575fredrik 8 Postad 22 Juli , 2007 Hej på er. Hur många är det som har huvudsäkring i lite mindre båtar typ min Flipper 575? Jag funderar på att uppdatera elen lite samt att sätta i ett extra batteri, och även en manuell batteriomkopplare av typ 0,1,2,1 2. Jag måste använda 3st huvudsäkringar en från varje batteri (dom står på varsin sida i aktern) samt en på matningen fram till elcentralen. Jag bifogar en bild på hur jag har tänkt så kan väl ni experter kommentera detta. Mvh. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2007 Tips: Kolla även lite på Skyllermarks hemsida för en hel del bra tips på hur man kan ha organisera elen i en båt när man har flera batterier. http://www.skyllermarks.se/content/information.html /Bo Senast ändrad av bossee | 22 juli 2007 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 22 Juli , 2007 Hej. Jo jag har läst deras sida. Det är deras grejor jag har börjat att köpa. Tack för tipset. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 22 Juli , 2007 Hej! Jag är långt ifrån expert, men jag funderade på varför du behöver en huvudsäkring vardera direkt på dina batterier. Räcker det inte med en på matningen från plinten till elcentralen? Annars får det ju bli en hejdundrande huvudsäkring som ska klara av startströmmen. Det kanske är så det går till? Lycka till iaf! Vänliga hälsningar Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 22 Juli , 2007 Hej. Kolla på Skyllermarks hemsida. Där har dom 400 amp som huvudsäkring. Med tanke på att kablarna från batteri 2 går bakom bensintanken kan det nog vara klokt att ha det avsäkrat utifall det skulle bli en skada på kabeln där. Lite långsökt men det är väl därför man har säkringar. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 24 Juli , 2007 Jo, du har nog rätt. Bäst att vara på säkra sidan såklart. 400 ampère är ju en ansenlig ström dock... är det inte ännu bättre att montera in kablarna i någon typ av ränna när de passerar bränsletanken så slipper man ju dessutom ha fria kablar liggandes tvärs över båten? Man kan ju göra en ganska enkel installation där samtliga kablar kan dras. Vet inte så noga, men gillar att spåna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser