Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
575fredrik

Ny el?

Rekommendera Poster

Hej på er.

Hur många är det som har huvudsäkring i lite mindre båtar typ min Flipper 575?

Jag funderar på att uppdatera elen lite samt att sätta i ett extra batteri, och även en manuell batteriomkopplare av typ 0,1,2,1 2.

Jag måste använda 3st huvudsäkringar en från varje batteri (dom står på varsin sida i aktern) samt en på matningen fram till elcentralen. Jag bifogar en bild på hur jag har tänkt så kan väl ni experter kommentera detta.

Mvh. //Fredrik

post-3037-1394235153,7947_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jo jag har läst deras sida. Det är deras grejor jag har börjat att köpa.

Tack för tipset.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är långt ifrån expert, men jag funderade på varför du behöver en huvudsäkring vardera direkt på dina batterier. Räcker det inte med en på matningen från plinten till elcentralen? Annars får det ju bli en hejdundrande huvudsäkring som ska klara av startströmmen. Det kanske är så det går till?

Lycka till iaf!

Vänliga hälsningar Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kolla på Skyllermarks hemsida.

Där har dom 400 amp som huvudsäkring.

Med tanke på att kablarna från batteri 2 går bakom bensintanken kan det nog vara klokt att ha det avsäkrat utifall det skulle bli en skada på kabeln där. Lite långsökt men det är väl därför man har säkringar.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, du har nog rätt. Bäst att vara på säkra sidan såklart. 400 ampère är ju en ansenlig ström dock... är det inte ännu bättre att montera in kablarna i någon typ av ränna när de passerar bränsletanken så slipper man ju dessutom ha fria kablar liggandes tvärs över båten? Man kan ju göra en ganska enkel installation där samtliga kablar kan dras.

Vet inte så noga, men gillar att spåna9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...