Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
datpsu

Rattpumpen läcker olja!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått ett läckage i rattpumpen, där rattaxeln går in.

 

Är det någon o-ring som sitter där som bör bytas? Eller är det ny pump som gäller?

 

Hur mycket olja ska det vara i rattpumpen?

Har ett påfyllnings lock på ovansidan av rattpumpen.

Är det bara att hälla i hydralolja?

 

Någon där ute som kan hydralstyrning?

 

Hälsningar

Patric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läckaget i grannens rattpump visade sig bero på en för hårt åtdragen påfyllningspropp. Den måste kunna släppa in luft. Vanligen är hydraulstyrningen fylld med ATF-olja DX II eller III skall funka. Om den är röd så är det sannolikt ATF olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den släppa in luft? Jag trodde att det inte skulle finnas luft i ett hydralsystem!!

 

Tycker du att jag ska lätta på påfyllningslocket?

 

Ska hela rattpumpen vara fylld med olja?

Jag har ingen oljesticka där.

 

/Patric

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ av pump? Fabrikat? Till min Sleipner skall det vara hydraulolja, absolut inte ATF. Oljan skall precis täcka pumpkolvarna, som man kan se genom påfyllningshålet. Någon luft behöver inte sugas in. Säker på att läckaget är vid rattaxeln? Fyllde på min pump på vintern eftersom det såg ut att vara låg nivå. När sommaren kom och oljan expanderade i värmen läckte överskottet ut förbi påfyllningshålets skruv och O-ring. Eftersom olja inte kan komprimeras kommer den att läcka ut där motståndet är som lägst. I mitt fall påfyllningen, i ditt fall kanske rattaxelns tätning. I så fall är det nog inga problem, men om läckaget fortsätter kan tätningen ha tagit skada och måste renoveras. Har du ingen instruktionsbok?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det är bäst att köra igenom avluftningsproceduren en vända i stället för att bara toppfylla rattpumpen med hydraulolja.
Alltså, om det är för lite olja i systemet betyder det ju att det finns luft där i sället och det är inte säkert att den luften befinner sig precis innanför påfyllningshålet. 
Där jag köpte min styrning finns en artikel med ganska bra info och bilder:
http://www.flotecmarin.se/articles.php?tPath=1
http://www.flotecmarin.se/article_info.php?articles_id=6
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, hur går det med ditt läckage?

 

Jag har en båt (2004) med LS hydraulstryning som också börjat läcka olja i pumpen, oljan rinner fram under ratten och ned på styrpulpeten. Inget allvarligt men ändå oroande, hittade du någon renoveringssats eller räckte det att lossa påfyllningslocket??

 

Jag har nyligen skruvat år locket då jag tyckte att det svettades ut lite olja även där.

 

Jag ska ringa någon handlare imorgon och fråga om renoveringssats, det borde gå att renovera pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar.

 

Var ute vid båten idag.

Min rattpump är en SeaStar modnr:HH5271.

 

Jag lossade lite på påfyllningspluggen, så luft kan komma ut. Det ska vara en ventilerad påfyllningsplugg enligt SeaStars instruktion manual. Men min verkar vara utan ventil. Ser i varjefall inget hål i pluggen. Antar att trycket där inne blir högt, så oljan tar lättaste vägen ut. I mitt fall vid rattaxeln.

 

Hjälper inte det så finns det renoveringssats med o-ring.

 

Insåg också att jag måste fylla på olja. Oljenivån i mitt fall ska vara upp till 12,7mm från pluggens kant. Så mycke olja hade jag inte i13.gif\.

 

Får göra ett besök i båt affären imorgon.

 

Det är mycket nytt med båtar9.gif\

 

Hälsningar

Patric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och nej! ATF= Automatic Transmission Fluid. Den KAN enligt tillverkarna även användas som hydraulolja. För min hydraulstyrning rekommenderas endast riktig hydraulolja, dvs. olja som är specialtillverkad för hydraulik och avråds från ATF. Kolla in www.mosemek.se/om_alla_oljor.htm. Mycket informativ sida om oljor.

Mvh/Sea Maniac

 

Senast ändrad av SeaManiac | 29 juli 2007 | 21:39

 

Senast ändrad av SeaManiac | 29 juli 2007 | 21:40

 

Senast ändrad av SeaManiac | 29 juli 2007 | 21:40

 

Senast ändrad av SeaManiac | 29 juli 2007 | 21:41

 

PS alla ändringar beror på att man inte kan se om man får fetstil eller inte i grundtexten. KAN, ovan skulle varit FET, men allt annat blev fett i stället. Dumt! Ger upp. DS

 

Senast ändrad av SeaManiac | 29 juli 2007 | 21:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Patric: Vad kostar din renoveringssats?

 

Min LS rattpump läcker fortfarande lite, påfyllningslocket skall enligt Hjertmans i Gbg vara åtdraget och helt Tätt. Så in pump har dåliga tätningar, om det finns renoveringssats till den har jag inte fått svar på ännu, har kontaktat Hjertmans (ÅF) Båtsystem (Importör/grossist) och LS i Frankrike (tillverkare) någon av dessa borde kunna svara.

 

Hjermans tycker det var underligt att pumpen läcker efter bara 3 år. Hur gammal är din pump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var läcker pumpen? Min blöder lite olja genom avluftningen vid locket så att ovansidan av pumpen blir lite fuktig av olja. Speciellt om det är sjö så att man måste ratta mycket.

 

Påfyllningslocket skall vara ventilerat. Ett tät lock finns, men detta skall bara användas till den nedre pumpen vid dubbelmontage (fly bridge).

 

Nivå skall ligga ca 25 mm under kanten. På min LS så sitter det en oljesticka på undersidan av pluggen. Sannolikt saknas denna på den täta varianten av plugg.

 

http://www.ls-france.com/ls/uk/index.php


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guetsson:

Jag vet ej exakt varifrån olja läcker, det rinner fram bakom ratten, så det är troligen från rattaxelns tätning.

 

Igår var jag inne och kröp i pulpeten och det har läckt ut olja även där, dynor mm var nedsmetade med röd ATF-olja.

 

Visst vore det logiskt med ventilerat påfyllningslock, drar jag åt locket mot packningen ökar läckaget märkbart. Det finns ingen mätsticka på mitt lock.

 

Hoppas på respons från de som ska kunna systemet, ÅF, Grossist, Tillverkare....

 

Såg att andra fabrikat har renoveringsats och mer lättåtkomlig rattaxeltätning (seastar) om det inte går att renovera rattpumpen på LS är det lika bra att byta hela hydraulstyrningen till annat fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang. LS pumpar så har jag fått besked från grossisten www.batsystem.se att renoveringssats finns. I mitt fall rör det sig om en enkel o-ring.

 

Påfyllningslocket skall enligt uppgift vara tätt och åtdraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LS är otydliga med informationen om att locket skall vara ventilerat. De anger inte att lockat skall vara ventilerat vid enkelmontage samt för övre pump vid dubbelmotage utan bara att att den undre pumpen vid dubbelmontage skall ha ett tät lock.

 

Hittade följande om Teleflex. Detsamma torde gälla för LS.

 

Helm Pump Filler Cap
There are two styles of filler cap, vented and non-vented. Teleflex now recommends using a vented filler cap, but it is often seen that older Boston Whaler boats are equipped with a Teleflex helm with a non-vented filler cap. This can be the cause of some of the leakage problems. In warm weather and in direct sun, the temperture of the fluid can rise, and the fluid expands. If the helm pump filler is tightly sealed and non-venting, this expanding fluid can exert a lot of force on the shaft seal, possibly leading to leaks. The vented cap is Teleflex P/N HA5431.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet inte vad renoveringssats till min kostar. Jag låter det vara, då jag fick stopp på läckaget när jag öppnade påfyllningspluggen lite.

 

Som jag uppfattar det(i varje fall med Seastars rattpumpar) så ska påfyllningspluggen vid enkel montage ha ventilering. Så luft kommer ut där.

 

Min rattpump är från 2003.

 

/Patric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...