Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
FredrikI

Renovering av plastbåt, vilka lager behövs?

Rekommendera Poster

Håller på att renovera en liten snurrebåt. Troligen kommer den att ligga på trailer mellan användningarna på ostkusten. Jag har läst mig till att en plastbåt när den är ny består av (utifrån sett) topcoat, gelcoat, glasfiber polyester. Ingen bottenfärg eller epoxy. Jag behöver troligen slipa ned och plasta lite, frågan är vad jag sedan behöver ha på för att skydda båten. Jag har hört flera överensstämma med beskrivningen ovanför för att sedan säga att det inte räcker med gelcoat och topcoat när jag renoverar, utan att jag måste ha ett vattenstoppande lager av också. Varför behövs det när nya båtar inte har det? Ingen har kunnat förklara, men vetat att det inte räcker. Vilka lager behöver jag? Vore tacksam om ni som svarar motiverar det ni tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kpt_Grogg

Idag är det känt att gelcoat inte stoppar vatteninträngning i skrovet (detta visste man inte på 70-talet) så för att få en fullständigt tät yta rekommenderas ett epoxiskikt. Har du däremot din båt på trailer mellan turerna är det i det närmaste onödigt för då hinner skrovet torka ut emellan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp helt onödigt om du har den på trailer. Tänk på att plastningen är tät. Vatten som tränger in kan rinna långt och på så sätt ligga kvar när vintern kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...