Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
aweb

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Finns det någon som har erfarenhet att dela angående montering av bogpropeller på segelbåt?

 

Jag har en Marieholm 32E som är svår i trånga hamnar.

 

Jag har även problem med läckande ruta över toa?

 

Sen har jag funderingar på ankarspel i för?

 

Mvh. Tindra II

 

 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Javisst, bogpropp är en kanongrej.
För dom som inte kan köra båt!

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va en trevlig kommentar Bosse,, ta du då min Fin-Gal i ett trångt läge när vinden är ogynnsam...

 

Jag har propellern bakom/ovan rodret vilket gör att jag enbart kan nyttja roderverkan när min båt gör fart genom vattnet.

 

Jag kan dock vända på en femöring men bara åt ett håll.

 

Så om frågeställaren är intresserad av att montera en bogpropp så anser jag att han är värd ett seriöst svar.

 

Tyvärr har jag inget att komma med ang att montera bogpropp men jag hoppas att någon annan har möjlighet att hjälpa till.

 

Smoegen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför alla större färjor har bogpropp, för deras kapten är så usla på att styra.

Men jag antar att du är en sån som endast använder segel in och ut från bryggan :)

 

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 24 juli 2007 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roderverkan är en sak, propellerverkan en annan. Det är den du skall utnyttja i trånga lägen.
 
Jämförelesen med Större färjor är så dum att jag inte ens tänker kommentera den.
 
Men för all del, om nån vill lägga 20-30 tusen på en onödig leksak så skall väl inte jag lägga mig i.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej aweb
En god vän har monterat bogpropp på sin båt, visserligen en motorbåt men adekvat för det var svårt att lägga till med den.

 
De är jättenöjda.
Jag seglar också en Fingal och de är ruskigt svåra att manövrera för ingen propellerström träffar rodret. Så jag går i tankarna och funderar på en helt annan lösning på problemet än bogpropp.
 
(Till Smögen: vi kan höras vid om detta du o jag. Har lite tips.) 
 
Om du nu skall satsa på att köpa en så en lite modernare som man fäller in i skrovet  efter användning. Finns minst två olika på marknaden, såg det i våras på båtutställningen i Älvsjö. 
 
Vet inte hurdant akterspegeln ser ut på marieholmaren av storlek 32 som du har. Men kan inte en liten snurra vara alternativ, kanske billigare åsså, bara just för trånga hamnmanöver?
Själv kan jag inte ha det för Fingal ser ut som hon gör. Blir svårt med snurra där även om jag sett en båt med det. Åsåå vill jag akterspegeln rent för jag försöker lägga till med aktern mot brygga om det går. Oerhört mycket enklare att komma ombord då jag inte har något staket där. Och lättare när man skall lägga ut och har dessutom kanske seglen klara att hissa. Enda nackdelen är att folk tittar in i sittbrunnen men vaddå.... lite blygsel i början men det går över. Det finns en lucka att stänga....


Berätta hur det går sedan.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Istället för att säga att man inte kan köra och att det är leksaker så kan väll du förklara för andra då hur de skall göra. Eftersom du verkar veta.

 

Och var sätter du gränsen mellan hjälpmedel och leksak.

 

Är det papperssjökort och spritkompass som är sjömannamässigt? För GPS är ju en amrikansk leksak för försvaret.

 

Flaggspel fungerade förr, eller är det okej med VHF. Mobiltelefon är ju till för yuppisar på stureplan (så var det på 80-talet).

 

Finns det hjälpmeddel så anser jag inte dessa vara leksaker om de används rätt.

 

Vattenskotern är det en leksak eller redskap?

Beror på om man frågar den som står vid stranden med badbyxor eller han med oranga overallen som är märkt Kustbevakningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till alla som har svårt att förstå mina problem och inte har några egna erfarenheter eller tips att dela.

 

Läs mina frågor sakta eller be någon om hjälp.

 

Om ni ändå inte förstår snälla låt bli att svara.

20.gif\

Mvh.aweb Tindra II

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka kommentarer om att inte kunna styr mm. Bland det dummaste jag hört. Bogproppeller är en jättebra grej. Definitivt ingen leksak.

 

Att tänka på:

 

Skaffa inte en för liten. Hellre en större storlek än en liten visp som du blir besviken på.

 

Ett extra batteri som du monterar så nära bogpropellern som möjligt. GROVA kablar emellan batteri och propeller. Tänk på att strömmen är väl på eller nära 100 AMP. Tänk på säkringar.

 

Man kam montera den själv om du kan det här med håltagning och plastning annars låt nån som kan göra det.

 

Alltid en avvägning på placering. Så nära fören som möjligt men ändå djupt. Omöjlig ekvation blir alltid en kompromiss. Kolla med andra var de monterat sina och om de är nöjda.

 

När du kör propellern, kör rejält en gång. Småfippla inte.

 

En bogpropeller är en bra att ha sak som verkligen kan rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här gick fort. Därav den miserabla stavningen. Men ni kan säkert tolka det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Äntligen något av värde för mig.

 

Vad anser du skulle vara lämplig storlek? har tänkt 4 hk båten är 9.6*3 långköl ca:4.5 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Kolla vad andra monterat när du kollar placeringen av propellern. Hör också med firmorna som säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Kolla vad andra monterat när du kollar placeringen av propellern. Hör också med firmorna som säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen då har jag lite jobb till hösten.

 

19.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att din båt väger drygt 4 ton och har ingen aning om vilken styrka du bör satsa på, men rent spontant tycker jag att 4 hk låter en aning för lite till din båt. I varje fall om man dessutom ska väga in strömt vatten och kanske mycket starka vindar. En viss marginal måste man alltså ha tycker jag så att du kan utnyttja den även i lite mer extremt väder och vatten. Det är ju då som den behövs som allra mest även eom du får väldigt mycket nytta av den även i normala fall också.

 

Det snabbaste sättet (och kanske det bästa) är nog trots allt att höra sig för med firmorna som både säljer och monterar (inte enbart de som säljer) och fråga om råd. Kolla med flera firmor så är det mycket lättare att få en samlad bild om vad du egentligen bör ha och i vilken styrka. Ju mer reserch du gör före köp, desto större chans är det att du blir nöjd när det hela är monterrat och klart. Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4,5 ton skriver du. Om det går kolla det, det låter lite tycker jag. Den verkliga vikten brukar alltid vara högre än den på papperet angivna.

Ang om det behövs bogpropeller eller ej så tror jag det är en mkt bra investering på din båt. Pratade en gång med en erfaren seglare med en lika Marieholm, han sa att det ofta var helt omöjligt att undvika att nosen for in i andra båtar.

Får du för dig att sälja nån gång går det säkert lättare med bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade under några år en L32;a (segelbåt) den var helt hopplös att backa med. Efter första turen tänkte jag - bogproppeler. Efter ett par veckor hade jag lärt mig hantera båten och bogproppellern hamnade långt ner på prioriteringslistan för att så småningom strykas helt.
 
Därmed inte sagt att en bogproppeller är onödig. Hittade en sida som visar monterin av en dylik. http://caravelle33.com/bogprop_cherie_3.htm
 
Ankarspel är väl inte fel.  Funderar själv på att montera ett i fören på min nuvarande båt för hantering av den ryggknäckare (Bruceankare) jag har på peket.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  

  En billigare å enklare lösning kan väl vara att byta till en specialpropeller som greppar bra på backen?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - den enklaste och billigaste lösningen är nog att lära sig hur båten uppför sig under olika förhållande.
 
Efter ett par veckor kunde jag i stort sett vända på en femöring, men man får injte va räddhågsen. Båtarna runt omkring kostar ju ofta mer n jag kan räkna till.
 
Modellen på min L32;a var backa ut från platsen och hamna där man hamnade, fast med en min som om båten hamnade pricis där man tänkt sig.
A; Därefter full makin fram och fullt utslag på rodret, rorkulten åt styrbord för babordsgir.(jag skulle skrivit det jag brukar säga men det såg inte klokt ut).
 
B;När båten börjar röra sig framåt, släppa rorkulten och full maskin back. så den stoppar upp.
 
A och B omväxlande tills man intar den kurs man vill ha eller fortsätta om man vill snurra runt på samma fläck . men man får inte tveka.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Håller med om att handha båten utan tekniska hjälpmedel är grunden, men det är besynnerligt att 8 av 10 propellrar inte funkar att backa med?!

   För egen del kan ja varken backa med snurran eller vända på en 5-öring, men å andra sidan sticker ja under 0,50m, har åror å rullstor, ett bra ankare (6 kg Bruce orginal) med 50 meter ankarlina, så ja reder mig gott även vid svåra förhållanden, och det är alltid lika roligt var gång man länsar för god vind in till en brygga full med folk: i med draggen i god tid å sen i lagom tid rulla in storen, å hoppas att ankaret greppat så man kan bromsa in perfekt till bryggan!

   En omöjlighet med en ordinär bermudarigg, men de flesta har ju rullförsegel å skulle lätt kunna göra om samma manöver med storen nere, men ja kan knappt påminna mig när ja senast såg nån segla in till en brygga överhuvudtaget?!

 

  Bild: Storen inrullad å ankaret berett!

  

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej  toaen!
I princip håller jag mer än väl med dig.Att man skall öva och lära sig och komma underfund med varje båts egenhet. Den manöver du beskriver låter sig inte göras annat än i hamn bakom en skyddande pir. Ej ute om det gungar på och det är sidvind.


Jag har faktiskt till grannarsnas förtjusning varit ute i min lilla vik och övningskörde i timmar.


Men låt mig få berättta två saker.
Ett-- på min båt ligger rodret under och framför propellern, så att kasta om rodret och omväxlande och samtidigt växla fram-o-back funkar inte.
Sedan sitter axeln snett för att kompensera vid fart rakt framåt med den följden att vid backning blir det automatisk en kraftig gir babord (sedd ut körrriktningen bakåt, men att motsvarande för framåt läget inte finns, så manövern du beskriver  fungerara ej! Den tar ingen som helst styrning varken fram eller bak förrän den kommit upp i styrfart. Däremot svänger den alltså kraftigt oavsett hur rodret står och oavsett styrfart vid backning.
Två-- Mycket erfarna människor som har större båtar  har kommit ombord och sagt/antytt att det är bara jag som inte kan...smiley-cry.gif\
...tills de fick försöka .... smiley-foot-in-mouth.gif\båda gick bet på att kunna manövrera båten. smiley-yell.gif\Sedan sade de inget mera.Det blev tyst.smiley-laughing.gif\
 
Nu har jag kommit på ett knep och utnyttjar att båten svänger bara åt ett håll och man har i stort sett bara en chans, så på det sättet kan man säga jag har lärt mig.
Men detta är inte tillfredställande och hade jag vetat om detta om konstruktionen av båten och propellern  hade jag inte köpt den.
 
Det är därför som jag håller på och skall bygga om hela drivsystemet på båten.
Det finns alltså båtar där en bogpropeller är mer än väl motiverad och då tycker jag det är lite väl snabbt av vissa att skriva inlägg och peka fingrar. (Läs Bosses inlägg högst upp) Även om tonen kan vara skämtsam så vet man inte hur mottagaren tar det.
 
Får jag inbjuda dig att manövrera in min båt på olika sätt vid vår brygga. Du får en tusing om du klarar det på första försöket felfritt.
Hälsningar,


Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropeller är tydligen alltid ett hett diskusionsämne.

 

Men nu är det så att de flesta segelbåtar är svåra att backa med. Orsakerna är olika men ofta har segelbåtar relativt svaga motorer relativt vikten på båten, foldingpropellrar som speciellt de tidiga konstraktionerna inte greppade vattnet lika bra som de moderna med mycket bättre form (gjorde själv en s.k. onödig investering när jag bytte min folding från 1980 till en modern sådan, och plötsligt kunde man backa och manövrera värd varenda krona även om plånboken blev väldigt tom en stund).

 

Om nu det är så att nån båtägare känner sig säkrare, tryggare och/eller vill ha enklare till och från läggningar så är det väl upp till hans/hennes plånbok. Vi andra kaptener ska väl inte ha synpunkter på det. Sen kan man fundera varför man sätter bogpropellrar på styrpulpetbåtar på 20 fot vilket jag så i min hemmahamn. Han har dessutom en båtplats som är bred och väldigt enkel att köra till bara rakt på. Men som sagt han har råd...

 

Det har också gott mode i bogpropellrar, ankarspel, radar, plottrar med radar overlay plus allt annat som är jättefina grejer när de används. De mest utrustade båtarna går sällan eller aldrig ut i dåligt väder eller mörker. Men som sagt dom har råd... och känner de att dom behöver grejorna så...

 

Men jag behöver naturligtvis allt jag har på min båt. Jag är dessutom med i prylklubben. Ni som inte är medlemmar är välkomna in i klubben. Klubbens syfte är att ha flest prylar och hitta/inhandla alldeles onödiga sådana. Vi har en tävling som innebär att den som har flest prylar när vi dör VINNER.  Jag leder för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att propellern sitter ovanför rodret på Marieholmaren? Det ser så ut på bilden från Sailguide.

I så fall tror jag inte de självgoda skribenterna som ger goda råd om att man lär sig hantera båten efter ett tag har en susning. Då går det inte, inte en chans att i hård sidvind krångla sig in eller ut i en trång hamn många ggr. Med en bogpropeller går det lätt, utan får man svajankra.

post-6890-1394235162,6221_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Håller med du Luffarn
100%
Kplla in bilden på min propp.
Kalman 

post-22282-1394235163,0824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej

Jag har tidigare ägt en Fingal, har nu en Allegro 27. Den är lika besvärlig att manövrera med.  Men jag har lite tips: vid back, håll rodret rakt när propellern roterar, backa fort, lägg i friläge och lägg om rodret,aktern börjar att styra iväg, vänta tills båten börjar sakta ner, lägg om rodret och slå fram med lite gas. När båten börjar röra sig framåt, slå back igen  osv.  Vänstergående; aktern går mot styrbord vid en snabb (kraftig) backmanöver.  Man kan faktiskt stå och snurra runt genom att växla fram-back (med lite gaspådrag.

Träna!

 

/wirre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Tackc Wirre.
 
Det är precis den manöver som mina mycket erfarna vänner föreslog och antydde att jag skall lära mig.
Ända tills de fick prova själva. Då gav de upp.
Vet ej om min Fin-Gal är extrem på någe vis men de gick alltså bet på det.
Det där som du beskrev fungerar alltså inte, trot eller ej.
Det är därför som jag funderar på en helt ny speciell drivning som jag skall testa som prototyp så snart jag hinner.
Har jag fått upp styrfart  så kan jag snurra baklänges i styrbordsgir, alltså vänstersväng om jag tittar bakåt, och med rodret i styrbord,rorkulten åt babotrd, nästan runt på fläcken, fläcken är alltså under tio meter, så svänger hon snällt.Men bara i den riktningen. Andra hållet går inte alls.Lägger jag i friläge så snurrar hon ett vart vill utav bara farten!
Hade du proppaxeln snett i din FinGal? Dels ligger den inte i mitte utan på babordssida, dels är den ca 3 grader ur kurs för att kompensera rakt kurs vid motorgång framåt.


Å visst har jag tränat, och skall träna mycket mer.
Men håll med om att det är egentligen förkastlig. Man skulle aldrig acceptera liknande på bilar. 
Tack ändå för ditt tips. 
Hälsningar,
Kalman 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Fingal var propelleraxeln förskjuten åt babord. På Allegron har jag en vänstergående prop. I vinter har jag bytt motor(tidigare en VP2001, tvåbladig vänster10x10) till en VP2002, trebladig 14X13 vänsterpropp, och pythondrive för att få bort vibrationer och oljud. Jag har inte hunnit att sjösätta i sommar, så jag vet inte om det kommer att bli annorlunda med manöveregenskaperna. Förmodligen mycket bättre och distinktare svar vid back-frammanöver. Men jag kan inte heller svänga så att aktern går åt vänster vid back! Jag får därför planera så att om jag ska göra en tvär sväng eller vända där det är trångt, då gör jag det med en babordsgir, ev med några slag fram- back. Om man måste backa ut åt fel håll och vinden kommer in utifrån kan man försöka backa ut en bit och sedan ligga still, efter en stund driver fören ner och man kan backa ut till fritt vatten. Eventuellt rulla ut förseglet en liten bit för att det ska gå fortare. Jag tycker också att det är lite bökigt ibland, men med lite planering och att man förstår båtens egenheter brukar det funka. Fan, det ska ju inte vara för enkelt heller, då kan ju vilken idiot som helst köra båt.....

 

/ wirre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallå wirre.
Tänk, jag förstår precis, det går åt lite dittan och dattan och ett par kilo tänkasmiley-foot-in-mouth.gif\ 
Blåser det över 5 m sidvind så äre kört.
Jag är mer intresserad av att veta hur mycket det 3-bladiga proppen gör i effektivitet och motstånd vid segling.
Hör av dig när du sjösatt!
Stackars aweb, du frågade om bogpropellrar och är snackar vi helt annat.
Hur gick det? Nöjd med svaren du fått?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...