Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Wesslan24

Hög Tomgång.

Rekommendera Poster

Jag har en 40hk Honda 4takt som har normal tomgång när jag startar den ,men när jag kört ett tag och ska tex lägga till och lägger i neutral så går tomgången upp till 1500-1900 varv. När jag startar ligger den snällt på 800 varv. Vad kan detta bero på och finns den nån tomgångs skruv? sitter ju 3 förgasare. Har inte märkt av nån häng gas heller. Nån som vet vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


kan det kanske vara något med tändningen? nu vet jag ju inte speciellt mycket om honda, men de är väl snarlika alla andra. tändplattan under svänghjulet vrids ju när man gasar så att tändningen ställs rätt. i alla fall på de utombordare jag har haft. kanske är din så ny så att det sköts elektroniskt! min tanke var att det kunde vara något fel där. lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vild gissning: på en del utombordare med förgasare finns en s k dashpot som är en sorts dämpare så att när man drar av gasen snabbt så skall den ta ner motorns varvtal mjukt och fint.

Kanske kan kärva vad vet jag.

Bifogar en bild på en Mercury 50 hk 4-takt daspot så ser du hur en sån kan se ut. Om Honda har nån sån också vet jag ej.

 

/Bo

 

post-1495-1394235154,5487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...