Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
demoniak

Startproblem, kan det vara batteriet som är dåligt?

Rekommendera Poster


Jag har en Evinrude 90hk V4 ficht (tvåtakt insprutning)

Har då och då upplevt att startmotorn bara går ett ögonblick, typ 1 sekund, så motorn hinner inte starta. Efter upprepade försök kommer den igång.
Först misstänkte jag att det var nåt knas med motorn men efter att den har varit inne på service utan problem så börjar jag nu i stället fundera på om det är batteriet som är kass och ställer till det.
Min teori, baserad på ganska begränsade kunskaper, är att spänningen sjunker så mycket när startmotorn drar igång att startreläet slår ifrån direkt igen. Kan det vara så? I så fall borde det fixa sig med ett nytt fräsht batteri, eller hur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har haft ett liknande problem på min Mariner 90 -99

Då var det dålig kontakt på plus kaben på snurran.

Det kan ju vara värt att kolla upp kablarna så att dom inte är gröna.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för tipset.

Gröna av kopparoxid menar du? Dålig kontakt vid kabelskorna då antar jag. Tror inte jag har dålig kontakt, men värt att kolla som sagt.

Har en skarv med kabelskor vid huvudbrytaren halvvägs mellan batteriet och motorn.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon kontrollmäta på batteriet medan  du startar så ser ni hur låg spänning det blir när startmotorn drar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla batteriet med en voltmätare det skall obelastat hålla ca 12.7 volt fulladdat. Har Du 12.3 volt är det halvladdat och lägre måste det laddas omg.Skaffa en syramätare så får Du veta om batteriet är OK eller slut.Syravikten i ett bra batteri skall ligga på 1.23 - 1.25 Är syravikten nere på 1.16 så ladda batteriet med laddare och kolla syravikten igen efter laddningen. Har syravikten inte ökat är batteriet slut. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.28 ska syravikten vara vid fulladdat batteri, och spänningen max 14.4 volt strax före avbruten laddning, därefter sjunker spänningen snabbt och stabiliserar sig vid ca 13.8 Volt, lite beroende på statusen på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Köpte ett nytt batteri i dag. Ett Tudor Nautica Freeline/Marine 80Ah.
Har inte provmätt spänningen, bara kollat på voltmätaren på instrumentbrädan. Visar lite högre med det nya batteriet. 
Gick mycket bättre men jag hade hoppats på att problemet skulle vara som bortblåst.
Kan det vara spänningsfall i kablarna? Hur feta kablar måste man ha egentligen? Jag har startkablar från Biltema 16 eller 25 mm2 tror jag. Ca 2 meter fram till huvudströmbrytaren, sedan kabeln som följde med motorn kanske 2 meter till.


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25mm² är ett gränsfall, man ska ha så korta kablar som möjligt för att minska spänningsfallet som blir i underdimenmsionerade kablar, och anslutningarna är också väldigt viktiga att dom har god kontakt, annars spelar det ingen roll hur grova kablar du har, om inte strömmen kommer fram. Jämför med en vattenslang, klen slang ger lite ström(mande vatten)

en dålig förbindelse i form av att det är skit i förskruvningen ger oxo för dåligt resultat.

Alltså, Korta och tjocka kablar med perfekt kontakt ger dej ström utan motstånd. Tänk att en startmotor i den klassen du har behöver ÖVER 100 AMPERE! visserligen en kort stund, men det är just då den behöver all ström den kan få.

PS, smeta på Vaselin på kontaktytorna på kablarna så slipper du oxid där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde samma poblem. Men i mitt fall försvan problemet när jag bytte batteri. Fast jag satte in en bilbateri på 120Ah, har stått hella vintern och startade på första försöket.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal fråga runt startproblem, ville bara tipsa om en möjlig felkälla.

Jag fick inte igång motorn alls igår när jag skulle hem från ön. Det var totalt dött när jag vred om startnyckeln. Jag tog upp batteriet och laddade några timmar. Nytt prov men samma resultat. Det visade sig tillslut att det var huvudbrytaren som gett upp. Efter att ha kortslutit den genom att flytta kablarna så funkade allt prima igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...