaget (om det nu är vattenläckage) är i aluminumhuset. Det enklaste felet är om avtappningspluggen är otät. En sådan sitter någonstans på intercollerns nedre del. Det är viktigt att alltid se över sina offeranoder, oavsett om de sitter på skrov, bogpropeller, drev, värmeväxlare eller intercooler. Det finns många pengar att spara genom att ha fräscha anoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Juli , 2007 Tack för tipset. Trodde jag hade hittat alla anoder, men måste erkänna att jag inte kände till att det satt en i intercoolern (har nu tagit reda på vad intercoolern gör för nytta och hur den fungerar). Det är vatten som läcker - saltvatten, och sannolikt är det nog, hoppas jag kåpan som läcker. Anoden har inte blivit bytt och jag hoppas innerligt problemet är så enkelt att en ny kåpa räcker. Än en gång - tack för informationen. Kan inte fatta att jag totalt missat att även intercoolern har en anod. Återkommer och berättar hur det gått. MVH Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Juli , 2007 Min instruktionsbok stämmer inte riktigt - bland annt skall jag enligt den ha två zinkanoder på höger sida av motorn - vid kylaren. Jag har letat i säkert tre timmar men bara hittat en, så kanske finns det en i intercoolern också som man missat i boken. Hur som helst - skall kolla i morgon. Retfullt att ligga vid kaj men å andra sidan sommaren i Skåne inbjuder verkligen inte till båtturer. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 25 Juli , 2007 Vad man kan se på sprängskisserna till laddluftkylaren så finns det inga anoder på denna. Titta på www.marinepartseurope.com så kan du se sprängskisser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Juli , 2007 Jättetack för informationen - detta kommer jag att ha enorm nytta av. Finner dock inte bland alla modeller och alla sprängskisser var jag hittar sprängskiss på just intercoolern till en tamd 41. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle2 0 Postad 25 Juli , 2007 Har själv en AQAD41:a. Det finns ingen anod på intercoolern. VolvPenta har tagit fram en sats där man ersätter plåtlocket med ett plastlock, Då medföljer 2st slangar istället för koppar rören. Har själv bytt för 2-år sedan och det var rel enkelt, Kostnad ca: 1200:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 Juli , 2007 Nej, det finns ingen anod på intercoolern till en AQAD41 (TAMD41). Hur läcker IC-n vatten. Rinner det in i motorrummet från kåpan någonstans, eller läcker kylpaketet vatten inuti kåpan? I det förstnämnda fallet måste läckaget finnas uppe vid locket, eller vid avtappningskranen som sitter undertill. I övriga delar innehåller kåpan inget vatten och kan alltså inte läcka ut vatten i motorrummet. Felet är troligen relativt enkelt att rätta till. Skulle inte förvåna om du behöver byta lock. Det är enkelt och inte så dyrt, precis som sägs i ett ett annat inlägg. I det andra fallet är risken stor att motorn suger in vatten och det är förstås mycket allvarligt. Kylpaketet kan ev. lagas av någon reparatör som jobbar med bilkylare. Ett nytt kostar som nästan allt annat från VP skjortan. Sea Manaic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 26 Juli , 2007 Tack än en gång för alla goda tips och synpunkter. vad skulle man göra utan det utmärkta forum som Maringuiden utgör. Intercooler finner man bland sprängskisserna under Laddluftkylare. Det är väl faen att vi svenskar så gärna använder engelska ord när det finns svenska. Kör ut till båten idag och försöker med hjälp av all information fixa det själv. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 26 Juli , 2007 Jag har en ny insats till en laddluftkylare som ska vara till en MD41. (Jag köpte en värmeväxlare och lite annat till en motor som konverterades för många år sedan och denna blev då över.) Hör av dig om du är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 27 Juli , 2007 Har svarat Dig privat. Är helt klart intresserad. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 30 Juli , 2007 Den jag har liggande ser ut så här. Den ska enl. uppgift vara till en VP 40-motor. Jag hoppas att det är samma typ som du har. Om inte vore det intressant om någon vet till vilken motor den passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 30 Juli , 2007 Nej, min ser inte likadant ut. Min är kortare och mer fyrkantig. Skall få den provtryckt i morgon, men allt tyder på att den är OK. Packningarna bar tydliga spår av kalk där det hade läckt. Volvo vill att man byter lock och rör till plast och gummislangar - de hävdar att originallocket tär på kylaren. 1700 spänn för lite plastskit och galvade slangklämmor. Min reparatör vägrar sätta dit de delarna och hävdar att allt bara är bullshit från Volvos sida. Hoppas jag kan lämna tillbaka och få pengarna åter. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser