pelle2 0 Postad 23 Juli , 2007 Efter en tur med båten upptäckte jag att det fanns olja under motorn, Ca(2-3dl). Verkar som om det kommit från vevhusventilationen har en AQAD41-motor.Filtret är nytt för säsongen. Motorn går i övrigt bra. Oljenivån ligger inom märker på oljestickan.Någon som haft samma problem? Tacksam för tipps o ideer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle2 0 Postad 19 Augusti , 2007 Var nere i fredags med en motormekaniker från Åkersberga. Enligt honom ingen ide att ta kompressionsprov. Efter en provtur fick jag rekommendationen att säsongen var slut. Har jag (tur) så är det endast toppen som behöver renoveras. Toppen skall lyftas om 1-vecka då vet jag mer. Troligen ventilstyrningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 12 September , 2011 Hej hej, jag har precis råkat ut för samma sak och undrar hur historien slutade för dej? I mitt fall så upptäcktes oljan efter lite buskörning med min Forbina 9000 och mina funderingar går mot att lite grövre sjö kan få oljan i en 41:a som piskas på 3800rpm att skvalpa upp i vevhusventilationen...? Eller så är kolvringarna/ventiltätningarna halvslut... men då borde det även komma olja vid blank sjö och den varken ryker eller är trött och startar direkt vid -2grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser