Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Anders_St

Dags igen, bensinexplosion....

Rekommendera Poster

en kanot med elmotor :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lufttillförseln under gång sköter mitt scoop så fint.

 

Men jag förstår inte dina åsikter att inte använda ventilationsfläkten innan uppstart. Även om du har tanken i fören så skulle väl eventuellt läckage rinna bak under motorn?

Att säga att du jobbar med båtar och gör sådana uttalanden tycker jag rimmar illa.

 

BTW, snygg båt du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inter heller krickus inlägg. Klart man ska köra fläkten innan start. Var tanken är placerad har väl ingen större betydelse. Största risken för läckage är vid motorn om man bortser från slabb vid tankning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt annat låter bra men kör inte fläkten under tankning för då drar den in alla ångår om du råkar spilla bensin. Mycket säkrare att köra fläkter en stund innan du startar, jag brukar även öppna motorluckan bara för att kolla efter läckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga läkage på min båt och jag tankar genom fördäck, vad skulle kunna vara en fara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken attityd, varför?
 
Ja jag jobbar med plastning men framför allt med motorer, på ett varv måste man kunna det mesta.
Antar att du tagit dina påståenden ur luften.
 
Men ofta sitter tanken väldigt nära motorn vilket i sig inte är något problem.
 
Har jag sagt att tanken sprängs?
 
Förövrigt så jobbar jag på ett av sveriges ledande båtvarv, jag vet inte vad ditt problem är.
 
Jag slår vad om att du inte ens bor i närheten av skärgården, med tanke på ditt uttalande.
 
Jag är varken bitter eller besserwisser, däremot har jag lång erfarenhet av  båtar. Vilket inte alla på denna sida har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ja då är det inga problem....

Det var fan en av de dummaste kommentarer jag läst!

 

Läckage kan alltid uppstå.

Allt från soppapump till förgasare.

 

Jag har inga läckage på min båt heller, och jag lovar jag kollar ofta.

Men inte fan låter jag bli att använda motorrumsventilationsfläkten för det!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... *suck*.... vad är problemet?

.. visst 2xV8 5,8 liter.. visst drar den i sig mkt luft...tror du att det skall saknas luft till maskinerna? eller tror du jag behöver spara på strömmen som fläkten förbrukar?

 

1. två storta luft intag babord sida förser motorer/rummet med precis så mkt luft jag vill...

2. På styrbordsida sitter utblåset från min motorrumsflälkt (2.8 kub/min)...genomströmning från barbord till styrbord..HELA TIDEN..

3. Eftersom tanklocket sitter längstbak på styrbords yttersida kan ev. gaser vid tankning inte komma in via luft intaget.. så där är ingen risk..

4. strömmen är inget problem då jag har en generator på varje motor och 4x140 amp.

 

Varför inte ta det säkra före det osäkra....

FRÅGA DIN HUSTRU!!!!!!! 

 

Mvh

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,jag tror inte att det har nånting med batterier att göra,luktar det bensin i motorrummet,då är nånting fel.

Avluftning ska vara på utsidan,å inga jävla droppande förgasare,när jag tankar,bayliner 2655,alltid motorrumsluckan öppen å kolla så att man inte har läckage,ganska enkelt,som nån sa,sunt förnuft,behövs inte mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt enda problem är din något dryga attityd som du uppvisar när du säger saker om båtfolk på detta forum.
Som sagt om man Jobbar heltid med att plasta båtar så jobbar man väl inte mest med motorer?
Vad det spelar för roll hur långt jag har till skärgården förstår jag inte riktigt. Men jag är uppfödd och har levt en stor del av mitt liv på Arholma, en mycket vacker ö som jag tycker du ska besöka.
För övrigt så uppvisar du ganska dåligt omdömme i dina kommentarer om att inte använda fläkt för att du har tanken i fören.
/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kommenterade den här diskussionen tidigare; bjud in brandförsvaret!!

 

Jag befarande just det här som sker i denna diskussion, en massa förståsigpåare som vet precis hur man ska göra!!!

 

Givetvis ska man starta fläktar, se till vid den årliga översynen att alla slangar, klämmor etc är täta!!!

 

MEN, olyckan kan vara framme, och jag vet, efter information från brandförsvaret, och dom som utbildar brandmän, att olyckan kan vara framme vare sig  man vill det eller inte, det verkar vara frågan om mikrosekunder.

 

Men TACK o LOV så sker det väldigt väldigt sällan, men det sker, du har större chans att vinna på en trisslott än att du ska råka ut för en explosion.

 

MEN när oturen är framme, då är det väldigt lätt att dömma den som har vridit på nyckeln, stackars människa som hade sin familj i båten och tankar, vrider på nyckeln, SMÄLL och sen familjen skadad och polisen beslagtar båt för vidare utredning om allmänfarlig vårdslöshet.....

 

SÅ alla NI förståsigpåare,,,,,, KNIP igen, det kan faktiskt vara DU som är nästa människa att vrida på nyckeln!!!!!!!!

 

Ni förstör mer än vad ni tror med era kommentarer!!!!

 

Suntförnuft gäller men det kanske inte alltid räcker!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl slå in en öppen dörr också:

 

Det räcker inte att ha motorluckan öppen.

Bensinångor är tyngre än luft och lägger sig under motorn!

 

Se till att sugande delen på motorrumsfläkten går ner under motorn och suger ut eventuella ångor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man borde ju kanske se till att fläkten går i gång med automatik när man vrider om nyckeln och sen 1 minuts fördröjning innan man kan starta motorn 
sen se till att den går x antal minuter efter att man har stängt av motorn.
Det krävs ju inte speciellt mycket elektronik för att styra detta.
 
/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lengul det är inte fråga om att döma någon för en tragisk olycka. Det är fråga om att lära sig något av den. Samtidigt som man har stort deltagande med familjen. Det här tragiska händelsen är användbar som exempel och väckarklocka.

 

OK, jag är inte 100% säker på att man inte gjort alla standardhandgrepp i just det här fallet, men för mig ser det ut som en formulär 1A bensingasexplosion efter tankning.

 

Tycker jag ser en viss nonchalans och sorglöshet just vid hantering av bensin, delvis okunskap men också en del jag läser f-n inga bruksanvisningar och såhär har jag alltid gjort och det har gått bra. Det finns väl kända standardgrepp som ska användas när man hanterar vissa farliga saker typ bensin och gasol.

 

Utan att gripas av panik! Bensinmotorer har använts i båtar länge, gör man rätt är det inte farligt. Ingen orsak att i panik riva ur och bygga om allting i båten.

 

Men likf-bannat så läser jag om en 3-4 sådana här explosioner per säsong. I onödan tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika idiotiskt som att varje vinter så ligger ett antal bilar i diket pga att man inte satt på vinterdäck.

osv

 

Krävs att man tar hand om sina saker.

Allt blir så enkelt då.

 

 

Kan bara någon komma med ett tipps hur man får fram sol och värme nu så blir vi säkert nöjda.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...