Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
asok

bensin

Rekommendera Poster

Hej, har haft tanken halvfull över vintern, vilket kanske inte var superbra. Ska man blanda i nåt för att undvika problem, eller är det bara att köra? Hörde nåt om att man kunde ha i k-sprit... men jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Generellt nej. Bor du i Mälardalen finns raden ca 4 % etan ol i bensinen. Tillsätter du mer riskerar du skador på bränslesystemet. Du kan få kondensvatten i tanken om tanken är halvfylld över vintern. Med en normallstor tank om 100 l torde det handla om max några gram under en vinter-. Om du har ett vattenavskiljande filter behöver du inte bry dig. Annars finns en manik, som säljs av Mercuryhandlar som kan absorbera vattnet direkt i tanken, som en tampong ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, apropå vattenavskiljande filtret, kan man se om det fortfarande är ok? Det ska vara relativt nybytt enligt förre ägaren men jag vet inte. Vad kallas de där tampongerna om man ska få tag på en sån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Filtret bör bytas då och då. Det jag har kostar ca 150 kr. Är man småsnål har jag hört att det kan funka att tömma det. Byter du vet du vad du har. Tampongerna hittade jag i en tillbehörsbroschyr för Qucksilver tillbehör. Hör med någon Mercury/Mariner handlare. Jag skulle dock inte bry mig om att skaffa någort sådant om jag inte hade problem med vatten trots filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Jag hade nog smällt i lite k-sprit. Som jag förstått gör detta att vatten binder sig med bensinen och följer med ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Jag hade nog smällt i lite k-sprit. Som jag förstått gör detta att vatten binder sig med bensinen och följer med ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd INTE K-Sprit till din 2-taktare (den tvättar bort oljan ifrån cylinderväggarna). Detta är ett citat från den bästa motorverkstaden här i Gbg. http://www.lindahlmotor.se/ Min erfarenhet är att dom vet vad dom talar om!. Nu vet jag ju inte om du har en tvåtaktare iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit i samma sitts som dig. Jag slog i lite ny soppa & lät filtret göra sitt inga problem. Kan vara värre med disel om det är det du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det är alltid intressant att läsa vad som skrivs efter det att någon ställt en fråga om drivmedel eller smörjolja. Det brukar bli en provkarta av råd som tyvärr oftast bygger på skrönor. Lite längre ned i denna spalt har jag bemött ett felaktigt inlägg om behovet av blyersättning för 2-taktsmotorer. Bensin som förvaras i ett slutet kärl under ett år försämras inte nämnvärt. På min fråga garanterar t.ex. OK att bensinen efter sådan förvaring är fullt användbar. Stabiliseringsprodukter anser de vara onödiga. Lindahl motor har alltså fel i sin Frågor & Svar spalt på hemsidan. Antagligen för att de inte vet bättre. Båtmotortillverkarna säljer diverse produkter bl.a bensinstabiliatorer och vill naturligtvis tjäna pengar på dessa. Hur skulle det se ut om Lindahlmotor påstod att dessa inte behövs. Vad gäller tömmning av bränslesystemet på hösten bör man följa vad motortillverkaren föreslår. Möjligen kan det vara ide att stabilisera den bensin som trots allt blir kvar i bränslesystemet, men i tanken gör stabilisatorn ingen nytta. Fämsta orsaken till att inte ha i för mycket alkohol är att gummiddetaljerna i bränslesystemet kan förstöras. Att cylinder eller kolv skulle skadas är nog mindre troligt, i vart fall så länge man doserar K-spriten med måtta. Vid lagring skall tanken vara full.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner, Som roockie i båtbranschen och nyligen båtägare med just en skvätt soppa i tanken blir förvirringen inte helt som bortblåst. Bekanta till mig har snarare föreslagit lagring av båt med så lite soppa i som möjligt men av inläggen här, som i många stycken låter kloka, ser jag motsatt riktning. Kan någon förklara för mig varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner, Som roockie i båtbranschen och nyligen båtägare med just en skvätt soppa i tanken blir förvirringen inte helt som bortblåst. Bekanta till mig har snarare föreslagit lagring av båt med så lite soppa i som möjligt men av inläggen här, som i många stycken låter kloka, ser jag motsatt riktning. Kan någon förklara för mig varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Utetemperaturen växlar från dag till dag och ibland från timme till timme. Under dessa temperaturväxlingar ändras luftens densitet vilket leder till en tryckutjämning i tanken genom att tanken andas. Luft innehåller vatten, hur mycket beror på temperatur och relativ luftfuktighet. Om någon del av tanken eller det drivmedel som står i kontakt luften i tanken har en temepratur som är lägre än kondensationspunkten för den luft som står i tanken, kommer vatten att fällas ut. Detta vatten sjunker till botten av tanken och har ingen möjlighet att komma ut. Man kommer alltså över tiden att ackumulera vatten i tanken. För att minska detta problem bör tanken vara full. Den luftmängd som åker in och ut ur tanken vid luftens tempraturväxlingar blir då minimal. Proiblemet skall inte överdrivas, men om man vill undvika ansamling av vatten i bränslet är det bättre med en full tank än med en nästan tom. En sk trycktank bör förvaras i så jämn temp som möjligt med luftningen stängd. Samma accumuleringsfenomen gör att man börl dränera ev. luftfyllda flyttankar när båten tagits upp. Med tiden ansamlas det vatten i dessa då de sällan är så lufttäta att det inte uppstår en liten luftväxling. Därför har sådana luftankar oftast en gummiplugg som enkelt kan lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anton

Hej jag har en trycktank på 25 l som har stått halvfull i ett varmgarage under vintern. Jag har en 15 hästars Mercury 2-takt.. kan jag köra med den gamla bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja..jag har aldrig haft problem med bensin över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peanon

Hej! Jag kan förstå din frustration efter dessa inlägg. Jag har haft bensintankar halvfulla/nästan tomma/fulla över vintern i minst 15 år och har aldrig haft några problem med vatten i tanken. Men det är klart jag kan ha haft tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Svar till paenon: Svaret är väl att du har mer vatten i tanken nu än om du haft den full under förvaringen. Som jag påpekat skall problemet inte överdrivas. Full tank är en försiktighetsåtgärd som kan betala sig i längden och det kostar oftas inte ett öre. I år gick det faktiskt med vinst eftersom bensinpriset stigit. ========================= Om man läst hela tråden bör man inte oroa sig för en halvfull tank som ståt i varmgaraget under vintern. Mina råd skulle kortfattat vara: Funkar den gamla bensinen att köra med så kör upp den. Man kanske skall dra en gräns vid 5 år. Gör vad som går för att undvika ansamling av vatten i tanken, men tro inte att det är kört för att den ståt halvfull med bensin under något eller några år. Strunta i allt prat om stabiliseringsprodukter, i vart fall om motorn inte skall stå längre än över vintern. Men det är viktigt att tömma bränslesystemet, åtminstonne flottörhusen. På en utombordare brukar detta vara ganska lätt. Om man inte tömmer bränslesystemet helt och det är problem att starta, så kan man tömma flottörhuset/en på nytt och pss bli av med det mesta av det bränsle som stått i slangar och pump. I de allra flesta fall kommer detta dock inte behövas. Ett tips till: Om man kör på Akrylatbesin bör man köra igenom vanlig handelsbensin innan man ställer undan motorn. Akrylatbensinen kan i sällsynta fall liksom alkohol angripa gummidetaljerna i bränslesystemet. Handelsbensin är snällare i detta avseende. Detta tips fick jag av en tekniker på OK, som hade sett ett fåtal fall där det uppstått problem med gräsklippare. F.ö. samma person som dömde ut behovet av stabiliseringsprodukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...