Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
E_Klinga

Frågor om Göta kanal

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte ta Göta kanal från Göteborg till Söderköping. Är det möjligt att göra det med min 22 fots segelbåt med 6hk utombordare?

Hur stark motström är det i göta älv i augusti?  

/Erik Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Lär ha varit kraftiga strömmar nu efter allt regnande.

Vad har du för march fart på båten?

Tror att strömmen kan göra upp mot 3Knop (mer vid möte med större skepp.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motor gillar nog bäst att man åker ca 4-4,5 knop men vill man så kan man nog skrämma upp den till lite drygt 5 knop.

Kan ju ta ett tag då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det mycket ström i Göta älv. Du kan ringa VTS Göteborg och lotsarna i göta älv de vet allt om älven och strömmarna där. Deras tel nummer 031-64 77 71 eller 0520-47 22 00 eller 0520-47 22 60

Du vet hoppas jag att du bör ha en VHF vid färd i älven. Detta för att kunna kommunicera med mötande fartyg och med bro och slussvakter.

Kolla även rosa sidorna i telefonkatalogen, sjöfartsverket, där finns många bra tel nummer till slussar och broar.

Du kan väl skicka rapporter hit till forumet när du reser. Det ska bli kul att kunna följa dina öden och äventyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för telefonnummren å annan nyttig info! Ska kolla lite under dagen angående strömmar m.m.

VHFn är ett bra verktyg där, den ska jag inte glömma. :P

Götakanals hemsida är riktigt bra. T.ex tycker jag att deras tips om slussning är jättebra. Rekomenderas till alla andra åxå!

Trolhätte kanal och göta älv är lite sämre med information om här på nätet tyckar jag. Lite synd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppgraderade till en Albin 79 med innombordare i sommras så nästa år blir resan av. Det blir nog södra Sverige runt med bl.a. Göta kanal och lite besök i Danmark och det exotiska landet Gotland. Kan det inte bli vår snart så man kan sjösätta igen?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...